KOMPETENCE UČITELE VYBRANÝ KOMPETENČNÍ MODEL DLE: PRŮCHA, J. (2002). UČITEL: SOUČASNÉ POZNATKY O PROFESI. PRAHA: PORTÁL. KOMPETENCE UČITELE = INTEGROVANÝ SOUBOR VĚDOMOSTÍ, DOVEDNOSTÍ, SCHOPNOSTÍ, POSTOJŮ A OSOBNOSTNÍCH DISPOZIC PRO KVALITNÍ VÝKON POVOLÁNÍ TERMÍN KOMPETENCE JE VÝRAZEM PRO OBECNOU PŘIPRAVENOST UČITELE VYROVNAT SE S NÁROKY SVÉ PROFESIONÁLNÍ ROLE KOMPETENCE OBOROVĚ PŘEDMĚTOVÁ „● Má osvojeny systematické znalosti aprobačního oboru v rozsahu a hloubce odpovídající potřebám ZŠ/SŠ; „● Je schopen transformovat poznatky příslušných oborů do vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů; „● Dovede integrovat mezioborové poznatky a vytvářet mezipředmětové vztahy; „● Umí vyhledávat a zpracovávat informace zejména v oblasti aprobačních oborů; „ ● Disponuje uživatelskými dovednostmi ICT KOMPETENCE DIDAKTICKÁ A PSYCHODIDAKTICKÁ „● Ovládá strategie vyučování a učení; „● Dovede využívat základní metodický repertoár ve výuce daného předmětu a je schopen je přizpůsobit individuálním potřebám žáků a požadavkům konkrétní školy; „● Má přehled o vzdělávacích programech a dovede s nimi pracovat při tvorbě vlastních výukových projektů; „● Má znalosti o teoriích hodnocení a dovede je využívat; „● Dovede využívat ICT pro podporu učení žáků KOMPETENCE PEDAGOGICKÁ „● Ovládá procesy a podmínky výchovy; „● Dovede se orientovat v kontextu výchovy a vzdělání na základě znalostí vzdělávacích soustav a trendů jejich rozvoje; „● Je schopen podporovat rozvoj individuálních kvalit žáků; „● Má znalosti o právech dítěte a respektuje je ve své práci KOMPETENCE DIAGNOSTICKÁ A INTERVENČNÍ „ ● Dovede použít prostředky pedagogické diagnostiky; „ ● Je schopen identifikovat žáky se specifickými poruchami učení; „ ● Ovládá způsoby vedení talentovaných žáků; „ ● Je schopný rozpoznat sociálně patologické projevy žáků; „ ● Ovládá prostředky zajištění kázně KOMPETENCE MANAGERSKÁ „● Má základní znalosti o zákonech a dalších normách a dokumentech; „● Orientuje se ve vzdělávací politice; „● Má znalosti o podmínkách a procesech fungování školy; „● Ovládá administrativní úkony spojené s evidencí žáků; „● Má organizační schopnosti pro mimovýukové aktivity žáků KOMPETENCE SOCIÁLNÍ, PSYCHOSOCIÁLNÍ A KOMUNIKATIVNÍ „● Ovládá prostředky utváření pozitivního učebního klimatu; „● Ovládá prostředky socializace žáků; „● Dovede se orientovat v náročných sociálních situacích ve škole; „● Ovládá prostředky pedagogické komunikace; „● Dovede uplatnit efektivní způsoby komunikace a spolupráce s rodiči a ostatními sociálními partnery KOMPETENCE OSOBNOSTNÍ A OSOBNOSTNĚ KULTIVUJÍCÍ „● Psychická odolnost a fyzická zdatnost; „● Dobrý aktuální zdravotní stav; „● Mravní bezúhonnost; „● Má znalosti všeobecného rozhledu; „● Umí vystupovat jako reprezentant profese; „● Má osobnostní předpoklady pro kooperaci s kolegy; „● Je schopen reflektovat vzdělávací potřeby a zájmy žáků