SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP jako součást Teorie a metodiky 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z. Požadavky: aktivní účast (80%) ve výuce portfoliový úkol (vize zadání) HANA HORKÁ KATEDRA PEDAGOGIKY Metodika PT v RVP jako součást teorie a metodiky výchovy Proč? • pro rozvoj obecné edukativní kompetence, tzn. schopnosti připravit výchovné činnosti, • seznámení s metodami rozvoje osobnosti (v oblasti volní, mravní, estetické, sociální apod.), • porozumění transformaci výchovně-vzdělávacího procesu v souvislosti s proměnou společnosti i jedince a aktuálním dění ve světě. • Klíčové pojmy/koncepty Osnova předmětu 1.Průřezová témata RVP jako odraz hodnot ve vzdělávání/v průřezových tématech; 2.Průřezová témata RVP jako výchovná témata v současné škole. Zařazení průřezových témat do kurikula. 3.Osobnostní a sociální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 4.Výchova demokratického občana. Ukázky projektů a aktivit. 5.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Ukázky projektů a aktivit. 6.Multikulturní výchova. Ukázky projektů a aktivit. 7.Environmentální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 8.Mediální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 9. - 12. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice. Výstupy z učení Na konci kurzu bude student/ka schopen/a: • charakterizovat průřezová témata RVP jako výchovná témata v kurikulu. • pojmenovat hodnoty spojené s průřezovými tématy. • navrhnout začlenění průřezových témat do ŠVP. • navrhnout, realizovat a vyhodnotit dílčí aktivitu v rámci průřezových témat. vytvořit metodiku dílčí výchovné aktivity v rámci průřezového tématu. • Zadání úkolu 1. Vyberete si jedno z průřezových témat. 2. Navrhnete výchovně vzdělávací aktivitu v rámci tohoto tématu. 3. V seminární skupině ji realizujete a poté získáte zpětnou vazbu od spolužáků a vyučujících. Budete reflektovat i sami tuto aktivitu, včetně návrhu možných alterací. Výstupem je také tvorba metodiky této aktivity. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský. Metody hodnocení Realizace a reflexe vybrané výchovně vzdělávací aktivity. Tvorba metodiky k této aktivitě. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský. Studijní literatura Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD s.r.o. Průcha, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. (2006). Praha: Triton. Šeďová, K. (2007). Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido. Valenta, P. (2017). Teoretická východiska mediální výchovy jako determinant mediálně pedagogické praxe. Pedagogická orientace 27(3), 473. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis. Rámcový vzdělávací program pro ZV https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (od s. 132). Šalamounová, Z. (2015). Když to bylo ve zprávách, musí to být pravda: jak ve výuce interpretovat novinové zprávy. Komenský, 140(4), 55−57. Šišková, T. (1998). Výchova k toleranci a proti rasismu: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál. Šmajs, J. (2014). O smiřování kultury s přírodou: čtyři rozhovory a tři dokumenty. Brno: Miloš Vávrů. Doporučená literatura Binka, B. (2008). Environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita. Demokracie versus extremismus: výchova k aktivnímu občanství. (2013). Praha: Asi-milování. Gulová, L. (2012). Kompendium multikulturní výchovy: výukové materiály. Brno: Masarykova univerzita. Lojdová, K. (2008). Socializace do subkultury skinheads. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno: Masarykova univerzita, roč. 13, 1., s. 141-150. ISSN 1211-6971. Které kvality člověka považujete za klíčové? Slušný, zdvořilý, poctivý skromný, zodpovědný, mravně uvědomělý, tolerantní vyrovnaná osobnost, smysl pro krásu, s šetrným vztahem k prostředí zdravý… Děti skákající v listech Pokusme se přiřadit hodnoty k očekávaným vlastnostem jedince a oblastem výchovy Slušný, zdvořilý, poctivý, Dobro skromný, zodpovědný, mravně uvědomělý, tolerantní vyrovnaná osobnost, smysl pro krásu, Krása pracovitý, Práce s šetrným vztahem k prostředí zdravý… Zdraví Mravní výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, výchova v globálních souvislostech, estetická výchova, pracovní výchova, mediální výchova, osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, tělesná a zdravotní výchova. Když se řekne výchova… Obsah obrázku tráva, osoba, exteriér, strom Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku tanečník, osoba, sport Popis byl vytvořen automaticky § záměrná, cílevědomá soustavná činnost § proces rozvíjení člověka jako společenské bytosti a osobnosti - utváření podmínek, charakteru, vztahu člověka ke světu (k přírodě, civilizaci, kultuře, sociálnímu prostředí). Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY Další zdroje Košťálová, H. (ed). (2005). Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu: Sborník z projektu \Varianty - projekt interkulturního vzdělávání\. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni. Průcha, J. Multikulturní výchova Teorie - praxe- výzkum. O ISV nakladatelství, Kol. (2012). Multikulturní výchova na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe Obsah obrázku text, snímek obrazovky, elektronika, displej Popis byl vytvořen automaticky Osobnostní a sociální rozvoj Ekologická a environmentální výchova - Příručka pro základní školy a střediska ekologické výchovy Didaktika osobnostní a sociální výchovy Mediální výchova má vybavit žáka základními poznatky o fungování a roli současných médií. Podporuje poučené, aktivní a nezávislé zapojení jednotlivce do mediální komunikace, schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr. Obsah obrázku text, vizitka, vektorová grafika, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky