Výtvarná řada: skládá se z na sebe navazujících výtvarných činností, mohou být realizovány se skupinou dětí (venku i uvnitř školky). Koncipujte tvůrčí činnosti tak, aby děti měly v průběhu projektu vliv na výběr navazujících činností a konkretizaci námětu. Program činností by tedy neměl být do všech podrobností pevně stanoven, pokuste se jednat empaticky, flexibilně reagovat a navazovat na nápady, aktuální zájem či spontánní aktivity dětí. Výtvarný projektu můžete zaměřit (dle podmínek a okolností v konkrétní MŠ) na: 1. Kulturní, umělecké či přírodní inspirace spjaté s okolím MŠ jako východisko výtvarných činností (pro děti zajímavé, přírodní úkaz – les, strom, kámen, louka, potok, včelí úly, kvetoucí sad apod.); kulturní či umělecký objekt – kostel, kašna, boží muka, socha ve veřejném prostoru, zajímavá budova apod.) 2. Individuální téma propojené se zážitkovými aktivitami dětí (navázat na to, co dítě již důvěrně zná, co ho baví, zajímá; umožňovat poznávat toto téma více do hloubky či v dalších souvislostech – bádat, objevovat; navazovat na přímé prožitky z akcí či událostí v MŠ – aktuální téma, které děti ve školce právě zkoumají; výlet, návštěva ZOO, divadla, ekocentra; zážitky ze života kolektivu v MŠ – narozeniny). Své vzdělávací pokusy zaznamenejte (formou foto, audio či videodokumentace – s ohledem na GDPR). Záznam bude sloužit jako podklad pro reflexi. Další podrobnosti: Metodická příručka pro studenty a učitele na s. 40: https://munispace.muni.cz/library/catalog/view/2130/5966/3351-1/0#preview. Projektová výuka Problematice projektů věnovalo již mnoho dalších odborníků, např. E. Lukavská, J. Skalková, J. Maňák, H. Kasíková, J. Kratochvílová, V. Spilková a další. Jaký by měl být správný projekt: • Měl by zaujmout a zároveň motivovat žáky. • Měl by být odlišný od běžného stylu výuky. • Měl by byl mezipředmětově provázán. • Měl by být pro žáky zdrojem nových zkušeností. • Měl by přinést žákům nové informace, fakta a souvislosti mezi nimi. • Měl by žákům poskytnout nové informace a poznatky, které si dlouhodobě zapamatují. (Kratochvílová, 2006) Projekty ve výtvarné výchově 70. léta 20. století (především v uměleckém vzdělávání – LŠU, ZUŠ): • snaha o výuku v souvislostech; • naučit děti vnímat okolní svět a porozumět mu; • nabízet více rovin k přemýšlení o zajímavém tématu; Výtvarné řady • promyšlené skladby navazujících výtvarných prací, které vytváří jednoduché celky; • východisko – jakýkoli námět, učební látka, výchovný problém apod.; • pro mladší děti jsou obvykle volena volnější a hravá témata rozvíjející smyslové požitky, emoce, nebo jsou pro ně obsahově zajímavá. Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah. Další publikace – autoři: Hana Dvořáková, Leonid Ochrymčuk, Igor Zhoř, Karla Cikánové, Helena Hazuková, Hana Stehlíková Babyrádová, Hana Stadlerová, Vladimíra Slavíková aj.