Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Kritéria dobrého peer hodnocení

  • Buďte adresní a konkrétní - z výzkumů vyplývá, že i Vaši spolužáci ocení zpětnou vazbu, která je jasná, srozumitelná a racionální více, než povšechné chválení.
  • Buďte nápomocní - cílem vzájemného hodnocení je pomoci druhému (mimo jiné), aby příští text byl lepší (a mohl od vyučujících získat více bodů!) a i další vzájemné zpětné vazby byly lepší. Zbytečná chvála nikomu nepomůže, stejně jako obecné hanění. Nebojte se poradit, pomocí...
  • Buďte popisní - nehodnotíte člověka, ale jeho práci. Čím lépe popíšete, co je dobré, nebo v čem je problém, tím snáze se může druhý zlepšit.
  • Buďte empatičtí - snažte se přemýšlet jako ten, koho hodnotíte, to, že se nemusíte potkat v názoru nebo hodnotách není důvod k dobrému nebo naopak špatnému hodnocení.
  • Vězte, proč to děláte - zpětnou vazbou učíte sebe i druhé. Čím lepší bude, tím více se mohou posouvat oba partneři v hodnocení.
  • Nepromítejte do hodnocení své pocity - co se Vám líbí nebo nelíbí, s čím souhlasíte nebo nesouhlasíte, druhému moc nepomůže, soustřeďte se na to, co hodnotíte. Buďte věcní, racionální, slušní, ale snažte se spravedlnost a objektivitu (byť to může být složité a těžké). Dobré pocity plodí špatnou literaturu. Držte se toho!