ICT – Speciální pedagogika

Digitální kompetence, gramotnost, technologie a škola

Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.

Digitální technologie jako nedílná součástí dnešní společnosti

  • —> najdeme ve všech RVP požadavky na každého jedince
  • —> základní úroveň počítačové gramotnosti v rámci cíle základního vzdělávání, průřezových témat, vzdělávacích oblastí a klíčových kompetencí
  • —> umět digitální technologie použít v životě, při dalším vzdělávání
  • —> spojeno s kritickým přístupem k informacím

Pronikání moderních didaktických prostředků

Pomocník nejen pro žáky se SVP

Digitální gramotnost

  • ovlivňuje digitální (počítačová) připravenost pedagogů --> co a jak dokáží využít 
  • moderních technologie / multimédia součástí výuky
  • smysluplné využití digitálních technologií

dle nuv.cz

  • soubor digitálních kompetencí (vědomostí, dovedností, postojů, hodnot), které jedinec potřebuje k  
    • bezpečnému, 
    • sebejistému, 
    • kritickému 
    • a tvořivému 
  • využívání digitálních technologií 
    • při práci, 
    • při učení, 
    • ve volném čase 
    • i při svém zapojení do společenského života

Digitální kompetence pedagogů - Evropský rámec

Metodický portál RVP.cz
na konci strany ke stažení kompletní informace o Evropském rámci digitálních kompetencí pedagogů DigiCompEdu.

Otestujte své digitální kompetence

Vyzkoušejte si ohodnotit své digitální kompetence prostřednictvím portálu Učitel 21: https://ucitel21.rvp.cz/kompetence/prehled-oblasti

Informační gramotnost

Soubor znalostí a schopnost uvědomění si, kdy a za jakým účelem potřebujeme informace.

S rozvojem informační gramotnosti získáte přehled, 

  • kde informace najít
  • jak je například sdělovat etickým způsobem 
  • a také jak informace vyhodnotit a ověřit

K tomu využíváme své další schopnosti a znalosti v oblasti digitálních technologií. 

Schopnost jedince uvědomit si, v jakých případech potřebuje informace a v jakém rozsahu by je měl využít.

Na rozdíl od digitální gramotnosti tak nejde o samotné zpracování informací a jejich obsah, nýbrž o vyhodnocení potřeby a efektivní využití.

Zdroj: https://portaldigi.cz/digislovnik/informacni-gramotnost/