Inkluzivní speciální pedagogika

Podpora žáků se sluchovým postižením

Význam sluchu

  • Důležitý pro komunikaci a rozvoj sociálních vztahů, slovní zásoby.
  • Možnost získávání informací, rozvoj abstraktního myšlení. 
  • Orientace v prostoru. 
  • Důležitý pro rozvoj řeči. 
  • Pojetí sama sebe.

Sluchová vada

  • Nedoslýchavost 
    • lehká (ztráta 20 – 40 dB) 
    • středně těžká (ztráta 40 – 70 dB)
    • těžká (ztráta 70 – 90 dB) 
  • Hluchota 
    • praktická
    • úplná 
  • Ušní šelest

Ucho

Stavba ucha
zdroj: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/201-stavba-a-popis


Literatura

  • HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Soubor pracovních listů I. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-55-2.
  • Metodika práce s žákem s NKS (.pdf)
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 
  • HORÁKOVÁ, R.Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2011