Vyzkoušejte si ohodnotit své digitální kompetence prostřednictvím portálu Učitel 21: https://ucitel21.rvp.cz/kompetence/prehled-oblasti
ICT – Speciální pedagogika
Digitální kompetence, gramotnost, technologie a škola
Počítačová, digitální, mediální a informační gramotnost.
Digitální technologie jako nedílná součástí dnešní společnosti
- —> najdeme ve všech RVP požadavky na každého jedince
- —> základní úroveň počítačové gramotnosti v rámci cíle základního vzdělávání, průřezových témat, vzdělávacích oblastí a klíčových kompetencí
- —> umět digitální technologie použít v životě, při dalším vzdělávání
- —> spojeno s kritickým přístupem k informacím
Pronikání moderních didaktických prostředků
- diapozitivy, rozhlas, TV, film/video;
- PC;
- Smartboarty (interaktivní tabule), Magicbox;
- Smart table (interaktivní stůl: https://www.veskole.cz/clanky/10-duvodu-proc-byste-meli-mit-ve-sve-tride-interaktivni-stul)
- multidotykový panel (AV media: https://www.avmedia.cz/skoly/vyuka-a-rozvoj-v-ms/interaktivni-displej)
- tablety,
- 3D tiskárny...
- roboti
- elektronické učebnice
- on-line kurzy, e-learning
Pomocník nejen pro žáky se SVP
Digitální gramotnost
- ovlivňuje digitální (počítačová) připravenost pedagogů --> co a jak dokáží využít
- moderních technologie / multimédia součástí výuky
- smysluplné využití digitálních technologií
dle nuv.cz
- soubor digitálních kompetencí (vědomostí, dovedností, postojů, hodnot), které jedinec potřebuje k
- bezpečnému,
- sebejistému,
- kritickému
- a tvořivému
- využívání digitálních technologií
- při práci,
- při učení,
- ve volném čase
- i při svém zapojení do společenského života
Digitální kompetence pedagogů - Evropský rámec
Metodický portál RVP.cz
na konci strany ke stažení kompletní informace o Evropském rámci digitálních kompetencí pedagogů DigiCompEdu.
Otestujte své digitální kompetence
Informační gramotnost
Soubor znalostí a schopnost uvědomění si, kdy a za jakým účelem potřebujeme informace.
S rozvojem informační gramotnosti získáte přehled,
- kde informace najít,
- jak je například sdělovat etickým způsobem
- a také jak informace vyhodnotit a ověřit
K tomu využíváme své další schopnosti a znalosti v oblasti digitálních technologií.
Schopnost jedince uvědomit si, v jakých případech potřebuje informace a v jakém rozsahu by je měl využít.
Na rozdíl od digitální gramotnosti tak nejde o samotné zpracování informací a jejich obsah, nýbrž o vyhodnocení potřeby a efektivní využití.
Zdroj: https://portaldigi.cz/digislovnik/informacni-gramotnost/