Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, podpůrná opatření
- Žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP )
- Kategorizace podle míry podpory --> podpůrná opatření
- Systém vzdělávání --> hlavní vzdělávací proud a speciální vzdělávání
- Náhled na kontinuitu služeb pro osoby se zdravotním postižením
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP)
dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami dle zákona č. 561/2004 Sb. (původní znění) = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadanýS novelou školského zákona č. 82/2015 Sb. -->
žák se SVP je...
„…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“
Žáky tak pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání.
§ 16 odst. 9 šk. zákona
„Pro děti, žáky a studenty…
...s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením,...
...závažnými vadami řeči,...
...závažnými vývojovými poruchami učení,...
...závažnými vývojovými poruchami chování,...
...souběžným postižením více vadami nebo autismem…
...lze zřizovat školy, ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny.
Zařazení je možné,
"...shledá-li poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích poteb dítěte, žáka nebo studenta... ... by samotná podpůrná optaření... ...nepostačovala k naplňování jeho vzdělávacích možností..."
Definice podle MPSV - zákona o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb.
Změněná pracovní schopnost
Osobou zdravotně znevýhodněnou je fyzická osoba, která má zachovánu schopnost vykonávat soustavné zaměstnání nebo jinou výdělečnou činnost, ale její schopnosti být nebo zůstat pracovně začleněna, vykonávat dosavadní povolání nebo využít dosavadní kvalifikaci nebo kvalifikaci získat jsou podstatně omezeny z důvodu jejího dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu; osobou zdravotně znevýhodněnou však nemůže být osoba, která je osobou se zdravotním postižením.
Osobami se zdravotním postižením jsou fyzické osoby, které jsou orgánem sociálního zabezpečení uznány
a) invalidními ve třetím stupni (dále jen „osoba s těžším zdravotním postižením“),
b) invalidními v prvním nebo druhém stupni, nebo
c) zdravotně znevýhodněnými (dále jen „osoba zdravotně znevýhodněná“).
Kategorizace dle míry podpory
§ 16, zákon č. 82/2015 Sb."Podpůrnými optařeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta."
Jsou poskytována bezplatně školou a školským zařízením.
Podpůrná opatření spočívají v… DOPLŇTE SI podle novely školského zákona č. 82/2015 Sb.
Základní informace
- 5 stupňů podpůrných opatření
- rozdělení podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti
- Podpůrná opatření 1. stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení
- Podpůrná opatření 2. až 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení
- 5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální
- Nutný písemný informovaný souhlas zákonných zástupců
- Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů
KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL Vyhláška č. 27/2016 Sb. včetně příloh + její novela
Systém vzdělávání
- hlavní vzdělávací proud a speciální vzdělávání
- "...přednostně ve škole, která není zřízena pro žáky podle §16 odst. 9 šk. zákona" (podle druhu znevýhodnění) za využití podpůrných opatření ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu
- pokud by "...podpůrná opatření nepostačovala..." "...doporučí školské poradenské zařízení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9."
- --> vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění
- v oddůvodněných případech se zde moou vzdělávat i žáci s jiným druhem znevýhodnění
- maximálně v počtu 1/4 nejvyššího počtu žáků vzdělávající se ve třídě (to je nejméně 4 a nejvíce 14 žáků; za určitých podmínek) --> maximálně 3 žáci.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV)
- část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)
- systém péče o žáky s přiznanými PO
- podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO
- část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
- definují podmínky vzdělávání
- část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS)