Kompetence učitele vybraný Kompetenční model dle: Průcha, j. (2002). Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: portál. Kompetence učitele = integrovaný soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a osobnostních dispozic pro kvalitní výkon povolání Termín kompetence je výrazem pro obecnou připravenost učitele vyrovnat se s nároky své profesionální role Kompetence Oborově předmětová ● Má osvojeny systematické znalosti aprobaèního oboru v rozsahu a hloubce odpovídající potøebám ZŠ/SŠ; ● Je schopen transformovat poznatky pøíslušných oborù do vzdìlávacích obsahù vyuèovacích pøedmìtù; ● Dovede integrovat mezioborové poznatky a vytváøet mezipøedmìtové vztahy; ● Umí vyhledávat a zpracovávat informace zejména v oblasti aprobaèních oborù; ● Disponuje uživatelskými dovednostmi ICT Kompetence Didaktická a psychodidaktická ● Ovládá strategie vyuèování a uèení; ● Dovede využívat základní metodický repertoár ve výuce daného pøedmìtu a je schopen je pøizpùsobit individuálním potøebám žákù a požadavkùm konkrétní školy; ● Má pøehled o vzdìlávacích programech a dovede s nimi pracovat pøi tvorbì vlastních výukových projektù; ● Má znalosti o teoriích hodnocení a dovede je využívat; ● Dovede využívat ICT pro podporu uèení žákù Kompetence pedagogická ● Ovládá procesy a podmínky výchovy; ● Dovede se orientovat v kontextu výchovy a vzdìlání na základì znalostí vzdìlávacích soustav a trendù jejich rozvoje; ● Je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žákù; ● Má znalosti o právech dítìte a respektuje je ve své práci Kompetence Diagnostická a intervenční ● Dovede použít prostøedky pedagogické diagnostiky; ● Je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení; ● Ovládá způsoby vedení talentovaných žáků; ● Je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků; ● Ovládá prostředky zajištění kázně Kompetence Managerská ● Má základní znalosti o zákonech a dalších normách a dokumentech; ● Orientuje se ve vzdìlávací politice; ● Má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy; ● Ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žákù; ● Má organizaèní schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků Kompetence Sociální, psychosociální a komunikativní ● Ovládá prostøedky utváøení pozitivního uèebního klimatu; ● Ovládá prostøedky socializace žákù; ● Dovede se orientovat v nároèných sociálních situacích ve škole; ● Ovládá prostøedky pedagogické komunikace; ● Dovede uplatnit efektivní zpùsoby komunikace a spolupráce s rodièi a ostatními sociálními partnery Kompetence osobnostní a osobnostně kultivující ● Psychická odolnost a fyzická zdatnost; ● Dobrý aktuální zdravotní stav; ● Mravní bezúhonnost; ● Má znalosti všeobecného rozhledu; ● Umí vystupovat jako reprezentant profese; ● Má osobnostní pøedpoklady pro kooperaci s kolegy; ● Je schopen reflektovat vzdìlávací potøeby a zájmy žákù