Spravedlnost, solidarita, chudoba a právo
Toto téma nás zavádí ke klíčové
otázce sociální pedagogiky a jejich východisek. Může si člověk pomoci sám? Je
chudoba otázkou jeho nedostatečné snahy a zájmu? Měla by mu společnost pomáhat?
Je možné vzdělávat i ty, co se vzdělávat nechtějí? Nebo s Finkem – jaké jsou
hranice a možnosti vzdělávání a moci pedagoga? Specificky se zaměříme na novou
formu chudoby, totiž chudobu informační, abychom na ní názorně ilustrovali
komplexnost fenoménu chudoby a jednotlivé strategie, postupy a možnosti, jak s ní
pracovat.
-
Mareš P. & Sirovátka, T. (2006). Chudoba, deprivace, sociální vyloučení: nezaměstnaní a pracující chudí. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 42(4),
627-655.
-
Haider, J.,
& Bawden, D. (2007). Conceptions of “information poverty” in LIS: a discourse analysis. Journal of Documentation.
-
Gibson, A. N.,
& Martin III, J. D. (2019). Re‐situating information poverty: Information marginalization and
parents of individuals with disabilities. Journal
of the Association for Information Science and Technology, 70(5),
476-487.
-
Lingel, J.,
& Boyd, D. (2013). “Keep it secret, keep it safe”: Information poverty, information
norms, and stigma. Journal
of the American Society for Information Science and Technology, 64(5),
981-991.
Domácí úkoly od Michala: :))
přečíst si biblickou knihu Kazatel
udělat si test Sociálního kapitálu na irozhlas.cz - Jaká jsem třída?
vyzkoušet ChatGPT: zkusit si napsat seminárku sami a pomocí CHatGPT a srovnat obojí
promyslet si, jestli nepřemýšlím podobně jako ChatGPT
zalistovat diplomovými pracemi na SocPed a podívat se, jak mizerně tam vypadají diskuze