HESLÁŘ - VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE SZ6003 1. Vývojová psychologie - vymezení, metody, základní pojmy Pojetí vývoje: fylogeneze, antropogeneze, kulturní geneze, ontogeneze, aktuální geneze Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Specifické metody vývojové psychologie - longitudinální a průřezový výzkum, anamnéza a katamnéza, srovnávací studie dvojčat, osoby v extrémních podmínkách Vývojová změna, kritická a senzitivní období ve vývoji 2. Periodizace psychického vývoje Celoživotní („life-span", biodromální) periodizace (E. Erikson), periodizace určitého úseku nebo podle určité funkce (J. Piaget, L. Kohlberg); historické periodizace (J. A. Komenský-„školy") Vývojové mezníky - biologické, psychologické, sociální Vývojové (tranzitorní) krize Vymezení vývojových období podle M. Vágnerové Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona 3. Prenatální, perinatálnía novorozenecké období Členění prenatálního období, perinatální období; bonding Anamnestický významný méně příznivý průběh porodu a perinatálního období- předčasný porod, asfyxie, poporodní deprese Novorozenecké období - rané reflexy, kognitivní a emoční vývoj, protosociální chování novorozence Intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi) Fenomén zrcadlení, zrcadlové neurony 4. Kojenec, batole Kojenec - časové vymezení, pojetí v různých teoriích (Freud, Erikson); senzomotorické období (Piaget), kognitivní vývoj - počátky učení, první „hra"; preference podnětů zprostředkovaných lidmi; sociální vývoj - význam pečujících osob, fáze „strachu z cizince", reakce na separaci (R. Spitz). Batole - časové vymezení, pojetí v různých teoriích (Freud, Erikson, Bowlby) Motorický vývoj - výkon v oblasti jemné a hrubé motoriky; kognitivní vývoj - počátky učení nápodobou, přechod od experimentace ke hře; vývoj řeči; emoční vývoj - vztahové a sebehodnotící emoce; sociální vývoj - rozvoj autonomie, vědomí „já", období vzdoru. 5. Vývoj osobnosti, raný vznik citové vazby (attachment) Východiska: psychodynamické teorie raného vývoje: „dost dobrá matka" a „přechodový" (tranzitorní) objekt (D. W. Winnicott); holding, kontejnment a mentalizace Vývoj osobnostních instancí podle Freuda (Id, Ego, Superego), vývojové fáze, obrany a charakterové struktury (Freud); transakční analýza (Berne: "stavy ega" - Rodič, Dítě, Dospělý); C. G. Jung: bytostné Já (Self), persona a stín K. Lorenz: imprinting; H.Harlow: experimenty s mateřskou deprivací u makaků J. Bowlby, M. Ainsworthová: citová vazba (attachment) - vnitřní pracovní model (vztahů a sebe); typy vazby (jistá, nejistá - vyhýbavá, nejistá - odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) Typické chování dětí s různým typem vazby v testu neznámé situace a v reálném životě; projevy vazby v kontextu školy, 6. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Podmínky vedoucí k deprivaci; případy extrémní izolace („vlčí děti"...), institucionální výchova, hospitalismus, deprivace v rodině Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní) 7. Teorie kognitivního a morálního vývoje L. S. Vygotskij - sociokulturní teorie: zóna nejbližšího (proximálního vývoje); J. S. Brunner: scaffolding („lešení"); podněty sociokulturní teorie pro školu a výuku J. Piaget - genetická epistemologie: principy asimilace a akomodace v procesu ekvilibrace, stadia kognitivního vývoje podle Piageta (senzomotorické stadium, stadium predoperační, stadium konkrétních operaci a stadium formálních operací) - charakteristiky a časové vymezení, zkoušky: stabilita (permanence) objektu, uchování (konzervace) množství a objemu; egocentrické myslenia vznik teorie mysli (theory of mind - ToM) L. Kohlberg-vývoj morálního usuzování; úrovně a stadia (prekonvenční, konvenční a postkonveční); kritika - C. Gilliganová a „etika péče" 8. Předškolní věk Časové vymezení, charakteristiky období podle vlivných vývojových teorií (Erikson, Piaget) Tělesný vývoj: tvarová proměna, „filipínská míra", vývoj hrubé a jemné motoriky Kognitivní vývoj - období „proč", kategorizace, role fantazie; konfabulace; vývoj řeči - aktivní slovník, artikulace Sociální vývoj - „veřejná socializace", kontakt s vrstevníky; sociální učení Emoční vývoj - porozumění emocím a záměrům druhých - „teorie mysli", rozvoj seberegulace, vývoj „svědomí" Hra - rozlišení hry a experimentace, funkce hry, typy hry, vývoj sociální hry (paralelní, společná asociativní, kooperativní/soutěživá), hry s materiálem, funkční a činnostní hry, konstrukční a symbolická hra Kresba - posun od „hry se stopou" k „vizuálnímu realismu" 9. Školní věk Vymezení, členění (mladší, střední, starší), pojetí v různých vývojových teoriích (Freud, Piaget, Erikson); Školní zralost a připravenost pro školu - charakteristiky tělesného, kognitivního (pozornost, myšlení -decentrace, konkrétní operace), emočního a sociálního vývoje. Kognitivní vývoj: decentrace, konkrétní logika, „střízlivý realismus", zájmy v mladším školním věku Význam vrstevníků a skupin, význam rodiny a událostí v rodině, vztah k autoritě Soutěživost - možnosti a úskalí; motivace a exekutivní funkce (pracovní paměť, flexibilní pozornost, schopnost inhibice) 10. Adolescence Časové vymezení, členění, pojetí v klasických vývojových teoriích (Freud, Erikson, Piaget) Vývojové změny - biologické, kognitivní, emoční a sociální Význam vrstevnických skupin; partnerské vztahy; změny vztahů k autoritám, otázka konfliktní povahy dospívání Identita v adolescenci (J. Marcía) - stavy identity: difúzni identita, aktivní hledání, moratorium, „náhradní identita", status dosažení identity Koncept „vynořující se dospělosti" (emerging adulthood - J. Arnett)