MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz DIDAKTIKA FYZIKY 1 PŘEDNÁŠKA 06 (24.5.2021) ÚSPĚŠNÉ SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU ➢ Odprezentovat část vyučování hodiny fyziky. ➢ Odevzdat text přípravy na vyučování k zvolenému tématu. ➢ Napsat úspěšně (na 75 % min.) závěrečný test na pojmy z didaktiky. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; přírodniny. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; přírodniny. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; přírodniny. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; výrobky. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; měřící přístroje a technika. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; měřící přístroje a technika. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; měřící přístroje a technika. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; měřící přístroje a technika. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; měřící přístroje a technika. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Originální předměty; měřící přístroje a technika. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Znázornění jevů, modely. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Znázornění jevů, modely. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Znázornění jevů, modely. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Žákovské soupravy. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Žákovské soupravy. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Žákovské soupravy. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Zdroje energie pro pokusy: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Zdroje energie pro pokusy: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Zdroje energie pro pokusy: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Pomůcky vyrobené žáky: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Fyzikální sady podle témat: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY PC a příslušenství: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Filmy: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Literatura: učebnice, cvičebnice, tabulky, pracovní listy, metodiky, literatura pro učitele, atd. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Literatura: DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Plakáty a postery. DIDAKTICKÉ PROSTŘEDKY - POMŮCKY Žákovské pomůcky: LITERATURA  KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.  PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2003. ISBN 80- 7178-772-8.  SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7. PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA A EVALUACE Pedagogická diagnostika  Pedagogická diagnostika je „vědecká disciplína zabývající se teorií a metodologií diagnostikování v edukačním prostředí“ (Průcha 2000 s. 132)  Pedagogická diagnostika je tedy oblast, která se zabývá nejen samotnými metodami hodnocení žáků, ale také příslušným výzkumem a teorií v této oblasti.  Předmětem hodnocení je nejčastěji úroveň vědomostí a dovedností žáků – do jaké míry odpovídají stanoveným výukovým (popř. vzdělávacím) cílům. PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA A EVALUACE Funkce diagnostiky vzdělávacích výsledků žáků Správné hodnocení žáků je důležité pro učitele, žáky, i rodiče žáků. Splňuje následující funkce:  Informuje žáka (a také rodiče žáka) o stavu jeho vědomostí, dovedností (i chování)  Motivuje žáka (klasifikace je jednou z metod vnější motivace)  Učitel prostřednictvím hodnocení zjišťuje, do jaké míry je způsob jím řízeného vyučovacího procesu v souladu se stanovenými výukovými a vzdělávacími cíli PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA A EVALUACE Klasifikační metody a duševní hygiena zkoušky Dominují tři metody klasifikace žáků:  klasifikace: Prostřednictvím známek na klasifikační škále stupnici v souladu se školním zákonem (nejběžnější). 1 – do 90%; 2 – do 75%; 3 – do 45%; 4 – do 25%  slovní hodnocení žáka: Často se objevuje v reformní pedagogice (např. Waldorfská škola). Očekává se, že může překonat nedostatky často (kvůli objektivitě) kritizovaného „známkování“. Pro učitele je to ovšem náročnější.  spojení „známkování“ a slovního hodnocení (využití výhod obou přístupů a eliminování nevýhod) PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA A EVALUACE Osobní portfolio žáka  Osobní portfoliem žáka rozumíme „soubor různých produktů žáka (písemné práce, výtvarné práce, laboratorní protokoly aj.), které dokumentují práci žáka a jeho vývoj za určité období“ (Průcha 2003 s. 170).  Osobní portfolio žáka má mj. význam při komplexním hodnocení žáka. PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA A EVALUACE Pedagogická evaluace  Zahrnuje hodnocení vzdělávacích procesů, hodnocení vzdělávacích projektů, hodnocení vzdělávacích výsledků, hodnocení učebnic aj.“ (Průcha, Walterová, Mareš 2003 s. 154 – Pedagogický slovník).  Vnitřní  Vnější ČŠI (Česká školní inspekce, orgán MŠMT) CERMAT (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání) NÚV (Národní ústav pro vzdělávání) AKTUÁLNÍ PROBLÉMY FYZIKÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ  Jaké jsou problémy fyzikálního vzdělávání?  Co byste poradili začínajícímu fyzikáři?  Zpětná vazba - Co přidat? - Co zachovat? - Co vypustit?