Charta práv nadaných dětí Na závěr teoretické části své diplomové práce přikládám Chartu práv nadaných dětí podle National Association for Gifted Children. Charta práv nadaných dětí 1. Nadané dítě má právo být podporované prostřednictvím adekvátních zkušeností při vyučování i tehdy, když ostatní děti stejného věku nejsou schopné z těchto zkušeností profitovat. 2. Nadané dítě má právo být zařazené do skupin a být v kontaktu s ostatními nadanými dětmi během některých částí vyučování tak, aby mohlo být pochopené, podporované a stimulované. 3. Nadané dítě má právo být vyučované a ne být využívané jako tutor nebo učitelův asistent během většiny školního dne. 4. Nadané dítě má právo na předkládání nových, pokrokových a netradičních myšlenek a koncepcí, bez ohledu na materiály a možnosti určené pro děti stejného věku nebo ročníku, v kterém je umístěno. 5. Nadané dítě má právo učit se takovým věcem, pojmům a koncepcím, které ještě neovládá, namísto toho, aby se muselo znovu učit poznatky, které už ovládá. 6. Nadané dítě má právo učit se rychleji než jeho vrstevníci a mít takové tempo učení, které je pro něj charakteristické. 7. Nadané dítě má právo myslet alternativně, vytvářet odlišné produkty a využívat intuici a inovaci v procesu vyučování. 8. Nadané dítě má právo být idealistické a citlivé ke spravedlnosti, právu, přesnosti a globálním problémům lidstva a mít příležitost vyjádřit svoje názory. 9. Nadané dítě má právo na všeobecné pochybnosti, na nabízení alternativních řešení a ocenění komplexnosti a důkladnosti svého myšlení. 10. Nadané dítě má právo být vytrvalé a cílevědomé ve svém dalším úsilí o získávání vědomostí. 11. Nadané dítě má právo projevovat smysl pro humor,který je nezvyklý, hravý, často komplikovaný. 12. Nadané dítě má právo mít vysoké požadavky na sebe i ostatní a být citlivé na nesoulad mezi ideály a skutečností s potřebou pomoci při hledání hodnot lidské rozmanitosti. 13. Nadané dítě má právo na vysoké výkony v některých oblastech učebního plánu a v jiných ne, s přihlédnutím na smysluplné a erudované uplatnění v akademické oblasti. 14. Nadané dítě má právo na zpoždění mezi představou a jejím uskutečněním, mezi osobními normami a vývojovými schopnostmi, mezi fyzickým zráním a pohybově-motorickou zručností. 15. Nadané dítě má právo uskutečňovat zájmy, které stojí nad schopnostmi jeho vrstevníků, kterou jsou mimo učební plán anebo zahrnují oblast dosud neprozkoumanou a neznámou. Zdroj: Laznibatová, Nadané dieťa, 2001