Předmět „Reflexe praxe 2 – žák“ (SZc057) CÍL SEMINÁŘE • Cílem předmětu v tomto semestru je, abyste demonstrovali a reflektovali svoje pedagogické kompetence. Máte dvě možnosti jak „výstup“ provést: o 1. skrze videozáznam z vlastní online/prezenční výuky na ZŠ/SŠ (souhlas s natáčením výuky si každý musí zajistit sám); o 2. skrze výuku spolužáků v semináři. STRUČNÉ VYSVĚTLENÍ PRŮBĚHU VÝSTUPŮ • Z oblastí Standardu Podmínky pro učení, Podpora učení a/nebo Zpětná vazba si vyberte jednu či dvě (maximálně tři) kompetence, které během vaší výuky (na ZŠ/SŠ či v semináři) budete cíleně uplatňovat (např. 2c, 3c). • Na základě zhlédnutí videa z vaší výuky či na základě vaší výuky přímo v semináři sami zhodnotíte, do jaké míry (v jaké úrovni kvality Standardu) se vám vybrané kompetence dařilo ve výuce uplatňovat a to samé pak zhodnotí také ostatní v semináři. • Minulý semestr jsme ve výuce s pomocí Standardu analyzovali vybraná videa, takže rámcovou představu, jak Standard koresponduje s praxí, máte. PODROBNÉ VYSVĚTLENÍ PRŮBĚHU VÝSTUPŮ První varianta: výuka na ZŠ/SŠ • Z natočené výuky vyberete jeden či více segmentů videa, ve kterých je podle vás nejlépe vidět, jak uplatňujete vybrané kompetence – celkem cca 10 minut záznamu. • V semináři sdělíte, které kompetence jste při vaší výuce uplatňovali a stručně vysvětlíte cíl a průběh natočené výuky. Po té pustíte vybraný segment či segmenty videa. Spolužáci si dělají poznámky o tom, do jaké míry se vám daří na videu vybrané kompetence uplatňovat. • S pomocí indikátorů kvality vybraných kompetencí vám po skončení videa dávají spolužáci zpětnou vazbu. Následuje vaše sebehodnocení podle stejných kritérií. • Nakonec pár minut pro volnou (nestrukturovanou) diskuzi. • Celkem max 30 minut na všechno. Druhá varianta: výuka spolužáků v semináři • Obsahem vaší výuky bude jakékoliv vámi vybrané učivo z RVP/ŠVP. Promyslíte, co bude tématem a cílem výuky spolužáků v semináři – můžete se zaměřit i na nějaké průřezové téma či klíčové kompetence jako takové. • Na výuku spolužáků v semináři budete mít max 20 minut. Před začátkem vaší výuky sdělíte vybrané kompetence, které se budete snažit demonstrovat. Dva spolužáci se vaší výuky nebudou účastnit a budou jen pozorovat, do jaké míry se vám daří vybrané kompetence uplatňovat a sbírat důkazy o uplatňování kompetencí. • S pomocí indikátorů kvality vybraných tří kompetencí vám po skončení vaší výuky dávají pozorovatelé a ostatní spolužáci zpětnou vazbu. Následuje vaše sebehodnocení podle stejných kritérií. • Nakonec pár minut pro volnou (nestrukturovanou) diskuzi. • Celkem max 30 minut na všechno. ZÁVĚREČNÉ PODNĚTY K VÝSTUPŮM • Standard není dokonalý nástroj – indikátory definující úroveň kvality dané kompetence mohou být v některých případech do jisté míry orientační (záleží na kontextu). Vidět je to např. na kompetenci 3f (práce s metodami): nejde říct, že když „nabízím žákům různorodé výukové metody“ (úroveň 3), že tím musí mít výuka vždy vyšší kvalitu, než když s nimi reflektuji „vliv využitých metod na učení žáků (úroveň 2)“. • (Tento bod se týká jen výstupu ve druhé variantě) Hlavní cíl výstupu není spolužáky skutečně něco naučit (to je spíš „by-product“, vedlejší přidaná hodnota). Hlavním cílem je předvést jak pracujete s vybranými kompetencemi – nemusíte dotáhnout hodinu ve všech aspektech do konce (to ani za daný čas nejde) – dá se v nějaký moment třeba říct – „a teď bychom vás nechali přemýšlet nad tím a nad tím, což teď z časových důvodů přeskočíme a půjdeme rovnou na…“ nebo „na tohle by bylo dobré dát více času, ale teď už budeme pokračovat…“. Jinými slovy: smyslem je tedy demonstrovat kompetence, spíš než vyčerpávajícím způsobem zprostředkovávat dané učivo. • (Tento bod se týká jen výstupu ve druhé variantě) Při výstupu zprostředkováváte učivo pro děti ze ZŠ – můžete (nemusíte) to ale přizpůsobit tak, aby to bylo zajímavé či přínosné i pro vaše spolužáky (dospělé).