Mýty o nadaných Mezi rodiči a pedagogy vzniklo mnoho mýtů, které nadaným nepomáhají, ale naopak jejich vývoj brzdí. Zkusme si nyní, jak jsme na tom s mýty a předsudky o nadání. U každého výroku vyjádřete svůj souhlas nebo nesouhlas (zpracováno dle Laznibatová, 2007, Vondráková, 2009): • Nadaní dostali všechno bez námahy, zadarmo. • Dokáží se uplatnit sami, bez pomoci a podpory okolí. • Jsou od přírody samotáři, kteří nepotřebují ostatní, vystačí si sami. • Vždy dokáží své schopnosti, vysoké nadání bez problémů ukázat a projevit. • Musí být stejně dobří ve všech oblastech např. ve všech předmětech ve škole, současně také ve sportu apod. Nadaní jsou úspěšní ve všem, a pokud ne, nejsou nadaní. • Musí být přísněji hodnoceni než ostatní. • Vzhledem ke svému nadání musí být zodpovědnější než jejich vrstevníci a zodpovídat i za ně. • Je pro ně velmi příjemný pocit, když jsou ostatním dáváni za vzor. • Nejdůležitější je pro ně vysoké nadání. • Pouze nadaní rodiče mohou mít nadané děti. • Nadané děti jsou výtvorem ambiciózních rodičů. • Z nadaných dětí se automaticky stávají géniové. • Nadaní nemohou mít žádné problémy. • Nadaní jsou schopní a úspěšní v praktickém životě. • Nadaní se rádi učí, rádi chodí do školy. • Nadaní dávají okázale najevo, že jsou lepší než ostatní. • Pokud se budeme nadaným věnovat, budou ještě více domýšliví. • Nadaní jsou sociálně nepřizpůsobiví. • Nadaní jsou poslušní, spořádaní a „umějí se chovat.“ • Nadaní jsou u učitelů oblíbení a rádi s nimi pracují. • Učitelé sami dokáží identifikovat nadané. • Soustřeďování nadaných do speciálních škol/tříd vede k elitářství. • Nebudou-li nadaní žáci začleněni v běžné třídě/škole, nenaučí se základním sociálním dovednostem. • Jedině v běžné třídě získá nadané dítě cit pro sociální rozdíly, hendikepy a naučí se pomáhat druhým. • Nadaní se v běžné třídě rozvíjejí tím, že dělají pomocníka učiteli. • Není vhodné dávat nadaným zvláštní úkoly během vyučování, oni si sami něco najdou ve volném čase, sami se rozvinou a prosadí.