FLIP-CLASS Daniela Novotná, Kristýna Štefková, Viktoria Lanková, Radim Hořelka Stůl v konferenční místnosti DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ •Základ: oKomunikace a práce s jazykem oStimulace aktivity žáků oPodněcování jejich myšlení a prohlubování porozumění •Jádrem je diskuze, otevřené otázky •Vyšší kognitivní náročnost •Studenti mohou do určité míry ovlivňovat dění v hodině i směr diskuzí, spíše spekulují (nevyhledávají fakta) •Učitelé na jejich promluvy reagují dalšími otázkami • DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ •INTERAKTIVNÍ VYUČOVÁNÍ = proudí rozhovor mezi učiteli, žáky • X •DIALOGICKÉ VYUČOVÁNÍ = rozhovor obohacen o myšlenky, názory od žáků • •Zázemí v sociokulturních teoriích - odvozují se od myšlenek Vygotského, Bachtina • • • LEV VYGOTSKIJ • •Tvrdil, že existuje silné spojení mezi řečí a myšlením o „Každá vyšší psychická funkce probíhá ve vývoji dítěte dvakrát – nejprve jako kolektivní, sociální činnost, tj. jako funkce interpsychická, podruhé jako činnost individuální, jako vnitřní způsob myšlení dítěte, tedy funkce intrapsychická.“ •Koncept Zóny nejbližšího vývoje → koncept lešení • Obsah obrázku muž, osoba, vázanka, oblek Popis se vygeneroval automaticky. ZÓNA NEJBLIŽŠÍHO VÝVOJE •Rozdíl mezi aktuální vývojovou úrovní a úrovní potenciální oAktuální vývojová úroveň = úroveň úkolů, které dítě zvládne vyřešit samo oÚroveň potenciální = úroveň úkolů, které dítě zvládne vyřešit pod vedením dospělého či zkušenější osoby •Dítě dostává příležitost k napodobování činností, které dosud překračují jeho hranice •Dobré je pouze to učení, které předbíhá vývoj •Obtížné odhadnout zónu nejbližšího vývoje a zároveň nezpůsobit frustraci • LEŠENÍ (SCAFFOLDING) oJerome Bruner oInterakce mezi učitelem/rodičem a žákem, která umožňuje vyřešit problém či úlohu, jež jsou dosud za hranicemi schopností učícího se jedince oVyučující převezme kontrolu nad věcmi, na které dítě dosud nestačí, čímž úlohu dovede k dokončení oCílem není dokončení úlohy, ale rozvoj kompetencí k jejímu řešení oJe dočasné protože se zvyšováním dovedností a znalostí jedince roste jeho autonomie MICHAIL MICHAJLOVIČ BACHTIN • •AUTORITATIVNÍ DISKURS = snaha přesvědčit posluchače o správnosti a pravdivosti vypravěčem sdělovaného obsahu • X •DIALOGICKÝ DISKURS = vytváří prostor pro stanoviska a myšlenky, snaha nabídnout podněty k přemýšlení, střídání hlasů •Na bázi této teorie zpracována Mortimerem a Scottem typologie komunikačních přístupů Obsah obrázku osoba, interiér Popis se vygeneroval automaticky. KOMUNIKAČNÍ PŘÍSTUPY 1.NEINTERAKTIVNÍ AUTORITATIVNÍ oMonolog učitele, který prezentuje určitý obsah chápaný jako pravdivý a předkládá ho žákům 2.INTERAKTIVNÍ AUTORITATIVNÍ oStřídání mluvčích, učitel klade otázky a žáci odpovídají oUčitel odpovědi hodnotí z hlediska jejich správnosti 3.NEINTERAKTIVNÍ DIALOGICKÝ: oHovoří jediný mluvčí, který sumarizuje různé – kontrastní – myšlenky a stanoviska, porovnává je, nabízí rozdíly mezi nimi k promýšlení •4. INTERAKTIVNÍ DIALOGICKÝ: oDochází ke střídání mluvčích - učitel a žáci prezentují své myšlenky oZnalosti nejsou chápány jako předem dané, ale jako postupně vycházejí z interakcí mezi učitelem a žáky ZDROJE •Šeďová, K. (2011). Od pseudodialogu k dialogickému vyučování. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (s. 39–45). Brno: Masarykova univerzita. •ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK, Martin SEDLÁČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Jak se učitelé učí: cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8462-9. KAHOOTEK NA ZÁVĚR •https://create.kahoot.it/share/flip/5736856f-cf9d-46ea-a39f-c23d0559da0a •