MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz DIDAKTIKA FYZIKY 1 PŘEDNÁŠKA 02 (26.3.2021) EXPERIMENT VE FYZICE K čemu slouží experiment ve fyzice (vědní disciplíně)? ▪ Zdroj nových poznatků o přírodě („past na přírodu“). ▪ Kritérium pravdivosti, ověřování (testování hypotéz); myšlenkové experimenty (Galiley, Einstein). ▪ Prostředek spojení vědeckých poznatků s technikou, výrobou a životem. ▪ Jaké jsou vedle experimentu další prostředky k získávání poznatků o přírodě? Pozorování, logické odvozování, atd. EXPERIMENT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY K čemu slouží experiment ve výuce fyziky? ▪ Metoda k získávání poznatků o fyzikálních jevech (podobně jako ve vědě, ale v tomto případě jsou poznatky nové jen pro žáka). ▪ Motivační činitel (ulehčuje osvojení učiva zvyšováním zájmu, efektní experimenty). ▪ Pokud žáci sami experimenty provádějí, pak výrazně přispívají jejich aktivizaci. ▪ Experiment ve vyučování přispívá k názornosti učiva, napomáhá k rozvoji fyzikálního myšlení. ▪ U žákovských experimentů rozvíjí dovednosti žáků při práci s pomůckami a měřícími zařízeními. KLASIFIKACE POKUSŮ VE ŠKOLNÍ FYZICE Kvalitativní: ukázka jevu. Kvantitativní: vyhodnocujeme naměřené veličiny. ---------------------------------------------- Reálné: skutečně provedené. Myšlenkové: modelové představy. ---------------------------------------------- Demonstrační: Učitel předvádí experiment. Žákovské: Individuální, skupinové, domácí… Laboratorní: V rámci laboratorních prací. DEMONSTRAČNÍ POKUS ▪ Při správném pozorování pokusu získají žáci prvotní představu o studovaných jevech (prostřednictvím smyslových vjemů). ▪ Důraz na názornost (významná didaktická zásada). Nevýhody demonstračních pokusů: ▪ Není zajištěna aktivita všech žáků. ▪ Chybí bezprostřední kontakt žáků s experimentálním materiálem. Typy demonstračních pokusů: ▪ Heuristický, ověřovací, motivační, ilustrační, historický, aj. ŽÁKOVSKÝ POKUS ▪ Bezprostřední kontakt s poznávaným jevem. ▪ Je třeba jasně stanovit cíl, jakého má žák pokusem dosáhnout. ▪ Žákovský pokus je zbytečný tam, kde nepřináší víc než demonstrační pokus. Metodické poznámky k žákovským pokusům: ▪ Jednoduché pomůcky. ▪ Dostatek souprav. ▪ Žáky předem připravit. ▪ Je třeba mít všechny žáky „pod kontrolou“. ▪ Dbát na bezpečnost. ▪ Vyřešit problém s hodnocením skupin a jednotlivých žáků. POUŽITÁ LITERATURA Janás, J. Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: 1996, MU v Brně, Pedagogická fakulta. Internet vy vyučování fyziky: ▪ Individuální práce žáka na PC. ▪ Demonstrační ukázky učitele prostřednictvím projektoru. ▪ Internet a DÚ. ▪ E-learning ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY Ukázka některých internetových stránek: https://www.tabulka.cz/ https://www.labo.cz/mftabulky.php http://testyfyz.wz.cz/ https://www.aldebaran.cz/ ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY ▪ Žákovské prezentace (důraz na korektní a uvědomělé využívání zdrojů). ▪ Učitelské prezentace (jaké mohou být účely prezentace?). ▪ Převzaté učitelské prezentace. (Metodický Portál RVP) ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY ANIMACE ▪ Online animace (je jich mnoho, je třeba dobře vybírat). ▪ Aplikace na animace (školní software, např. „Fyzika zajímavě“). ▪ Vlastní animace . ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY OBRÁZKY ▪ Schémata ▪ Vizualizace jevu ▪ Vtipy ▪ Film, video-výuka ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY ▪ Vizualizér (zpětný projektor) ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY ▪ Měřící a experimentální soupravy napojené na PC. ICT VE VYUČOVÁNÍ FYZIKY HISTORIE FYZIKY VE VÝUCE FYZIKY ▪ Současná fyzikální představa světa není nic samozřejmého. ▪ Dobrodružství poznání (příběhy slavných vědců inspiruju a motivují. Příklady slavných příběhů z historie fyziky: ▪ Antická představa světa (Pythagoras, Aristoteles, Aristarchos, Eratosthenés, Archimédes), ▪ Koperník, Galilei, Kepler, Descartes, Newton, ▪ Faraday, Maxwel, ▪ Einstein, M. Currie, Maitner, Bohr, ▪ Lemaitre, Hubble, Hoyle …