Komunikace a zpětná vazba Zš, MŠ Příklady ´ ´ Paní učitelka Nováková se obrací k Mileně, která právě skočila do řeči Ríšovi, a říká: „Ty jsi ale nevychovaná, že takhle skáčeš Ríšovi do řeči!“ ´ ´Pan učitel Železný se otáčí k Pepíkovi, který právě skočil do řeči Kateřině, a říká: „Když mluvíš, Pepíku, nemohu se soustředit na to, co říká Kateřina.“ ´ ´ Jazyk popisný a jazyk hodnotící ´ Při popisném vyjadřování vykresluje mluvčí situaci, chování, dosažený výsledek nebo pocit. (sloveso). Je to přesný popis činnosti. ´ ´ Jazyk hodnotící, posuzující zařazuje, klasifikuje. Často hodnotíme vlastnosti žáka, používá přídavná jména jako „šikovný“, „pomalý“, „dobrý čtenář“, „dobře vychovaný“, „problémové dítě“, poctivý“,inteligentní“,… nálepkování. Jazyk popisný ´Obsahuje více informací pro žáky, popisuje ´Můžeme motivovat žáky, popsat to, co již zvládli ´Pro žáky příznivější i pro slabé žáky ´Náročné pro učitele (čas, dovednost) ´Cílem: popis chování, situace, dosaženého výsledku nebo pocitu ´Je možné jej zařadit do sebehodnocení ´ Jazyk hodnotící ´Pouze výsledek, chování nebo úspěch klasifikuje, zařazuje, hodnotí ´Žáci neví, co dělají dobře, v čem se mají zlepšit ´Povrchní hodnocení, které negativně působí na sebepojetí žáka ´Nálepkuje ´Žák může zakotvit o sobě mylné představy ´Hodnotí osobu ´ ´ Zpětná vazba ´Kdykoli něco děláme nebo se nějak chováme, má to určité důsledky, potřebujeme vědět, zda bude naše činnost pokračovat. Tuto informaci nám podá zpětná vazba. ´ ´Zpětná vazba se zaměřuje na činnost nebo chování a nehodnotí osoby, její charakteristikou je věcnost, popis. Zpětná vazba ´Cílem zpětné vazby je informovat druhého, zda je nám jeho chování příjemné. Cílem je pokus o úpravu partnerova chování, posílení či oslabení určitého chování. Zpětná vazba má regulační aspiraci (usměrňující záměr). ´ ´Pozitivní zpětnou vazbou chceme nějaké chování u druhého posílit, zpevnit. ´ ´Negativní zpětnou vazbou chceme vždy určité chování potlačit, přerušit. Příklady ´Tvá úvaha o přátelství je napsána přehledně, je členěna do odstavců, podle toho, co k sobě patří, myšlenky se neopakují a citáty jsou neotřelé. ´Pozitivní zpětná vazba – hovoří se o výsledku (úvaha o přátelství), uvádí se řada objektivních údajů. ´ ´Ty jsi opravdu literárně nadaný, napsal jsi to moc krásně, tu úvahu o přátelství pošleme do soutěže. ´Pochvala – pozitivní hodnocení, hodnocení osoby, trvalé kvality (nadání), málo konkrétních informací o tom, co je dobré, nadřazenost chválícího, rozhodování za druhé. Příklady ´Tvá úvaha o přátelství je napsána dost nepřehledně, myšlenky na sebe nenavazují, některé zůstávají nedokončené. ´Negativní zpětná vazba - popis slohové práce, není zde hodnocení osoby. ´Ty se snad nikdy nenaučíš napsat ani obyčejnou úvahu. Je to fakt slátanina, jak s v tom má člověk vyznat, je to hop sem, hop tam. ´Kritika – negativní hodnocení, základem je hodnocení osoby, vyjádření se týkají trvalejších charakteristik (neschopnost naučit se psát úvahy). Kritizující se staví do nadřazené pozice, neposkytuje žádné informace co a jak zlepšit. Příklady zpětné vazby ´Tvá úvaha o přátelství je napsána přehledně, je členěna do odstavců, podle toho, co k sobě patří, myšlenky se neopakují a citáty jsou neotřelé. ´Pozitivní zpětná vazba – hovoří se o výsledku (úvaha o přátelství), uvádí se řada objektivních údajů, popis. ´ ´Tvá úvaha o přátelství je napsána dost nepřehledně, myšlenky na sebe nenavazují, některé zůstávají nedokončené. ´Negativní zpětná vazba - popis slohové práce, není zde hodnocení osoby. ´ ´ ´ Příklady ´Ty jsi opravdu literárně nadaný, napsal jsi to moc krásně, tu úvahu o přátelství pošleme do soutěže. ´Pochvala – pozitivní hodnocení, hodnocení osoby, trvalé kvality (nadání), málo konkrétních informací o tom, co je dobré, nadřazenost chválícího, rozhodování za druhé ´Ty se snad nikdy nenaučíš napsat ani obyčejnou úvahu. Je to fakt slátanina, jak s v tom má člověk vyznat, je to hop sem, hop tam. ´Kritika – negativní hodnocení, základem je hodnocení osoby, vyjádření se týkají trvalejších charakteristik (neschopnost naučit se psát úvahy). Kritizující se staví do nadřazené pozice, neposkytuje žádné informace co a jak zlepšit. ´ ´ Zpětná vazba ´Efektivní učení potřebuje zpětnou vazbu, nikoli kritiku nebo pochvalu. Bez zpětné vazby není učení. ´ ´Zpětná vazba - slouží tomu, kdo něco dělá, nějak jedná něco se učí. Zpětná vazba mu dá informaci, co mu jde/nejde, co je správně/nesprávně a jak má dále pokračovat, slouží autorovi pro jeho další rozhodování. ´Hodnocení druhé osoby – vyslovování soudů o tom, jaký kdo je, jak se chová, nebo co jak dělá. Slouží tomu, kdo hodnotí jako mocenský nástroj k rozhodování o druhých, upevnění nadřazené pozice (pochvala, kritika). Účinná zpětná vazba ´Chceme - li dlouhodobě ovlivnit chování druhého, musíme pro našeho komunikačního partnera vytvořit prostor. Tento prostor vytváří zpětná vazba. Není vhodné: ´interpretovat jeho chování (Ty ses nesoustředil, Udělal jsi to schválně,..) ´hodnotit, dávat nálepky (Jsi nezodpovědný, jsi šikulka,..) ´dávat nevyžádané rady (Měl by ses nad tím zamyslet,..) ´být ironičtí, agresivní…(Okamžitě toho nech,.. Ještě jednou a půjdeš ven. .. ) Účinná zpětná vazba ´Měla by obsahovat ´Co nejpřesnější, vztahově neutrální popis chování druhého člověka. ´Pojmenování toho, co toto chování ve mně vyvolává (pocit, emoce). ´Příklady: ´Odevzdali jste úkoly včas a to mne moc potěšilo. ´Nepočkal jsi na mne, to mne mrzí. ´Štve mne, že jsi mne nepozvala na setkání spolužáků. ´ Zpětná vazba účinná ´Měla by být okamžitá ´ ´Měla by popisovat ´ ´Vztahovat se k výsledku nějaké činnosti Diskuse ´Co byste raději: ´ ´aby vám někdo vyjádřil uznání nebo udělil pochvalu? A proč? Pochvala x ocenění ´No ty jsi ale šikulka! Vidíš, už se umíš obout sám, když chceš. ´Vidím, že už jsi obutý. Pravá i levá bota jsou správně. ´ ´Ty jsi ale statečný chlapec. ´Bylo vidět, že máš u zubaře strach, ale překonal jsi to a nechal sis ošetřit zub. ´ ´To bylo úžasné! Ty jsi už úplný virtuos. ´Ta skladba byla zahrána čistě a s citem. Musela jsi tomu věnovat spoustu času. ´ Ocenění ´Podstata je v respektujícím postoji k druhému člověku. ´Potřeba uznání patří k našim základním potřebám. ´Rovnocenný vztah není záležitostí věku. ´Potřebujeme ,aby nám byl dáván najevo respekt. ´Nedostatek zpětné vazby je pociťován jako nevyslovená kritika. ´Záměrné přehlížení je forma trestu. ´Vyjádření uznání potřebují děti více než dospělí. ´Pro děti jsou ocenění významnými stavebními kameny jejich sebeúcty. ´Ocenění nemá negativní účinky jako pochvala, která posiluje závislost na druhých. ´ Ocenění ´Vyznačuje se popisem, informací ´Rovnocenným vztahem ´Zájmem o druhého ´Tónem hlasu ´Mimikou ´Neverbální vyjádření – palec nahoru, pokývání hlavou,.. Co byste slyšeli raději? Povzbuzení ´Neboj, to je lehké, tu násobilku se naučíš snadno! Vždyť jsi taková šikovná holčička. ´ ´ ´Naučit se dobře násobilku dá docela práci a člověk to nebude umět hned. Ale dá se to zvládnout. Zkusíš to sám, nebo chceš, aby ti někdo dával příklady? Povzbuzení ´Zásadou při povzbuzení je nejprve připustit obtížnost nějaké činnosti nebo učení a pak teprve povzbudit k pokračování. Časté chyby a rady ´Pozor na přívlastky – šikovný, inteligentní, poctivý, … ´Škatulkování (nálepkování) ´Hovořit k člověku, kterého se to týká ´Využití nonverbálních prostředků v komunikaci – pohled, řeč těla ´Úspěšná komunikace = oboustranná komunikace (naslouchání žákům) ´Reagovat podporujícím způsobem, více oceňovat než chválit ´Vyhýbat se destruktivním trestům Proč je používáme? ´Rozšířené, známe z dětství ´ ´Říkáme je automaticky (naučeno sociálním učením - nápodobou) ´ ´Ulevujeme si od vlastních emocí ´ ´Neznáme jiný způsob, jak to říci ´ ´ Proč se tak děje? Aneb jak funguje náš mozek. ´Hrozba, nebezpečí – aktivace emočních center ´ ´Ohrožení mohou být fyzická, ale i psychická ´ ´Emoční centra reagují rychleji než mozková kůra ´ ´Emoce blokují schopnost uvažovat, ztrácíme nadhled ´ Osvojení efektivní komunikace ´Dlouhodobý proces ´Vyžaduje znalost, dovednost a „zapálenost“ učitele ´Žáci si musí zvyknout na tento způsob komunikace Proč bychom ji měli používat? ´Efektivní komunikace naplňuje všechny tři oblasti výchovy, o které se jako učitelé musíme starat: ´ ´1. Učit děti důležitým dovednostem a návykům pro život ´ ´2. Rozvíjet jejich osobnost ´ ´3. Být současně s dětmi v dobrých vztazích Použitá literatura ´KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Bystřice pod Hostýnem: Spirála, 2008. 286 s. ´ ´CANGELOSI, S. James. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků ve výuce. 3. vyd. Praha: Portál, 2000. 289 s.