Výuka žáků se SVP II – MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ (celoživotní forma studia)
5. 3.
ÚVODNÍ INFORMACE
- náplň a cíle předmětu, požadavky pro ukončení a zadání semestrální práce
- Prosím, vyberte si každý dle své preference jednoho konkrétního člověka s mentálním postižením (z dokumentu "Stručné případové studie" a dle "Struktury plánu podpory" vypracujte samostatně Váš úkol a vložte jej do příslušné odevzdávárny do konce dubna. O Vašem úkolu budeme poté diskutovat v rámci ústní zkoušky.
PSYCHOPEDIE
- charakteristika oboru, předmět, terminologická východiska, interdisciplinární spolupráce, cíle speciálněpedagogické intervence
MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
- vymezení pojmu, etiologie, klasifikace dle MKN, symptomatologie jednotlivých stupňů (specifické projevy v oblastech: kognitivní funkce, komunikace, motorika a socializace)
- diskuze nad videem o vztazích dospělých osob s MP (projevy v komunikaci, chování, kresbě...)
SYSTÉM KOMPLEXNÍ CELOŽIVOTNÍ PODPORY A VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ, ŽÁKŮ, STUDENTŮ A DOSPĚLÝCH OSOB S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM
- Sociální sektor: raná péče
- Školský sektor: předškolní a základní vzdělávání, poradenská zařízení (SPC)
- Cíle vzdělávacího procesu, legislativní ukotvení, formy vzdělávání, edukační potřeby žáků s MP, pedagogické zásady
- Inkluzivní vzdělávání (podpůrná opatření, hlavní myšlenka, cíle a realizace)
- Speciální školy (§ 16 odst.. 9 Šk.zák, ZŠ speciální)
- RVP ZV (minimální výstupy u žáků s LMP) a RVP ZŠS (I. a II. díl)
- Přípravná třída x přípravný stupeň
PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA
- Charakteristika pojmu, klasifikace, symptomatologie, přístupy ve vzdělávání
MATERIÁLY Z NÁVAZNÉ PŘEDNÁŠKY DNE 19.3., které tematicky navazují na probíraná témata (doporučuji projít a obecně se orientovat)
Vzdělávání žáků s LMP v prostředí speciálního a inkluzivního vzdělávacího proudu
- Žák s LMP (role žáka, učitele a postavení speciálních vzdělávacích potřeb žáků a studentů s LMP v systému pedagogické podpory ze strany učitele)
- Příklady konkrétních podpůrných opatření, pomůcky, práce s žákem s LMP v prostředí třídy, výukové metody, metody výuky čtení
- Rámcové vzdělávací programy
- Další vzdělávání v rámci praktických škol a odborného učiliště
Terapie využitelné pro podporu rozvoje osob s LMP
Downův syndrom
- charakteristika, typické projevy (mentální postižení, fyzické znaky, časté zdravotní komplikace, NKS)
- genetická východiska, typy DS
- možnosti prenatální diagnostiky
Následující