Rodina jako bezpečné prostředí Cíl tohoto semináře ® Zamyslet se, co dělá z rodiny bezpečné prostředí ® Co dělat pro prevenci nebezpečí (kterých) Na čem Čechům záleží? 05.08.2021 Rodina x domov Rodina tvoří z místa, kde bydlí, domov. Domov je místo bezpečí a příjemných setkání s lidmi, které máme nejvíce rádi. Která místa jsou důležitá? (židle, místo pro odložení věcí, prostor pro spaní) Emoční bezpečí - mohu sebou být sám Rodinné zvyky a tradice Každá rodina má své vlastní zvyky a tradice, které se často dědí. např: ® křestní jméno ® povolání ® zvyky spojené s oslavami narozenin a svátků ® tradice spojené s vítáním nových členů rodiny na svět či vzpomínáním na mrtvé atd. Jakou tradici máte ve své rodině nejraději? Vývoj rodiny HISTORIE RODINY RODINA V PRAVEKU matriarchát Hlavní roli v rodině měla žena - matka. Žena rodila děti a starala se o ně zárukou zachování a pokračování rodu. Patriarchát RODINA VE STŘEDOVĚKU Hlavní slovo v rodině měl muž - otec. Muž vydělával peníze a rozhodoval o chodu domácnosti i budoucnosti dětí. Ženy a děti v této době neměly velkou cenu a často se s nimi velmi špatně zacházelo. Současnost Role muže a ženy jsou v rodině vyrovnané, - ženy také pracují a přináší do rodiny peníze - zmenšuje se počet dětí v rodině - děti zůstávají na rodičích závislé déle než kdykoliv jindy v historii Různé druhy rodinné péče Náhradní rodinná péče ® ústavní: dětské domovy a kojenecké ústavy, Klokánky, diagnostické a výchovné ústavy (•) rodinná: osvojení - adopce, pěstounská péče, poručnictví a svěření do výchovy jiného občana PĚSTOUNSKÁ PÉČE ® forma náhradní rodinné péče, která zajišťuje zabezpečení dítěte a odměnu těm, kteří se ho ujali ® pěstoun nemá práva jako rodič - k výkonu mimořádných záležitostí (např. vyřízení cestovního pasu) musí požádat o souhlas zákonného zástupce dítěte, případně soud. ® pěstounská péče může být změněna na poručnickou péči, a to v případech, kdy rodiče dítěte zemřeli, nebo byli zbaveni rodičovské zodpovědnosti ® pěstounská péče vzniká rozhodnutím soudu a jedině soud ji může zrušit (vždy musí pěstounskou péči zrušit v případě, že o to požádá pěstoun) ® v případě pěstounské péče není vyloučen styk biologických rodičů s dítětem PĚSTOUNSKÁ PÉČE V SOS DĚTSKCÝH VESNIČKÁCH Budují rodiny pro děti v nouzi. Pracují pro děti, které jsou osiřelé, opuštěné nebo jejichž rodiny nejsou schopny se o ně postarat. Dětem dávají příležitost vybudovat trvalé vztahy v rámci rodiny. Přístup v SOS dětských vesničkách je založen na čtyřech zásadách: Každé dítě potřebuje matku a přirozeně vyrůstá v kolektivu se svými bratry a sestrami, ve svém vlastním domě a za podpory komunity SOS vesničky. Pěstouni mají do své péče soudně svěřeny děti, které nemohou z nejrůznějších důvodů vyrůstat ve vlastní rodině. Do pěstounských rodin ve vesničkách mohou být umisťovány velké sourozenecké skupiny, které tak mají možnost vyrůstat v rodinném prostředí s jednou (v případě maminky pěstounky) či dvěma hlavními pečujícími osobami (v případě manželského páru). ADOPCE - OSVOJENÍ osvojit lze pouze dítě nezletilé o osvojení rozhoduje soud ® Je nejvyšší formou náhradní rodinné péče, při které přijímají manželé či jednotlivci za vlastní opuštěné dítě. ® vzniká příbuzenský vztah stejný jako mezi rodiči a dětmi ® osvojitelé získávají stejná práva a povinnosti, jako by byli rodiče dítěte ® osvojitelé jsou ze zákona zapsáni do rodného listu dítěte, dítě získává příjmení nových rodičů ® osvojit lze pouze dítě nezletilé ® o osvojení rozhoduje soud Co vše rodina ovlivňuje? ® Prenatální období ® Ekonomické zázemí ® Emocionální zázemí ® Výchovné působení ® Vztahy mezi členy rodiny (rodina nukleární a širší rodina) ® Vliv prenatálního vývoje na úspěšnost dítěte (nechtěné děti) ® Prenatální komunikace ® Zodpovědnost matky (drogy, HIV, léky, psychika matky) ® Očekávání dítěte v rodině ® Zaměstnanost rodičů, vliv zaměstnanosti na děti ® Zařazení rodiny do ekonomického makrosystému společnosti ® Individuální spotřeba rodiny - způsob života v rodině (hodnotová orientace rodičů) ® Zabezpečení finanční (placené instituce - plavání, cizí jazyk, baby kluby) ® Nabídka aktivit-jejich hranice, jejich navštěvování ® Podíl rodiny na finanční gramotnosti dětí ® Význam těsných kontaktů, očních kontaktů pro vývoj dítěte ® Zabezpečení základních psychických potřeb: potřeba bezpečí - potřeba uznání - potřeba porozumění ® Jasnost v emocích a jejich vyjařování ® Čas na dítě (více než hmotné finanční zajištění, přemíra hraček apod.) ® Konflikty mezi rodiči mohou poznamenat dítě na celý život. ® Zařazování, včleňování se do společnosti ® Navazování kontaktů, jejich rozšiřování, prohlubování ® Primární socializace dítěte - v rodině ® Sekundární socializace dítěte - více spojována se školou než s rodinou ® Nepřímé výchovné působení v rodině je důležitější než přímé (Exampla trahunt!) ® Pohybový vývoj - součást psychomotorického vývoje ® Emoční a volní vývoj - vůle se rodí v řádu ® Smyslový vývoj ® Vývoj řeči - Dítě se učí mluvit v rodině, z lásky. Učit se řeč = mít druhého rád. ® Grafomotorika - kreslení, omalovánky ® Vědomí povinnosti, odpovědnosti, úcty ® Vývoj sebevědomí - úcty k sobě a vědomí vlastní hodnoty Riziko selhání ve vzdělávací dráze, když: ® Výchovná zanedbanost (sociální a hygienické návyky, chování) ® Problémová rodina ® Školní zralost ® Rozumové schopnosti ADHD/ADD, rizika poruch učení ® Týrané a zneužívané dítě ® Psychická deprivace ® Dítě nemocné ® Dítě a konflikty mezi rodiči (před rozvodem, rozvod, po rozvodu, styk s otcem, nový partner, noví sourozenci) Diskuze: Jak přemýšlíte o tématem spojených s prevencí sexuálního zneužívání u malých dětí? Která témata se toho dotýkají? Je vám příjemné o nich mluvit? Jak by se o nich mělo mluvit s dětmi? Doporučuji k shlédnutí film Rodinné hříchy https://www.csfd.cz/film/189565-rodinne- hrichy/prehled/ Děkuji za pozornost! LITERATURA: ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha: SPN, 1984. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8 ROGGE, J-U. děti potřebují hranice. Praha: Portál, 1996. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0877-4 THOROVÁ, K. (2015) Vývojová psychologie. Praha: Portál Manželství aneb jak se (ne)rozvádět Rozvod ® rozvod chápeme jako krizovou situaci ® Emoční vyrovnanost rodiče po rozvodu značně usnad dítěti smířit se s rozvodem (může trvat až 2 roky). Rozhodující faktory Matějčka a Dytrycha (1999) rozhodují tři kategorie faktorů: Intrafamiliární faktory: trvání manželství, kolik dětí bylo v manželství a v jakém věku dětí k rozvodu došlo, jaké byly vztahy a konflikty mezi manžely, kdo z partnerů dal počáteční impulz k rozvodu a jak byl rozvod přijat. ExtrafamiMarní faktory: jak se k rozvodů staví příbuzní, přátelé rodiny, mimomanželský partner, jaký názor má společnost, ve které se rodina nachází, na rozvod. Individuální faktory: Zde záleží hlavně na osobnostech manželů, na jejich toleranci a adaptabilitě, atraktivitě, zdravotním a duševní stavu a jejich názorech a postojích (etické a náboženské). Stupně zvládání rozvodu Matějček a Dytrych (1999) podle míry zvládnutí: Nejhorším stupněm tzv. maladaptace, kdy rozvod zasáhne život jednoho z partnerůl natolik, že není schopen začít znovu. Rozvod vnímá jako životní prohru a nedokáže s| ním smířit a svůj život této situaci přizpůsobit. Dalším stupněm špatná adaptace. Jeden z rozvedených manželů nedokáže přerušit pevnou citovou vazbu k bývalému manželovi, proto není schopen nového pevnějšíhB vztahu s jiným partnerem. Rozvod považuje za životní omyl, který připisuje sobě nel bývalému partnerovi. Problematické adaptaci se ještě poměrně výrazně projevují dopady rozvodu na rozvedeného jedince, který již usiluje o vytvoření nového života, ale role bývalého v jeho životě je stále značná. Adaptace - smíření s rozvodem velmi dobře, necítí žádnou zahořklost vůči bývalémi partnerovi a jsou spokojení se svým novým životem. S bývalým partnerem vychází dobře, a dokonce jsou schopni přátelského vztahu. Dopady na dítě ® Rodiče se dítě často snaží zaplétat do vyřizování svých účtů. (Matoušek, 2015). ®Dítě se dostává do různých rolí: prostředník, důvěrník, informant, viník, rozmazlenec. Dopady na dítě Každé dítě reaguje na rozvod jiným způsobem. Běžně dítě pociťuje smutek a beznaděj, může se cítit vinno za rozchod rodičů. Další projevy: poruchy spánku, psychosomatické zdravotní problémy nebo zhoršení prospěchu ve škole, v krajních případech únik pomocí sebepoškozovlní, užívání drog a alkoholu, útěků z domova a chození za školu. Rozvod může vyvolat u dětí stejné příznaky jako fyzické nebo psychické týrání (Matoušek, 2015). Špaňhelová (2010) uvádí tyto symptomy: noční děsy, pomočovaní, psychosomatické zdravotní problémy, nechutenství, koktání, zhoršení prospěchu ve škole, útě domova, členství v partě, pocit viny, nadměrná ukázněn nebo naopak neposlušnost, užívání sprostých slov, lži, krádeže, zhoršení vztahů s vrstevníky, zamlklost, popřen rozmazlenost. ©emocionální nezávislost - osvobození seod emoční podpory a souhlasu rodičů ©funkční nezávislost - fyzická a ekonomická účast rodičů ©postojová nezávislost - stupeň odlišnosti postojů a hodnot, přesvědčení ©konfliktová nezávislost - absence pocitů viny, hněvu resentimentů ve vztazích mezi rodiči a dospívajícími. ©(Pláňava, 20|0) Předpoklady pro šťastné manželství 5 nevědomých očekáván ® Richter (1970) - Teorie vztahů a myšlenky Freuda na základě předchozích zkušeností si za partnera volíme: 1) náhražku významné osoby z dětství (rodič, sourozenec), umožňuje to nápravu traumatizujících zkušeností 2) při ustrnutí na narcistní fázi svého vývoje jedinec vyhledává ko sebe sama tak, aby se co nejvíce blížil představě, kterou má sám sobě 3) ideál, kterého by chtěl jedinec sám dosáhnout 4) negativní ideál, opak sebeobrazu 5) spojenec proti potencionálním nebezpečím světa a společnosti 1. Chodte spolu na rande Svatbou romantika nekončí. Vytvářejte si pravidelné romantické oázy.I láska všední a do jisté míry stereotypní, ale ... 2. Vybírejte si své bitvy Popřemýšlejte, o čem skutečně stojí za to se hádat a o čem ne. 3. Dlouhodobým mlčením se problémy nevyřeší Zatímco o prkotinách nemá smysl se dokola hádat a prudit, pokud vás něco skutečně trápí, komunikujte a nedejte pokoj, dokud se k tomu druhý nějak konstruktivně nevyjádří a nedojdete ke kompromisnímu řešení. ebe 4. Občas si prohodte domácí povinnosti Existuje rozumná dělba práce, jejíž koncept vychází z předpokladu, že když ně| umím lépe než druhý, udělám to daleko efektivněji. Dělba práce je skvělá věc, ALE... povinnosti, které dlouhodobě, bez možnosti oddechu na něčích bedrec| leží jako mrcha, mohou být zdrojem frustrujících tíživých pocitů.. 5. Poproste a poděkujte K tomu snad není co dodat, i manželé jsou lidi a nic není samozřejmost.... Někdy se nebudete mít rádi I manželé jsou lidi, lidi chybují a lidi také mají celou širokou škálu vlastnost pocitů a prožitků. Můžete druhého nechtěně zranit, naštvat, můžete mít v životě divné období, budete mít dny na houby, kdy budete k nesnesení. Nikdo na světě není dokonalý, ani váš muž nebo vaše žena, ani vy. dyž na něco v chování druhého budete alergičtí apod, Normální je světlo i stín. 7. Snažte se být pro sebe stále atraktivní Jako v písni od Noname: "Ty změň parfém a já vodu po holení." Hezky se oblékejte, pečujte o své tělo i ducha - i sebevzdělávání a záj o nové věcí je sexy. 8. Posilujte a prohlubujte intimitu Intimita je základní lidská potřeba a musí se ve vztahu cíleně posilová a dotvářet. Existují rozdíly, jak potřebu intimity vnímají ženy a muži. Je do o preferencích v rámci projevování intimity navzájem vědět, aby se spoleófl repertoár údržby vyladil ku spokojenosti obou. Když se intimita vytrácí, nezřídka se vkrádají tendence jít hledat o dům dál. 9. Dejte si vzájemně prostor pro své individuální oblíbené aktivity Manželství není klec, manželství je svobodná věc. Nechte druhého volně dýchat, dejte mu šanci, aby se věnoval svým koníčkům, udržoval svá přátelství, dělal si někdy jen to, co chce. Budte spolu a milujte se, ale ujist se, že oba můžete volně dýchat. 10.Nikdy nezapomeňte, proč jste se vdala za svého muže / proč jste oženil se svou ženou Čas od času si uvědomte, čím vás váš muž zaujal / vaše žena zaujala, co na nich bavilo, co přitahovalo, v čem vás motivovali k růstu, v čem vás dokázali podpořit, poradit, čím obohatili váš život a co jste na nich milovali a milujete. ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. (2010) Dítě a rozvod rodičů. Praha Grada, Pro rodiče. PLÁŇAVA, Ivo. (1994) Jak se (ne)rozvádět. Praha: Grada 1994. MATOUŠEK, Oldřich. (2015) Děti a rodiče v rozvodu: manuál pro zúčastněné profesionály a rodiny. Praha: Portál.