Diagnostické domény ve školním prostředí doc.PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. PdF MU, vojtova@ped.muni.cz Křižovatky novodobých přístupů ke speciálněpedagogické diagnostice a intervenci Segregace Integrace Inkluze Speciální školské instituce Rezidenční edukace ÚV, OV Intervenční opatření Postižení/defekt omezení vychovatelnosti (Sovák, 1977) Prostupnost Speciální/mainstream Individuální podpora/IVP Podmínečné začlenění Znevýhodnění – speciální vzdělávací potřeba Intervence s využitím segregace, externí podpora Vyrovnávání znevýhodnění Perspektiva života v dospělosti Aktivní zapojení Postižení, znevýhodnění – bariéra v přístupu ke vzdělání, riziko - pro vzdělanost , sociální vyloučení, kvalitu života Včasnost intervence podpory – přirozené sociální prostředí, funkčnost Meziresortní, zapojení rodiny Warnock, 1978 UNESCO, 1994 WHO, 2001, OECD, 2009 Diagnostické domény Osobnostní Situační Komunitní Dispoziční Zkušenost Sociální Zdroje Rizika Očekávání Očekávání Možnost Učení příležitost úspěchu Školní výkon učení práceschopnost Aktivita příležitost zapojení Potencialita Pravidla kázeň interakce PersonálMateriálKurikulumLegislativa Škola Žák Možnost Kompetence bariéra Podporující procesy Posilující procesy Podporující a posilující procesy Školní úroveň – analýza bariér a potřeb 1. Překážka vyvolává potřebu 2. Specifické potřeby skupin žáků 3. Prevence – v systému školy 4. Výuka – předmět, učivo, metody, formy 5. Očekávání učitele/nálada ve sborovně 6. Intervence a podpora - Základem jsou procesy – učení, komunikace, interakce Očekávání učitele Žák Sebevnímání Školní výkon Chování Vnímání žáka učitelem Stereotypy v přístupech Chování učitele k žákovi Specifické potřeby v učení – postižení/znevýhodnění jako bariéra …. Vzdělání Profese Socializace Sociální Předprofesní Řízení emocí, reakcí Akademické Učení, myšlení K O M P E T E N C E OMEZUJE OVLIVŇUJE Podporující a posilující procesy Individuální úroveň  Emoce – radost  Sociální dovednosti, kompetence  Kognitivní řízení – porozumění, odpovědnost Kolo resilience – posilující procesy pro žáky v riziku dle N. Henderson a M. Milstein (1996, in Vasquez, V. 2000) Silné prosociální vazby Jasné a důsledné hranice Dovednosti potřebné pro život Poskytovat podporu Vysoká očekávání Smysluplná participace Eliminace rizikových faktorů a podpora resilience. 1. sociální vazby: posílení důvěry v sebe i druhé lidi 2. hranice: upevňuje pocit stability a bezpečí, 3. dovednosti 4. podporování: důvěra a sebevědomí 5. očekávání: motivuje dítě k práci a navyšuje jeho hrdost na úspěch 6. příležitosti k participaci: zodpovědnosti a smysl života