Smysl výchovy Příprava na začlenění do společnosti. Příprava na život. Formování člověka. „Nezlomit hůl a pokračovat dál.“ Pěstovat sebejistotu, „být šťastný“. Vycházet s lidmi, působit na ně. Vyjádřit názor opřený o argumenty. Vést k morálním hodnotám. Vést k samostatnosti a zodpovědnosti. Vést ke spolupráci, solidaritě, pomoci druhým. Prosociální chování. Vést k sebepoznání, „jak se sebou zacházet“. Pro roli občana aktivní postoj v obhajování a dodržování lidských práv a svobod pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti participace na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti i důsledků komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti empatie, aktivní naslouchání a spravedlivé posuzování uvažování o problémech v širších souvislostech a kritické myšlení Výchova demokratického občana jako průřezové téma • MPT 2023 HH Přínos průřezového tématu k rozvoji osobnosti žáka (podle RVP ZV) V oblasti vědomostí, dovedností a schopností: • vede k aktivnímu postoji v obhajování a dodržování lidských práv a svobod • vede k pochopení významu řádu, pravidel a zákonů pro fungování společnosti • umožňuje participovat na rozhodnutích celku s vědomím vlastní odpovědnosti za tato rozhodnutí a s vědomím jejich důsledků • rozvíjí a podporuje komunikativní, formulační, argumentační, dialogické a prezentační schopnosti a dovednosti • prohlubuje empatii, schopnost aktivního naslouchání a spravedlivého posuzování • vede k uvažování o problémech v širších souvislostech a ke kritickému myšlení V oblasti postojů a hodnot průřezové téma: ▪ vede k otevřenému, aktivnímu, zainteresovanému postoji v životě • vychovává k úctě k zákonu • rozvíjí disciplinovanost a sebekritiku • učí sebeúctě a sebedůvěře, samostatnosti a angažovanosti • přispívá k utváření hodnot, jako je spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost • rozvíjí a podporuje schopnost zaujetí vlastního stanoviska v pluralitě názorů • motivuje k ohleduplnosti a ochotě pomáhat zejména slabším • umožňuje posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze) • vede k respektování kulturních, etnických a jiných odlišností • vede k asertivnímu jednání a ke schopnosti kompromisu Obsah Občanská společnost a škola: • škola jako model otevřeného partnerství a demokratického společenství, demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole; • způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v každodenním životě školy (význam aktivního zapojení žáků do žákovské samosprávy – žákovských rad či parlamentů); • formy participace žáků na životě místní komunity; spolupráce školy se správními orgány a institucemi v obci Občan, občanská společnost a stát: • občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku); • Listina základních práv a svobod, práva a povinnosti občana; • úloha občana v demokratické společnosti; základní principy a hodnoty demokratického politického systému (právo, spravedlnost, diferenciace, různorodost); • principy soužití s minoritami (vztah k jinému, respekt k identitám, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů) Formy participace občanů v politickém životě: • volební systémy a demokratické volby a politika (parlamentní, krajské a komunální volby); • obec jako základní jednotka samosprávy státu; • společenské organizace a hnutí Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování: • demokracie jako protiváha diktatury a anarchie; • principy demokracie; základní kategorie fungování demokracie (spravedlnost, řád, norma, zákon, právo, morálka); • význam ústavy jako základního zákona země; • demokratické způsoby řešení konfliktů a problémů v osobním životě i ve společnosti Osobnostní a sociální rozvoj porozumění sobě samému a druhým, zvládání vlastního chování, pozitivní (nezraňující) postoj k sobě samému a k druhým, přijetí různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů, mravní rozměr různých způsobů lidského chování odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne. otevřený, aktivní, zainteresovaný postoj v životě úcta k zákonu disciplinovanost a sebekritika sebeúcta a sebedůvěra, samostatnost a angažovanost spravedlnost, svoboda, solidarita, tolerance a odpovědnost vlastní stanovisko v pluralitě názorů ohleduplnost a ochotě pomáhat posuzovat a hodnotit společenské jevy, procesy, události a problémy z různých úhlů pohledu (lokální, národní, evropská, globální dimenze) respektování kulturních, etnických a jiných odlišností asertivnímu jednání a schopnost kompromisu Obsah Občanská společnost a škola: • škola jako model otevřeného partnerství a demokratického společenství, demokratická atmosféra a demokratické vztahy ve škole; • způsoby uplatňování demokratických principů a hodnot v každodenním životě školy (význam aktivního zapojení žáků do žákovské samosprávy – žákovských rad či parlamentů); • formy participace žáků na životě místní komunity; spolupráce školy se správními orgány a institucemi v obci Občan, občanská společnost a stát: • občan jako odpovědný člen společnosti (jeho práva a povinnosti, schopnost je aktivně uplatňovat, přijímat odpovědnost za své postoje a činy, angažovat se a být zainteresovaný na zájmu celku); • Listina základních práv a svobod, práva a povinnosti občana; • úloha občana v demokratické společnosti; základní principy a hodnoty demokratického politického systému (právo, spravedlnost, diferenciace, různorodost); • principy soužití s minoritami (vztah k jinému, respekt k identitám, vzájemná komunikace a spolupráce, příčiny nedorozumění a zdroje konfliktů) Doporučeno ke zhlédnutí • https://edu.ceskatelevize.cz/video/8913-obcanstvi-a-obcanska-vychova • https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1012041-vyleci-obcanske-vzdelavani- ceskou-neduveru • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3711 • http://www.lidskaprava.cz/chci-to-resit/temata/kastovani/studenti-se- kastuji-dle-ekonomickych-rozdilu-znackove-obleceni-telefon/co-mam- delat-kdyz Cíle (očekávané výstupy): příklady z RVP ZV Žák se seznámí s kulturním dědictvím svého města i regionu • aktivně vyhledá příčiny i důsledky jeho historického vývoje i současnosti (např. samostatně vyhledá historické fotografie a porovná je se současným stavem). • Popíše, objasní, zhodnotí vybrané události česko-německé historie na základě životních příběhů pamětníků z pohraničí a dalších aktivit (filmová ukázka, mapa). • vede rozhovory s prarodiči a pamětníky k posílení mezigeneračního dialogu • Posílení individuálních kompetencí žáků (samostatnost, emoční inteligence, sebe-prezentace, sebevědomí, spolupráce ve skupině atd.) procvičováním nové formy vyjadřování a způsobu učení (divadelní projekt, rozhovor, diskuze atd.)