Požadavky ke státní závěrečné zkoušce z didaktiky fyziky Studium v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů 2. stupně ZŠ a SŠ Cílem zkoušky je ověřit:  znalost fyzikálně-didaktických metod, forem a prostředků použitelných při výuce fyziky,  schopnosti a dovednosti propojovat poznatky z fyziky, didaktiky fyziky, pedagogiky a psychologie při fyzikálním vzdělávání,  dovednost transformovat fyzikální poznatky do systému fyziky jako vyučovacího předmětu na základních a středních školách,  pochopení základních fyzikálních pojmů,  schopnost fyzikálně analyzovat konkrétní situace a stanovit míru zjednodušení jejich výkladu,  přehled o aplikacích fyzikálních poznatků v jiných přírodních vědách, technice a běžném životě,  pedagogickou vyspělost, projevující se srozumitelným a kultivovaným projevem. Jsou dány dva okruhy otázek zaměřených na: A) teorii didaktiky fyziky, B) aplikaci ve výuce. Studující si vylosuje z každého okruhu jednu otázku a po přípravě provede její rozbor. V teoretické části je třeba prokázat potřebné znalosti. V aplikační části studující představí námět na jednu klasickou vyučovací hodinu k danému fyzikálnímu tématu. A) Okruhy zkušebních otázek – teoretická část 1. Metody a formy výuky fyziky (transmisivní vs. konstruktivistické pojetí výuky; fáze vyučovací hodiny; klasické, aktivizující a komplexní výukové metody ve výuce fyziky; frontální a skupinová výuka; příklady použití ve výuce fyziky) 2. Výukové cíle (cíle základního vzdělávání; klíčové kompetence; očekávané výstupy; požadavky na formulace výukových cílů; příklady výukových cílů ve fyzikálním vzdělávání) 3. Učivo fyziky (didaktická transformace; uspořádání učiva fyziky v RVP ZV, RVP G, RVP SOV, ŠVP; tematické plány; učivo základní a rozšiřující) 4. Úlohy ve výuce fyziky (význam úlohy ve fyzikálním vzdělávání; klasifikace fyzikálních úloh dle různých kritérií; postup řešení úloh) 5. Pokusy ve výuce fyziky (význam pokusu ve fyzikálním vzdělávání; klasifikace školních pokusů dle různých kritérií; příprava a realizace školních pokusů; laboratorní práce; bezpečnost při provádění školních pokusů) 6. Fyzikální pojmy (pojem vs. termín; prekoncepce a miskoncepce; zavádění a rozvíjení fyzikálních pojmů; konceptuální fyzika; pojmové mapy) 7. Fyzikální veličiny (definice fyzikálních veličin; klasifikace veličin; pravidla zápisu veličin a jednotek; rozměrová analýza; měření veličin na ZŠ, gymnáziu a SŠ; postup zavádění veličin v hodinách fyziky) 8. Fyzikální vztahy (fyzikální zákony a definiční vztahy; postup zavádění vztahů v hodinách fyziky; slovní interpretace fyzikálních vztahů) 9. Prostředky názorného vyučování (analogie; modely; obrazové pomůcky; textové pomůcky; IKT ve výuce fyziky; výukové prostory a jejich vybavení) 10. Motivace ve výuce fyziky (motivace vnitřní a vnější; motivační techniky; faktory ovlivňující motivaci žáků; motivace nadaných) 11. Diagnostika a hodnocení ve výuce fyziky (funkce diagnostiky ve výuce fyziky; etapy diagnostiky; diagnostické metody a nástroje; metody hodnocení; význam hodnocení pro žáka, pro učitele, pro rodi- če) 12. Integrace výuky fyziky a jiných předmětů (mezipředmětové vazby, koordinace obsahová, metodická, časová, úrovně integrace předmětů, integrovaná tematická výuka) 1 B) Okruhy zkušebních otázek – aplikační část 1. Kinematika 2. Dynamika 3. Energie a práce 4. Mechanika tuhých těles 5. Mechanika kapalin a plynů 6. Statická silová pole 7. Struktura a vlastnosti látek 8. Elektrický proud v látkách 9. Magnetické pole 10. Optika 11. Kmitání, vlnění a akustika 12. Astronomie 2