Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Spravedlnost, solidarita, chudoba a právo

Toto téma nás zavádí ke klíčové otázce sociální pedagogiky a jejich východisek. Může si člověk pomoci sám? Je chudoba otázkou jeho nedostatečné snahy a zájmu? Měla by mu společnost pomáhat? Je možné vzdělávat i ty, co se vzdělávat nechtějí? Nebo s Finkem – jaké jsou hranice a možnosti vzdělávání a moci pedagoga? Specificky se zaměříme na novou formu chudoby, totiž chudobu informační, abychom na ní názorně ilustrovali komplexnost fenoménu chudoby a jednotlivé strategie, postupy a možnosti, jak s ní pracovat.

-        Mareš P. & Sirovátka, T. (2006). Chudoba, deprivace, sociální vyloučení: nezaměstnaní a pracující chudíSociologický časopis/Czech Sociological Review42(4), 627-655.

-        Haider, J., & Bawden, D. (2007). Conceptions of “information poverty” in LIS: a discourse analysisJournal of Documentation.

-        Gibson, A. N., & Martin III, J. D. (2019). Re‐situating information poverty: Information marginalization and parents of individuals with disabilitiesJournal of the Association for Information Science and Technology70(5), 476-487.

-        Lingel, J., & Boyd, D. (2013). “Keep it secret, keep it safe”: Information poverty, information norms, and stigmaJournal of the American Society for Information Science and Technology64(5), 981-991.



Domácí úkoly od Michala: :))

přečíst si biblickou knihu Kazatel

udělat si  test Sociálního kapitálu  na irozhlas.cz - Jaká jsem třída?

vyzkoušet ChatGPT: zkusit si napsat seminárku sami a pomocí CHatGPT a srovnat obojí

promyslet si, jestli nepřemýšlím podobně jako ChatGPT

zalistovat diplomovými pracemi na SocPed a podívat se, jak mizerně tam vypadají diskuze