Co vidíte? Jakou metaforu světa či reality může obrázek představovat? Co nám říká? Globální vzdělávání v přípravě učitele 2. setkání Co vám utkvělo z minulého setkání? Co si vybavujete ze zadání na minulý týden? Jaké myšlenky/otázky Co je globální rozvojové vzdělávání (GRV)? Definice GRV: http://elearning.skauting.cz/grv-^ 1) Přečtěte, vyberte si 3-4 pasáže/citace, které vás oslovují 2) zkuste si co nejkonkrétněji představit, jak by takové vzdělávání mohlo vypadat v praxi 3) dvojice - na 5 min - sdílet V piaxi by mohlo GRV vypadat nap), jako hodina ekologie - v přírodě -vhodné i pio m on ší děti. Kritické myšlen í-jak je učit Prioritou je rovnováha V praxi by GRV jako soubor kurzů, jež nás mají edukovat a posunout naše znalosti. Jak si představujeme GRV? Jak by mohlo vypadat v praxi? Aktuální témata a celosvětové problémy Vidět to na vlastní oči, a nejen z vyprávěn í Pochopení rozdílů mezi rozvojovými a rozvinutými zeměmi Vedení k vyhledávaní kvalitních informací širší povědomí o děni ve světe a jeho propojenosti Výchova k lidským právům, k udržitelnému rozvoji usilování o spravedlnost ve světě a rovnost mezi lidmi 3a ko celoživotní studium, svět se pořád mění. důležité porozumět propojenosti světa, podporovat lidská práva grv přispívá k utváření udržitelného světa Zadání výstupu kurzu • Dokážete si teď představit, o co jde? • Dává vám to smysl? • Co budete potřebovat, abyste zadání mohli úspěšně splnit? Přečtěte si zadání v interaktivní osnově. Na příštím setkání vše probereme detailně. Skupinová práce Kompetence globálního občanství: https://www.nazemi.cz/sites/default/files/kompetence-globalniho-obcanstvi_2018.pdf ♦ Každý si sám přečtěte -15 minut • Vyberte si jednu z 5 obsahových, která vám přijde v tuto chvíli nejpodstatnější - nejaktuálnějěí • Vytvořte skupiny (vstupte do připravené místnosti v zoomu) podle toho, kterou kompetenci si vyberete - diskutujte ve skupinách o tom, proč jste si vybrali právě tuto kompetenci: Co vás přimělo vybrat právě tuto kompetenci? Jak si představujete, že vypadá/jedná/žije člověk, který tuto kompetenci má? Popište ho, nakreslete...či jinak znárorněte na připraveném listu v jamboardu - slide 6-11 Porozumění vzájemné propojenosti světa členové/ členky skupiny: Jednání ve prospěch spravedlnosti a rovnosti řlen°vé/ členky skupiny: členkové/členky skupiny: Udržitelný život Michal Javůrek Hana Pluhařova Tereza Molíková Tomáš Halaóka Anežka Novotná Michal Tymr Kristína Slivková Tereza Gregorova ekolog minimalista obnovitelné zdroje v rámci energii - solárni panel na střeše uvědomělý kladný vztah k kreativjta střídmost Človek pnrode a|tematjv vyrovnanost, cílevědomost Využívá alternativní dopravu Recyklace edukovat okolí zero waste recyklovatelné materiály podpora lokálních producentů potravin nekonečné sáčky oblečení ze second handu, BIO bavlny, recyklovaného materiálu Zacházení s rozmanitostí, respekt k odlišnosti Je tolerantní vůči jiným názorům Nesoudí lidi, kteří jsou odlišní Přátelský, vyrovnaný, bezkonfliktní členové/ členky skupiny: Jan Kutil, Tereza Jenerálová, Štěpán Trnavský, Radka Hejmalová, Filip Sadovský, Ondřej Toman, Eva Ambruzová Možná inspirace na základě odlišného názoru Zastane se empatický - čelí stereotypům a ,h otevřená dokáže se vcítit předsudkům, ví jak J y mysl do ostatních čelit diskriminaci Marek Prinesdomů Nakládání s Je em patičky, objektivně posuzuje motivy stran konfliktu konflikty 3e neutrální, dokáže objektivně vyslyšet všechny strany sporu Kriticky posuzuje príčiny a dopady konfliktů Matěj "Migo" Nešpor Aktivně vyhledává řešení konfliktů Uvědomuje si svoji pozici prostředníka / soudce/ řešitele sporu Disponuje adekvátním vzděláním a vhodnými osobnostními rysy (trpělivost, odhodlání, smysl pro spravedlnost,...) Doloží význam solidarity a její benefity