RIZIKOVÉ A OCHRANNÉ FAKTORY TEORIE RESILIENCE RANÝ VÝVOJ DÍTĚTE A VLIV NA JEHO VÝVOJ A CHOVÁNÍ • Na vznik a vývoj poruchy chování mají vliv faktory • RIZIKOVÉ • Zvyšují pravděpodobnost vzniku PCH • Ochranný skleník? • PROTEKTIVNÍ • Tlumí dopad či mohou omezit a vyloučit vliv faktorů rizikových • Tlumiče, nárazníky proti nepřízním • Potřeba je posilovat • Žádný z faktorů sám o sobě, izolovaně nelze pokládat za příčinu poruchy chování • Faktory interagují a kumulují se SP Osobnost BI o-psy ch o JP zdraví Kvalita života Bio - psycho - sociální model funkčnosti fungování a postižení chápe jako výsledek interakce (WHO, ICF,2001) RIZIKA SPOJENA S OSOBNOSTÍ DÍTĚTE • váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost • patří sem o faktory fyzického zdraví - nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění o faktory vnitřních dispozic - nízká inteligence, obtížný temperament, hyperaktivita, impulzivita Komplikované těhotenství a porod Neurologické problémy Raný deprivační syndrom Psychické trauma Raná poškození CNS, ADHD, neklid, impulzivita, poruchy koncentrace Zvýšená pohotovost k agresi Nedostatečná sebekontrola Zvýšená potřeba extrémních zážitků Emoční labilita Mužské pohlaví Rizikové chování Expozice mediálnímu násilí Nízká úroveň kognitivních dispozic a potencialit k učení, jazyková bariéra, sociální nezralost Pozitivní temperament Odolný neurobiologický systém Prosociální orientace Pozitivní sebepojetí, sebekontrola Smysl pro humor Pozitivní orientace do budoucnosti Emoční stabilita Frustrační tolerance Ženské pohlaví Intolerantní postoj k delikvenci Hodnotový systém, úroveň morálky Kognitivní potenciál Komunikační dovednosti Nízká schopnost empatie Empatie a citlivost k druhým RIZIKA SPOJENA S RODINOU DÍTĚTE • základní rizika spočívají v nedostatku „vřelosti lidského tepla" • patří sem o rodinné stresory - konflikty mezi rodiči, postnatální deprese, nízká vzdělanost, tísnivá finanční situace o nastavení rodinného systému - struktura a hierarchie rodiny (neúplná rodina, nezletilá matka, nezaměstnanost rodičů atd.) Rizikové faktory Protektivní faktory R 0 D Slabá nebo chybějící vazba (attachment) Negativní emoční vztah rodič - dítě (odmítání) Jistá vazba (attachment) Pozitivní akceptující vztah rodič - díte Pečující klíčová osoba 1 N N Y Trestající, laxní nebo nekonzistentní disciplína Nízká supervize a participace Život v sociálně vyloučené lokalitě Přiměřená rodičovská supervize Důsledná disciplína s jasnými pravidly S Dlouhodobý rodinný konflikt Manželská opora Funkční komunikační systém Y S T E M Nestabilita rodinného prostředí Separace od rodičů, úmrtí Nedostatečně diferencované role Rodičovská participace a pozitivní hodnocení Jasné vymezení rolí Y S T E M Nízký SES, chudoba, nezaměstnanost Kriminální chování, závislosti, zanedbávání, týrání v rodině Vřelá emoční a podporující výchova ŠKOLNÍ RIZIKA • nepřipravenost na vstup do školy + neschopnost přizpůsobit se požadavkům • nedostatek pozitivní interakce se spolužáky a učiteli • neúspěch a izolace • vyhledávání ostatních dětí s podobnými potížemi (problémové vrstevnické party) • bludný kruh neúspěchu RIZIKA SPOJENÁ SE SPOLEČNOSTÍ • Životním podmínky - socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění a materiální životní podmínky, místo bydliště • Patologické formy chování v okolí - násilí, kriminální činnost... • Kulturní a morální hodnoty - sociální nebo kulturní diskriminace, násilí v médiích • Konflikt aktuálních a historických socializačních požadavků (odlišnost požadavků rodiny, školy...) Rizikové faktory Protektivní faktory ŠKOLA Problematický vztah ke škole, nízká motivace, slabý školní výkon Vysoká hodnota vzdělání, závazek ke škole Opakovaný neúspěch Syndrom naučené bezmocnosti Nepodporující učitel Vyčlenění z kolektivu spolužáků Úspěch, uznání a účast v aktivitách Prožívání školy jako akceptující a smysluplné Podporující učitel VRSTEVNÍCI Role odmítaného Oslabené sociální vazby Nevhodné trávení volného času, nuda Delikventní vrstevníci Členství v gangu Přátelské vztahy s vrstevníky (zapojení v aktivitách) KOMUNITA Restriktivně a negativně formulované právní i neformální očekávání chování Kriminalita a drogy v okolí Špatné životní prostředí Existence a dostupnost sociální opory Dovednost mobilizace zdrojů sociální sítě RESILIENCE [„ODOLNOST"] Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti, jednak schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím. RESILIENCE - CHARAKTERISTIKA • Má dynamickou povahu v tom smyslu, že nikdo není obdařen absolutní odolností, ale že jde o víceúrovňový jev, který se liší: • interindividuálně, • situačně, • nachází svůj zdroj j ednak v j edinci, jednak v sociálním kontextu, • podléhá vývoji stejně jako jiné charakteristiky CITOVÁ VAZBA (ATTACHMENT) připoutání, přimknutí, citová vazba, citové pouto či přilnutí, attachment hypotetický konstrukt vyjadřující „trvalé emoční pouto, charakterizované potřebou vyhledávat a udržovat blízkost s určitou osobou, zejména v podmínkách stresu klíčová osoba bývá vnímána jako moudřejší a silnější a nedá se jednoduše nahradit jinou biologická funkce vazby: ochrana, její zformování je jedním z předpokladů přežití a zdravého vývoje jedince jak efektivní je ochrana a emoční podpora, závisí od kvality vazbových interakcí potažmo citové vazby (Bowľby, J. 1982) DŮSLEDKY NARUŠENI VAZBY A MOZNE SOUVISLOSTI S ROZVOIEM PCHE • dítě vulnerabilní vůči psychopatologickým vlivům • poruchové a agresivní chování (Lyons-Ruth ,1996) • chybí konzistentní strategie zvládání zátěže(Greenberg, M. T., Speltz M. L., De Klyen,M. 1993) • významné vztahy vyhýbavého typu citové vazby a dezorganizace s delikvencí a zneužíváním drog v adolescenci (Greenberg, M. T. 1999) • neexistují specifické přímé vztahy mezi určitým raným typem citové vazby a určitou diagnózou (tj. diferencované vývojové trajektorie) nejistá citová vazba je důležitým, ale nespecifickým rizikovým faktorem pro některé formy psychopatologie (srov. Greenberg, M. T. 1999; Zeanah, C. H., Scheeringa, M. N, Heller, W. B., Smykes, S. S., Trapani, J. 2004) NÁSLEDKY RANÝCH TRAUMATICKÝCH UDALOSTI (DLE PÔTHE, P. 2010) závislostní vztah na idealizovaných, odštěpených částech objektu (který je zdrojem traumatizace] zaplavení emocemi agrese při setkání s traumatickou vzpomínkou (rizikové odehrávání emočních konfliktů] sociální izolace strach ze separace nerozvinutí schopnosti mentalizace - schopnost vžívat se do duševního stavu sebe i druhých lidí, odvíjí se od schopnosti reflektovat vlastní emoční a kognitivní procesy (Fonagy et a l . , 1998 in Pôthe, R 2001] • podmiňuje vznik morálního cítění, snižuje motivaci ke kriminálnímu chování a inhibuje agresivní chování • úzce souvisí se schopností porozumět významu vlastního chování i chování druhých lidí, zobecnit své zkušenosti a anticipovat následky svého chování (Pôthe, P. 2001] POTŘEBY DĚTÍ (NEJEN S PCHE) VE ŠKOLE PROTEKTIVNÍ POTENCIÁL ŠKOLY CO MŮŽEME JAKO UČITEL V BĚŽNÉ TŘÍDĚ PODPOROVAT Bezpečné prostředí školy rav 1 ho ka itost t ch (opakovaný ch začne k připisovat m, m a m m) Kvalitní vazby mezi ky