Povinnost učit "novou Informatiku" od 1.9.2023
RVP pro ZV, novelizace k roku 2021
Cíle základního vzdělávání
"pomáhat žákům orientovat se v digitálním prostředí a vést je k bezpečnému, sebejistému, kritickému a tvořivému využívání digitálních technologií při práci, při učení, ve volném čase i při zapojování do společnosti a občanského života" (RVP ZV, 2021).
Klíčové kompetence
Nově vzniká Kompetence digitální (RVP ZV, 2021)
Na konci základního vzdělávání žák:
- ovládá běžně používaná digitální zařízení, aplikace a služby; využívá je při učení i při zapojení do života školy a do společnosti; samostatně rozhoduje, které technologie pro jakou činnost či řešený problém použít
- získává, vyhledává, kriticky posuzuje, spravuje a sdílí data, informace a digitální obsah, k tomu volí postupy, způsoby a prostředky, které odpovídají konkrétní situaci a účelu
- vytváří a upravuje digitální obsah, kombinuje různé formáty, vyjadřuje se za pomoci digitálních prostředků
- využívá digitální technologie, aby si usnadnil práci, zautomatizoval rutinní činnosti, zefektivnil či zjednodušil své pracovní postupy a zkvalitnil výsledky své práce
- chápe význam digitálních technologií pro lidskou společnost, seznamuje se s novými technologiemi, kriticky hodnotí jejich přínosy a reflektuje rizika jejich využívání
- předchází situacím ohrožujícím bezpečnost zařízení i dat, situacím s negativním dopadem na jeho
tělesné a duševní zdraví i zdraví ostatních; při spolupráci, komunikaci a sdílení informací
v digitálním prostředí jedná eticky
Digitální kompetence (DK) (dle nuv.cz)
DK chápeme jako průřezové klíčové kompetence (tj. kompetence, bez kterých není možné rozvíjet u dětí a žáků plnohodnotně další klíčové kompetence).
Základní charakteristikou je aplikace – využití digitálních technologií při nejrůznějších činnostech, při řešení nejrůznějších problémů. Z toho plyne i jejich proměnlivost v čase v závislosti na tom, jak se mění způsob a šíře využívání digitálních technologií ve společnosti a v životě člověka.
Průřezové téma Mediální výchova (RVP ZV, 2021)
umožňuje (a pro učitele povinné) digitální média
- zařazovat napříč do všech vzdělávacích oblastí
- propojovat obsahy vzdělávacích oborů
- digitální média účelně využívat ve výuce žáků
- rozvoj schopností analytického přístupu
- vhodné využívání tištěných i digitálních dokumentů
- zpracování obrazových materiálů
- vnímáním znakových kódů, obrazu, zvuku
- kritického přístupu k informacím apod.
cíl
- elementární poznatky a dovednosti týkající se mediální komunikace a práce s médii
média - zdroj zkušeností, prožitků, poznatků i rizik --> důležité elementárně umět zpracovat, vyhodnotit a využít podněty z okolí (z médií)
média dnes - důležitým socializačním faktorem, mají výrazný vliv na
- chování jedince,
- společnost,
- utváření životního stylu,
- kvalitu života vůbec.
Mediální gramotnost
pojem by měl sdružovat základní schopnosti:
- vyhledávání informací,
- vyhledávání obsahů,
- porozumění všech jejich významů,
- schopnosti sdělení analyzovat a porovnávat s dosavadními zkušenostmi,
- schopnost kriticky hodnotit.“ prof. Jan Jirák (1995)
+ schopnost rozpoznat a bezpečně identifikovat manipulační praktiky, skryté významy či tzv. „fake news“
+ pomáhá jedinci v boji s dezinformačními zprávami, hoaxy, nebo dokonce s různými reklamními praktikami. (portaldigi.cz)
Vzdělávací oblast INFORMATIKA (RVP ZV)
Vzdělávací oblast Informatika se zaměřuje především
- na rozvoj informatického myšlení a
- na porozumění základním principům digitálních technologií.
Je založena na aktivních činnostech, při kterých žáci využívají informatické postupy a pojmy.
Poskytuje prostředky a metody
- ke zkoumání řešitelnosti problémů i hledání a nalézání jejich optimálních řešení,
- ke zpracování dat a jejich interpretaci
- a na základě řešení praktických úkolů i poznatky a zkušenost, kdy je lepší práci přenechat stroji, respektive počítači.
Pochopení, jak digitální technologie fungují, přispívá jednak k porozumění zákonitostem digitálního světa, jednak k jejich efektivnímu, bezpečnému a etickému užívání.
Na prvním stupni základního vzdělávání si žáci prostřednictvím her, experimentů, diskusí a dalších aktivit vytvářejí první představy o způsobech, jakými se dají data a informace zaznamenávat, a objevují informatické aspekty světa kolem nich. Postupně si žáci rozvíjejí schopnost popsat problém, analyzovat ho a hledat jeho řešení. Ve vhodném programovacím prostředí si ověřují algoritmické postupy. Informatika také společně s ostatními obory pokládá základy uživatelských dovedností. Poznáváním, jak se s digitálními technologiemi pracuje, si žáci vytvářejí základ pro pochopení informatických konceptů. Součástí je i bezpečné zacházení s technologiemi a osvojování dovedností a návyků, které vedou k prevenci rizikového chování.
I na druhém stupni základního vzdělávání žáci tvoří, experimentují, prověřují své hypotézy, objevují, aktivně hledají, navrhují a ověřují různá řešení, diskutují s ostatními a tím si prohlubují a rozvíjejí porozumění základním informatickým konceptům a principům fungování digitálních technologií. Při analýze problému vybírají, které aspekty lze zanedbat a které jsou podstatné pro jeho řešení. Učí se vytvářet, formálně zapisovat a systematicky posuzovat postupy vhodné pro automatizaci, zpracovávat i velké a nesourodé soubory dat. Díky poznávání toho, jak a proč digitální technologie fungují, žáci chápou základní principy kódování, modelování a s větším porozuměním chrání sebe, své soukromí, data i zařízení.
V průběhu základního vzdělávání žáci začínají vyvíjet funkční technická řešení problémů. Osvojují si časté testování prototypů a jejich postupné vylepšování jako přirozenou součást designu a vývoje v informačních technologiích. Zvažují a ověřují dopady navrhovaných řešení na jedince, společnost, životní prostředí.
"Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v dané vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí tím, že vede žáka k:
- systémovému přístupu při analýze situací a jevů světa kolem něj
- nacházení různých řešení a výběru toho nejvhodnějšího pro danou situaci
- ke zkušenosti, že týmová práce umocněná technologiemi může vést k lepším výsledkům než samostatná práce
- porozumění různým přístupům ke kódování informací i různým způsobům jejich organizace
- rozhodování na základě relevantních dat a jejich korektní interpretace, jeho obhajování pomocí věcných argumentů
- komunikaci pomocí formálních jazyků, kterým porozumí i stroje
- standardizování pracovních postupů v situacích, kdy to usnadní práci
- posuzování technických řešení z pohledu druhých lidí a jejich vyhodnocování v osobních, etických, bezpečnostních, právních, sociálních, ekonomických, environmentálních a kulturních souvislostech
- nezdolnosti při řešení těžkých problémů, zvládání nejednoznačnosti a nejistoty a vypořádání se s problémy s otevřeným koncem
- otevřenosti novým cestám, nástrojům, snaze postupně se zlepšovat"
(RVP ZV, 2021)
obor. Informatika na 1. i 2. stupni
- data, informace a modelování
- algoritmizace a programování
- informační systémy
- digitální technologie