VÝCHOVNÉ SITUACE VE ŠKOLE: KAZUISTIKY, ANALÝZA A INTERPRETACE seminář 3 27. 2. 2023 1. Aktivizační část semináře – citáty o výchově a jejich aktuálnost? · Zamyšlení nad citáty o výchově v průřezu času – samostatná práce „Na světě jsou dvě nejsnadnější věci, které zvládne i ten nejhloupější poddůstojník: vychovávat sousedovy děti a vyhrát bitvu, která už skončila.“ Napoleon Bonaparte „Neexistuje jiná rozumná forma výchovy než být příkladem – nelze-li jinak, tedy odstrašujícím.“ Albert Einstein „Nepříjemnosti, které každého v životě potkají, nebude dobře snášet ten, komu nebylo nikdy nic odepřeno, komu starostlivá matka vždy otřela slzy, o kterého se vždy někdo postaral a kdo byl podpírán ze všech stran.“ Seneca - Co nám výše uvedené citáty sdělují? - Který z nich je pro vás nejvýstižnější a proč? - Do jaké míry jsou, podle vás, uvedené citáty aktuální v dnešní době? 2. Reflexe zadaných úkolů · Reflexe úkolů zadaných ve druhém semináři. Práce ve dvojicích. Následná společná diskuse a prezentace závěrů · Opěrné otázky v souvislosti se zadaným textem - Jak je v textu vymezena problematika rušivého chování žáků? - Jak lze, dle autorky, předcházet rušivému chování žáků? - Jak lze, dle autorky, řešit rušivé chování žáků? · Opěrné otázky v souvislosti se zhlédnutým videem - Kterých sedm nejčastějších výchovných “chyb” učitele autorka zmiňuje? - Se kterými (z uváděných) jste se sami v průběhu vlastní školní docházky setkali? - Byl pro vás úkol z minulé výuky přínosný? Specifikujte (vyjádřete svůj souhlas/nesouhlas a zdůvodněte) 3. Třídní atmosféra versus třídní klima · Společná práce ve skupinkách, diskuse Projděte si prezentaci o klimatu v ISu - Vymezení pojmů třídní atmosféra, třídní klima - Situační/momentální podmíněnost atmosféry ve třídě - Podpůrné a defenzivní klima třídy - Role jednotlivých aktérů (žáků/učitele/vedení školy/rodičů/ pedagogického kolektivu…) · Pracovní list – Strategie pro budování kvalitního vztahu se žáky - V určených skupinách/dvojicích se zamyslete nad tím, co konkrétně spatřujete pod jednotlivými strategiemi. Následně svoje názory sdílejte s ostatními. 4. Třídní/školní rituály · Práce ve dvojích a společná diskuse Ve dvojicích se zamyslete nad následujícími otázkami a zodpovězte je. 1, Jaké „rituály“ využívali vaši učitelé k vytvoření podpůrného třídního/učebního klimatu? 2, Který z nich nejvíce „fungoval“? 3, Navrhněte vlastní aktivitu/rituál, který by mohl být nosný z hlediska sblížení třídního kolektivu. Úkol na čtvrtý seminář – 6. 3. 2023 Přečtěte si zvolenou kazuistiku ve studijních materiálech a zaujměte k ní stanovisko. Úkol bude předmětem diskuse v rámci příštího semináře.