Klima školní třídy •Termín sociální klima označuje jevy dlouhodobé, typické pro danou třídu a daného učitele po několik měsíců či let. Jejich tvůrci jsou žáci celé třídy, skupinky žáků v dané třídě, jednotliví žáci, dále všichni učitelé vyučující v dané třídě a konečně učitelé jako jednotlivci. • •= dlouhodobější emocionální naladění, zobecněné postoje a vztahy ve třídě, míra integrity, spolupráce a pohody ve třídě, kterou vnímají specifickým způsobem žáci i učitelé (např. Švec, 1996) • •bezprostředně ovlivňuje efektivnost výuky • Klima školní třídy •aktuální (jaké je) X preferované (jaké by si žáci - učitelé přáli) • •je podmínkou dobrého managementu (školy – vedení a personál; třídy –tř. učitel, ostatní učitelé a žáci). • •Odlišit od „atmosféry“, která vyjadřuje spíše okamžitý stav, vzniklý pod vlivem specifických podnětů – konfliktních situací, slavnostních okamžiků, nenadálých událostí apod. Může se měnit i v průběhu dne. • Klima školy vyjadřuje kvalitu interpersonálních vztahů a sociálních procesů v dané škole, jak ji vnímají, prožívají a hodnotí všichni zúčastnění. Je významně ovlivňováno hlavně • •stylem řízení pedagogického týmu ze strany vedení školy (partnerství, přebírání odpovědnosti za výsledky práce, týmová spolupráce na všech úrovních a apod.) •úrovní požadavků na všechny členy komunity (učitele i žáky) a •kvalitou a funkčností pravidel života ve škole • Kvalita školy s pozitivním klimatem: •respekt a úcta mezi všemi skupinami a osobami ve škole a okolo ní (žáci, učitelé, ředitel, rodiče, obec) •důvěra mezi všemi zúčastněnými •vysoká morálka – jasná a srozumitelná pravidla •množství rozmanitých příležitostí ve škole pro přijímání, nabývání, získávání •nepřetržitý studijní a společenský růst každého žáka i učitele •soudržnost mezi jednotlivci a skupinami •obnova a rozvoj školy •každodenní starost a péče o vše, co se školou souvisí • Optimální klima třídy/školy •cílevědomé, orientované na úkoly •uvolněné, vřelé, podporující •se smyslem pro pořádek (pravidla) •s uznáním autority učitele a jeho práva řídit •s důvěrou, že bude dosaženo cílů • •Výsledek takového působení klimatu = •kladné postoje žáků k výuce a škole •rozvoj vnitřní motivace žáků • = efektivní výuka • • • Determinanty určující kvalitu klimatu třídy (příp. školy): •věk žáků (stupeň školy) •typ školy (ZŠ, G, SOŠ- stupeň „výběrovosti“) •zvláštnosti seskupení žáků (každé je jedinečné!!, •příp. řízená specifika: třída pro talentované žáky, děti se speciál. potřebami, specifické obory apod.) •pohlaví žáků (dívčí-chlapecké-koedukované třídy) •Zvláštnosti jednotlivých žáků (individualita, učební styl, zkušenosti, ambice…) •sociální zázemí žáků (vliv rodin, příp. vrstevnických skupin mimo školu) • •množství a kvalita norem chování •intelektuální úroveň žáků •výchovní činitelé ve třídě – zvl. učitelé •pracovní motivace a snaha po úspěchu •kvalita třídního aktivu (jádra kolektivu) – míra shody jeho cílů s cíli školy (vers. „problémovost“) •specifika učebního předmětu, příp. učitele na daný předmět •třídní učitel a jeho způsob komunikace se třídou • Znaky klimatu z hlediska učitelů: •pracoviště, na kterém učitel rád pracuje, •dobře a adresně učí, •rád spolupracuje se žáky i rodiči a kolegy •umožňuje prožívat citový soulad a pocit sounáležitosti s ostatními učiteli, •úspěch v oboru, • •pocit seberealizace, •pocit svobody a samostatnosti v práci, •radost z pochvaly a uznání, ze spravedlivého ohodnocení, •spokojenost s daným stavem, s bezkonfliktní atmosférou. • Znaky klimatu z hlediska žáků: •umožňuje samostatné objevné učení, ze kterého má žák radost •klade požadavky odpovídající individuálním schopnostem žáka •podporuje rozvoj osobnosti žáka •dává žákovi jistotu, že bude akceptován • •umožňuje žákovi zažít úspěch •je pro žáka organizačně přehledné •zprostředkuje žákovi vědomí, že se k němu přistupuje spravedlivě •dává žákovi možnost tvořit školu jako vlastní životní prostor a jako takovou ji vnímat • Otázky, které nás mohou napadat •Proč se liší jedna třída od druhé? (vrstevnické, ale i jiné) •V čem jsou mezi nimi nejčastěji rozdíly? •Co tyto rozdíly způsobují? •Co vytváří „charakter“(istiku) školní třídy? •Jak dosáhnout toho, aby klima školní třídy bylo pozitivní? •Jaký význam mají tyto poznatky pro budoucí učitele?