Teoretické ukotvení tématu •Životní situace je komplex nahodilých činností a podnětů, odehrávajících se v jistém čase a prostoru. •Výchovná situace je zvláštním případem životní situace. Učitel usměrňuje vývoj situace v následujících oblastech: •a) rozvoj osobnosti v rovině kognitivní, afektivní/výchovné a psychomotorické; utváření postojů, hodnot. •b) podpora učení žáka ke splnění výstupů (učebního výkonu) •c) zjištění a podpora zájmů žáka •d) stabilizace nebo neurotizace osobnosti • • Co tvoří rámec výchovné situace? • Subjekt výchovy – v jaké společnosti žijí, co jim společnost umožňuje, jak si jich váží, jakou prestiž jim dává. •Objekt výchovy – jak působí rodina, škola, celospolečenské poměry, regionální prostředí apod. •Do procesu výchovy vstupuje: • 1. Kultura – normy morální, právní, tradice a věda, společenskopolitický systém a ekonomika. • 2. Oblast mezilidských vztahů (atmosférou, ve které výchovně vzdělávací proces probíhá, od atmosféry v samotné třídě po atmosféru v celé společnosti). • • K čemu směřujeme aneb na co se připravujeme? Co je to problémové chování? •chování dítěte, které překračuje očekávané projevy chování vzhledem k věku a k situaci, kontextu, nese v sobě negativní konotace. •chování, které je pro učitele nepřijatelné (Fontana, 2003) - subjektivní pohled •výsledek vzájemné interakce učitele, dítěte a rodičů, v níž se projevují specifické rysy osobnosti všech zúčastněných, podmíněné i situačním kontextem. •Terminologie: •problémové chování žáka (problem behaviour, misbehaviour, difficult behaviour), •těžko zvladatelné chování žáka (difficult-to-manage behaviour), •problémový žák (problem pupil), •obtížně vzdělavatelný žák (difficult-to-teach pupil) • • S čím se můžeme potkat •Problémové chování žáků, příčiny a okolnosti problémového chování žáků, vztah vyučujícího s žákem a se třídou. •Neklid ve třídě, vyrušování, zapomínání. Nevhodné chování, konfliktní, drzý žák. •Negativismus a nespolupracující žák. •Závažné porušování školního řádu (drogy, alkohol, krádeže, závažné ubližování). •Postupy zvládání stresových situací ve třídě. •Možnosti a využití neverbálního projevu, verbálního projevu a asertivní komunikace při výchovných situacích. •Práce s třídním kolektivem, nastavování a dodržování pravidel třídy. Sociální a osobnostní rozvoj třídy, techniky práce se třídou.