OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA česká varianta systémů typu „personal and social education“ (součást trendu přímé edukace životních dovedností – od 2. pol. 20. stol.), na Katedře pedagogiky FF UK v Praze. HLAVNÍ ZDROJ: PRŮŘEZOVÉ TÉMA RVP ZV TEXTY J. VALENTY – VIZ LITERATURA HANA HORKÁ, PS 2023 Když se řekne škola… https://otevreno.org/mapovani/osobnostni -a-socialni-rozvoj/ 1:01 – 2:23 Ve skupině vyjádřete písemně názor na smysl výchovy (kartičky). Smysl výchovy ze studentských odpovědí: Příprava na začlenění do společnosti. Příprava na život. Formování člověka. „Nezlomit hůl a pokračovat dál.“ Poznat příčiny a hledat řešení situací. Volit různé cesty při výchově. Opírat se o dobré stránky jedince. Pěstovat sebejistotu, „být šťastný“. Vycházet s lidmi, působit na ně. Vyjádřit názor opřený o argumenty. Vést k morálním hodnotám. Vést k samostatnosti a zodpovědnosti. Vést ke spolupráci, solidaritě, pomoci druhým. Vést k sebepoznání, „jak se sebou zacházet“. Které kvality zvažujeme v kontextu výchovného působení? Kontext prosociální pracovitý slušný zodpovědný spolupracující ukázněný komunikativní Uveďte, prosím, kdo přispěl k osvojení dovedností, např., že: •… ovládnete své emoce …; •… respektujete svým chováním jiné názory …; •„… vyjednáte …; •…rozvíjíte slovně nápady druhých …; •… podáváte popisné zpětné vazby …; •… vysvětlíte krátce a srozumitelně svá stanoviska …; •… děkujete …” atd. K rozvoji těchto dovedností/kompetencí směřuje osobnostní a sociální výchova (podle J. Valenty z metodického portálu www.rvp.cz - VÚP Praha) osobnostních (např. v oblasti stability ega; seberegulace; psychofyzického uvolnění); morálních a hodnotových a postojů (respekt k druhým; spravedlivost atd.) OSV směřuje k rozvoji dovedností sociálních (komunikačních, vztahových atd.) …; …; r „… vyjednáte …; … zformulujete kompliment …; … ovládnete své emoce …; … podáváte popisné zpětné vazby …; … využíváte způsoby psychofyzického uvolnění … vysvětlíte krátce a srozumitelně svá stanoviska …; … respektujete svým chováním jiné názory …; rozvíjíte slovně nápady druhých …; … vysvětlíte krátce a srozumitelně svá stanoviska …; … používáte techniku porouchané gramodesky … děkujete …” atd. Podle J. Valenty OSV směřuje k rozvoji dovedností (převzato z metodického portálu www.rvp.cz - VÚP Praha) • osobnostních (např. v oblasti stability ega; seberegulace; psychofyzického uvolnění); • morálních a hodnotových a postojů (respekt k druhým; spravedlivost atd.) • sociálních (komunikačních, vztahových atd.). např.: „… vyjednáte …; … zformulujete kompliment …; … ovládnete své emoce …; … respektujete svým chováním jiné názory …; … využíváte způsoby psychofyzického uvolnění…; … používáte techniku porouchané gramodesky …; …rozvíjíte slovně nápady druhých …; … podáváte popisné zpětné vazby …; … vysvětlíte krátce a srozumitelně svá stanoviska …; … děkujete …” atd. • praktického rozpoznávání jevů (oblast percepční „jak žák vnímá; poznává; rozlišuje”, tzn., že „… rozpoznáte podstatu sociální situace …; … poznáváte a pojmenováváte své vlastnosti …; … rozpoznáte etický rozměr situace …; "…vnímáte rytmus svého těla …” apod. • sdělování vědomostí („žák vyjmenuje; vysvětlí”), tzn., že „…vyjmenujete, kam se můžete obrátit o pomoc v případě šikany …; … popíšete přednosti a úskalí kooperativního způsobu práce…; … vysvětlíte postup řešení konfliktu …”)… Rozvoj osobnostních kvalit jako předpoklad sociálního rozvoje • porozumění sobě samému a druhým, • zvládání vlastního chování, • pozitivní (nezraňující) postoj k sobě samému a k druhým, • přijetí různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů, • mravní rozměr různých způsobů lidského chování. Obsah OSV – v oblasti osobnostního rozvoje se jedná o: 1. Schopnost poznávání – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium. 2. Sebepoznání a sebepojetí – já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí. 3. Seberegulace a sebeorganizace – sebekontrola, sebeovládání – regulace jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení. 4. Psychohygiena - naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému, dobrá organizace času; zvládání stresových situací, hledání pomoci při potížích. 5. Kreativita – pružnost, originalita. V oblasti morálního rozvoje jde o: • analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; • vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; • pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); • dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne. Co je smyslem osobnostní a sociální výchovy? Cílem je osobně, interakčně, vztahově a morálně i věcně efektivní chování a jednání „absolventa“ OSV v různých situacích. Akcent na formativní prvky. Učivem se stává: sám žák, konkrétní žákovská skupina, běžné situace každodenního života. Pomáhá hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu. OSV a Etická výchova •Mezilidské vztahy a komunikace. •Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. •Pozitivní hodnocení druhých. •Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. •Komunikace citů. •Interpersonální a sociální empatie. •Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. •Reálné a zobrazené vzory. •Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. •Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. Doporučuji ke zhlédnutí. https://www.zkola.cz/eticka-vychova-zlepsuje-socialni-klima-skol/ Metody OSV Způsoby umožňující praktické a k vlastnímu životu vztažené myšlení a chování/jednání v rámci tematických okruhů. Metody využívané různými herními systémy a systémy aktivního (zejm. sociálního) učení, sociálním výcvikem, dramatickou výchovou, zážitkovou pedagogikou atd. Metodou (napříč aktivitami) je „reflexe“. Formy OSV (podle RVP ZV) Integrace OSV a jiných předmětů (rozšířená, na první pohled nejjednodušší, ale didakticky velmi náročná forma začlenění); Samostatný předmět (kroužek; samostatný časový blok) – výhoda: žák se může stát učivem č. 1; nevýhoda: organizační obtíže se začleněním předmětu a nekvalifikovaný učitel; Projekt – výhodou je koncentrovanost a úspornost; nevýhodou je, že projekty k různým tématům různých předmětů jsou fakticky první formou, integrací; výhodou, když projekt je zaměřen přímo na tématiku OSV (např. projekt na téma komunikace; zlepšení našich vztahů atd.). !!!!! Nabídka pro Váš seminární úkol!! Použité zdroje a literatura Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. In PASTOROVÁ, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV- ZV1.pdf Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, Domácí úkol Prostudujte podrobněji zvolené průřezové téma, které budete zpracovávat jako výstup semináře. Do 27.2.2023