PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE, jarní semestr, 2021 Plnění předmětu Předmět je zakončen závěrečným kolokviem, kde si zhodnotíte, do jaké míry se vám dařilo předmět plnit. Po kolokviu, při splnění všech podmínek předmětu, úspěšně absolvujete předmět. Všechny úkoly v rámci předmětu jsou povinné. Jednotlivé úkoly na sebe obsahově i časově navazují. Pro splnění předmětu je podmínkou odevzdání všech úkolů do IS dle popsaných kritérií v termínu uvedeném v interaktivní osnově. Každý úkol má popsaná kritéria stoprocentní míry naplnění úkolu, která vám slouží jako opora při jejich plnění. Zároveň slouží jako podklad pro vaše sebehodnocení. Úkoly i semináře jsou koncipované tak, aby vám vytvářely příležitosti a podmínky pro učení a pomohly vám jak v praxi, tak v přípravě na státní závěrečnou zkoušku. Na některé úkoly získáte zpětnou vazbu od kolegů. Pokud byste na nějaký úkol chtěli zpětnou vazbu ode mě, dejte mi vědět. V případě jakýchkoliv otázek, podnětů, nebo potřeb se na mě obracejte přes email - jkarasova@mail.muni.cz. Podmínky splnění předmětu • Účast na seminářích • Výstup z četby • Natočení video výkladu (je třeba zapsat si téma video výkladu do 30.4.) • Poskytnutí zpětné vazby kolegům k výkladu • Sebehodnocení • Absolvování kolokvia PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE, jarní semestr, 2021 Výstup z četby Výstup z četby odevzdáváte do termínu uvedeného v interaktivní osnově. Držte se zadání četby v osnově. Kritérium Zcela splňuje Částečně splňuje Spíše nesplňuje Nesplňuje Komentář Odevzdaný písemný výstup z četby je v rozsahu minimálně 1 normostrana Na příkladu pedagogické komunikace ze své praxe vysvětluji funkce, aktéry, obsah, podobu a pravidla pedagogické komunikace. Definuji výukový dialog a vysvětluji požadavky na efektivně vedený výukový dialog. Vysvětluji, jaké otázky podporují výukový dialog. Na příkladu videa vysvětluji, jak vypadá základní a rozšířená IRF struktura. Uvádím, jak mohu v praxi jako učitel využít znalost IRF struktury. Popisuji jednu věc, která mě během četby překvapila či zaujala a jednu, kterou jsem si znovu připomněl(a). PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE, jarní semestr, 2021 Video výklad Video výklad nahrajte do odevzdávárny své skupiny do termínu uvedeného v interaktivní osnově. Držte se zadání video výkladu v osnově. Kritérium Zcela splňuje Částečně splňuje Spíše nesplňuje Nesplňuje Komentář Výklad není delší než 6 minut. Na začátku sděluji posluchačům cíl výkladu a obsah výkladu směřuji k jeho naplnění. Výklad má jasnou strukturu, ve výkladu srozumitelně a jednoduše předávám jednu hlavní myšlenku. Ve výkladu stavím na tom, co posluchači znají a propojuji s nimi výklad. Udržuji v průběhu výkladu pozornost posluchačů (např. použitím otázek, neverbální komunikací, tónem hlasu, přiměřenou rychlostí řeči, vkládáním pauz na vhodných místech) Volím terminologii přiměřenou věku a schopnostem posluchačů. PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE, jarní semestr, 2021 Zpětná vazba Zpětnou vazbu nahrajte do diskusního fóra do vlákna své skupiny do termínu uvedeného v interaktivní osnově. Zpětnou vazbu nahrajte pro všechny videa v rámci své skupiny. Kritérium Zcela splňuje Částečně splňuje Spíše nesplňuje Nesplňuje Komentář Zpětnou vazbu poskytuji vůči zadaným kritériím. Při zpětné vazbě využívám popisný jazyk (popisuji, co vnímám, vidím, slyším). Při zpětné vazbě popisuji nejprve neutrální fakta, poté silné stránky, a nakonec oblasti pro zlepšení. Věnuji větší pozornost silným stránkám než slabým stránkám výkladu. Na závěr zpětné vazby formuluji jedno doporučení pro zkvalitnění výkladu ve vztahu ke stanoveným kritériím. PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE, jarní semestr, 2021 Instrukce k sebehodnocení Sebehodnocení nahrajte do odevzdávárny v IS do termínu uvedeného v interaktivní osnově. Sebehodnocení si přineste na závěrečné kolokvium. Držte se zadání pro sebehodnocení v osnově. Jako podklad pro sebehodnocení výkladu využijte zpětnou vazbu od kolegů. U každého úkolu si zhodnoťte, do jaké míry se vám dařilo plnit jednotlivá kritéria. V kolonce „komentář“ odůvodněte své hodnocení argumenty – popište, co konkrétně hodnotíte a podpořte své argumenty konkrétními citacemi, či příklady Příklad: Kritérium Zcela splňuje Částečně splňuje Spíše nesplňuje Nesplňuje Komentář Udržuji v průběhu výkladu pozornost posluchačů (např. použitím otázek, neverbálním chováním, tónem hlasu, přiměřenou rychlostí řeči, použitím pauz na vhodných místech) Ve výkladu pokládám průběžně studentům otázky („Co vás napadne, když se řekne neverbální komunikace?“) a měním tón hlasu, abych udržela pozornost posluchačů. Tempo mé řeči je místy příliš rychlé a ze zpětné vazby se ukázalo, že pro posluchače nesrozumitelné.