Digitálne pripojenia LOKALIZAČNÍ FAKTORY – GENEZE, VÝVOJOVÉ ETAPY A SOUČASNÝ VÝZNAM ZE0116 GEOGRAFIE VÝROBNÍ SFÉRY LOKALIZAČNÍ FAKTOR ¡V regionálně ekonomickém pojetí představuje lokalizační faktor výhodu úspory nákladů, které dosáhneme tím, že danou aktivitu lokalizujeme právě na určitém místě a ne jinde ¡Z územně-technického hlediska – místní lokalizační podmínky – požadavek, aby v daném místě byly v dostatečném rozsahu určité podmínky k dispozici ¡Lokalizační zdroje – nabídka pro zhodnocení dosud nevyužívaných nebo potenciálně využitelných místních přírodních, dopravních, aglomeračních či sociálních zdrojů ¡Lokalizační faktory nepůsobí selektivně, mnohé jsou vzájemně podmíněné, jiné se vylučují, význam jednotlivých faktorů je proměnlivý v čase ¡V případě zachování průmyslových kapacit při zániku nebo změně lokalizačních faktorů hovoříme o geografické setrvačnosti (tzv. geografické inercii) VÝVOJ LOKALIZAČNÍCH TEÓRIÍ ¡Prostorové rozmístění výroby jako jedna z podmínek a zároveň faktor ekonomického rozvoje bylo historicky přehlíženo ¡Problematika územního rozvoje byla rozvíjena jen okrajově při zkoumání takových ekonomických kategorií jako pozemková renta, zaměstnanost, mezinárodní obchod (15. stol. - první škola politické ekonomie – merkantilisté – problematiky mezinárodního obchodu na problém vzdálenosti jako ekonomického činitele) ¡18. stol. – Ricardo - pozemková renta a ceny pozemků jednak na úrodnosti pozemků a jednak na jejich poloze ¡ ¡Lokalizační teorie vycházejí z mikroekonomického přístupu k problematice umístění ekonomické aktivity. Vznikaly vlastně z podnětu kapitalistických vlastníků hledajících nejvýhodnější umístění své firmy. Jejich smyslem je optimalizovat polohu jednotlivého podniku VÝVOJ LOKALIZAČNÍCH TEÓRIÍ ¡19. a poč. 20. stol. – speciální teorie lokalizace zaměřené na jednotlivá odvětví - nejprve v zemědělství (J. H. von Thünen), později v průmyslu (A. Weber) ¡30. léta ¡snaha o zpracování obecné teorie lokalizace vysvětlující lokalizaci hospodářské jednotky bez ohledu na odvětví (A. Predöhl) ¡dochází k prudkému rozvoji výrobních sil a státním zásahům do ekonomiky a začíná se projevovat snaha vysvětlit celkové uspořádání ekonomiky v prostoru => formulování podmínek všeobecné rovnováhy v prostoru (A. Lösch) ¡Období po druhé světové válce: ¡druhá etapa v rozvoji prostorových teorií ¡Zájem o rozvoj těchto teorií je motivován hospodářskými, politickými a sociálními problémy ve vyspělých zemích. ¡V 50. a 60. letech se zformovaly v podstatě 2 školy: americká (W. Isard) a francouzská (F. Perroux) SPECIÁLNÍ LOKALIZAČNÍ TEORIE ¡Lokalizace zemědělské výroby – Johann Heinrich von Thünen – isolated state ¡Lokalizace průmyslu ¡Řešení problému vynuceno ve 2. pol. 19. stol. rozvojem průmyslu ¡Především v Německu byla této problematice věnována pozornost ¡ ¡Alfred Weber (1909) ¡Nejlepší umístění podniku je takové, u kterého jsou minimalizovány náklady ¡Přepravní náklady doplnil náklady na pracovní sílu, další faktor – aglomerační výhody ¡Přepravované materiály dělí na ubikvitní (ty suroviny nebo zdroje, které jsou v území rozmístěny rovnoměrně v dostatečném množství a v požadované kvalitě a za stejnou cenu) a lokalizované (všudypřítomné suroviny, některé jsou dostupné jen v omezené míře) ¡Definuje materiálový index – množství vstupních surovin připadajících na 1 tunu výrobku, zahrnuty nikoli všechny potřebné suroviny ale jen ty, které je nutno dopravovat LOKALIZACE ZEMĚDĚLSKÝCH ČINNOSTÍ PODLE VON THÜNENA https://transportgeography.org/contents/chapter8/urban-land-use-transportation/vonthunen-2/ WEBERŮV LOKALIZAČNÍ TROJÚHELNÍK ¡x D T S2 S1 z y D – místo lokalizace provozu T – místo trhu (spotřeby) S1, S2 – místa zdrojů surovin Nejlepší umístění podniku je takové, u kterého jsou minimalizovány náklady TEORIE LOKALIZACE VŠEOBECNÉ ¡Ve 20. a 30. letech se objevují nové lokalizační teorie pro které je charakteristické: ¡zvýšení obecnosti – vyjádření vlivu vzdálenosti na libovolné odvětví ¡snaha o integraci s ekonomickou teorií ¡ ¡A. Predöhl ¡Substituční princip výrobních faktorů (dopravních, nákladů na pracovní sílu…) ¡Firma při hledání optimálních nákladů substituuje jeden výrobní faktor druhým, pokud tím dosáhne snížení nákladů ¡T. Palander ¡Analyzuje optimum výrobní firmy z hlediska minimálních nákladů a z hlediska maximálního zisku jako jednoznačného cíle každé firmy TEORIE PROSTOROVÉHO USPOŘÁDÁNÍ christal7.gif ¨Rozvoj výrobních sil a nezbytnost státních zásahů do ekonomiky se odrazily ve vývoji všeobecné ekonomické teorie. Ve 30. letech začala významné místo zaujímat teorie monopolistické konkurence. ¨Umístění firmy se vysvětlovalo kritériem maximálního zisku. Jelikož tento cíl mají všechny firmy vede to k určitému uspořádání hospodářské činnosti v daném prostoru. Vysvětlit rozložení ekonomických aktivit se pokusil W. Christaller teorií centrálních míst a po něm A. Lösch teorie tržních zón. ¡ TEORIE PROSTOROVÉHO USPOŘÁDÁNÍ ¨Oba přístupy jsou založeny na těchto předpokladech: ¤Existuje homogenní plochy s pravidelnou distribucí a kvalitou zemědělských podmínek a přírodních zdrojů ¤Ve všech částech těchto ploch je hustota obyvatelstva stejná – tedy je stejná i volba zákazníků a nemění se ani technika výroby ¤Náklady na transport a hospodárnost se liší produkt od produktu ¤U každého výrobku existuje specifická poptávková funkce ¤Předpokládá se, že všichni výrobci se chovají racionálně ¤ ¨Nedostatkem obou uvedených modelů je, že jejich výsledky závisí na těžko splnitelném předpokladu rovnoměrného rozdělení zdrojů. Též náklady na transport se považují za stejné ve všech směrech. Nevýhodou modelů je i jejich statické pojetí. TEORIE PROSTOROVÉHO USPOŘÁDÁNÍ img-3.jpg ¡A. Lösch (Die räumliche Ordnung der Wirtschaft) ¡Rozpracoval Chritallerovu teorii a aplikoval ji na rozmístění průmyslu ¡Přichází s konceptem vzájemné interakce firmy a jejího prostředí ¡Dojde-li k lokalizaci firmy v určitém prostředí, pak tento podnik zpětně působí na okolní prostředí (okolní podniky) ¡Z tohoto působení vyplývá celkové uspořádání ekonomických činností – „ekonomická krajina“ POVÁLEČNÝ VÝVOJ PROSTOROVÝCH TEORIÍ ¨W. Isard – americká prostorová škola ¤Navázal na práce Webera a Lösche ¤Používá lokalizační faktor dopravních nákladů (dopravní vstup definuje jako pohyb jednotky hmotnosti na jednotku vzdálenosti) a lokalizační trojúhelník ¤Analýzu lokalizace začíná řešením rovnovážného stavu firmy z hlediska dopravní orientace, potom z hlediska orientace na pracovní síly – případně i orientace na další faktory – energie, voda, apod. Vychází z předpokladů, že firma se má umístit v prostředí, na které nemá zatím žádný vliv. V této počáteční fázi předpokládá, že trh je koncentrován do jednoho bodu, výrobní faktory jsou k dispozici, dopravní náklady jsou úměrné váze a vzdálenosti. ¤Místem minimálních dopravních nákladů bývá obvykle jeden z vrcholů lokalizačního trojúhelníka a nikoli bod uvnitř trojúhelníka, jak předpokládal W. Laundhart FRANCOUZSKÁ ŠKOLA PROSTOROVÝCH EKONOMŮ ¨Francois Perroux – teorie pólů růstů ¤2 základní koncepce: ¤1) vzájemná provázanost a závislost průmyslu a jeho jednotlivých odvětví a přirozený vývoj klíčových odvětví a průmyslových komplexů ¤2) teorie založená na inovačních procesech ¤=> hospodářský růst světa probíhá pod vlivem působení dominujících ekonomik několika málo zemí na ostatní země => východiskem teorie pólů je poznatek, že růst se neprojevuje všude naráz ale jen v určitých místech => hnací a hnaná odvětví a póly rozvoje ¤Póly rozvoje – takové jednotky, které rozsahem své produkce převyšují výrobu ostatních firem v okolí, mají schopnost vykonávat tlak na své okolí a povahou svých činností jsou předurčené sehrávat vedoucí roli v ekonomice regionu; Póly růstu vyvolávají v oblasti své působnosti toky zboží a služeb. Při hlavních pólech vzniká řada pólů vedlejších a odvozených a jednotlivé činnosti se polarizují. ¤Hnací odvětví – nemůže existovat sama o sobě, ale v dané lokalitě se vytváří „průmyslový komplex“ pro určitou skupinu činností – a to nejen produkce ale i marketing, výzkum, apod. ¨J. Boudeville – rozšíření Perrouxovy teorie v 60. letech - teorie růstových center a růstových os (osa rozvoje – veškerá pomocná infrastrukturu zejména pro pohyb zboží – přístav, letiště, univerzita…) Pramen: POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE České republiky, 2008 ve znění Aktualizace č. 1, Návrh KLASTRY •80. léta – G. Becattini – „koncept průmyslových okrsků“ = územní koncentrace firem, v drtivé většině malé a střední velikosti, které vyrábí zboží nebo poskytují služby funkčně spojené s hlavní výrobní aktivitou • •90. léta – teorie clusteru – Michael A. Porter •Klastry jsou geografická soustředění vzájemně provázených firem, specializovaných dodavatelů, poskytovatelů služeb, firem v příbuzných odvětvích a přidružených institucí, jako jsou univerzity, agentury, a obchodních asociací různých směrů, které soutěží, ale také spolupracují KLASTRY •Co může klastr: •zlepšit výsledky společností do nich zapojených, •zvýšit počet inovací, •iniciovat vznik nových firem, •zvýšit export, •přilákat atraktivní investice, •podpořit výzkumnou základnu, •podpořit rozvoj kraje… • •Přínosy pro firmy: •poskytují úspory z rozsahu a snižují náklady, •snižují omezení menších firem a zvyšují specializaci, •zvyšují místní konkurenci a rivalitu a tím globální konkurenční výhodu, •zvyšují rychlost přenosu informací a technologií, •zvyšují moc a hlas menších firem, podněcují vládu k investicím do specializované infrastruktury, •umožňují efektivní propojení a partnerství,… KLASTRY V ČR 2021: https://www.nca.cz/mapa-klastru-v-cr / http://www.czechinvest.org/podporene-klastry-v-cr global_innovation_clusters_L.gif DĚLENÍ LOKALIZAČNÍCH FAKTORŮ ¨Z hlediska prostorového: ¤Makrolokalizační – větší prostorový rozsah – klimatické podmínky, sídelní struktura, apod. ¤Mikrolokalizační – v souvislosti s konkrétní lokalitou – suroviny, infrastruktura apod. ¨Z hlediska změny dynamiky vlivu: ¤S klesajícím významem – klima, suroviny, dopravní náklady… ¤S nezměněným významem – voda, infrastruktura, kapitál… ¤S rostoucím významem – informace, ŽP… ¨Z hlediska věcného charakteru: ¤Přírodní – klima, voda, reliéf, suroviny ¤Socioekonomické – cena, poptávka, výrobní náklady, infrastruktura, doprava… ¤Ostatní – ŽP, politické zájmy… PŘÍRODNÍ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¨Výskyt komplexu surovin dostupných v daném regionu formuje jeho prostorovou strukturu a má velký vliv na rozvoj ¨Struktura vytvořená v období rozvoj těžby obvykle získá nový charakter v pozdějších obdobích (nové impulsy rozvoje) ¨ ¨Se zkvalitněním dopravy – pokles významu jako lokalizačního faktoru ¨Voda ¤Při lokalizaci analýza z hlediska kvantity a kvality ¤Řada výrobních oborů spotřebovává velké objemy vody ¤Největší spotřeba – chemický průmysl, rafinace ropy, energetický průmysl, hutnictví železa a barevných kovů, průmysl papíru a celulózy ¤Na kvalitu vody náročné – potravinářský průmysl PŘÍRODNÍ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¨Klima ¤Faktor lokalizace s klesajícím významem, možnost klimatizace ¤Vliv na kvalitu produkce – při výrobě fotografických materiálů, zpracování vlny ¤Kvalita ovzduší důležitá pro farmaceutický a kosmetický průmysl ¤ ¨Suroviny ¤Význam surovin typický v období počátků rozvoje průmyslu – první manufaktury a továrny vznikaly v oblastech s dostatečným výskytem surovin (dřevo, uhlí, železná ruda, sklářské písky, oblasti chovu ovcí, pěstování lnu, obilovin…) ¤Výskyt uhlí a železné rudy – formování starých průmyslových oblastí (střední Anglie, Porúří, Horní Slezsko, oblast Velkých jezer, Lotrinsko) i nových průmyslových oblastí (SV Indie, Minas Gerais v Brazílii, Transvaal v JAR, východní Čína apod.) ¤Geochemické uzly – zóny se zvýšeným procesem mineralizace s zvýšeným výskytem nerostních surovin (severoamerický, středoamerický, jihoamerický, tichooceánský, jihoafrický, středoafrický, západostředomořský…) ¤Neobnovitelné (minerální, nerostné) x obnovitelné (biomasa) ¤ PŘÍRODNÍ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¨Minerální suroviny ¤Rudné (zpracovatelné na kovy – železná ruda, rudy barevných a drahých kovů) ¤Energetické (ropa, zemní plyn, uhlí, uran…) ¤Chemické (fosfáty, nitráty, ropa, draselné soli…) ¤Stavební (stavební kámen – žula, pískovec; vápenec, jíly, písky, štěrky…) ¤Ostatní (sklářské písky…) ¤ ¨Biomasa ¤Souhrn látek tvořících těla organismů – rostlin i živočichů ¤Využitelná pro energetické účely – biopalivo SOCIOEKONOMICKÉ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¨Energie ¤Průmysl má největší spotřebu energie ze všech hospodářských odvětví, některé obory – energeticky náročné (hutnictví železa, bar. kovů, chemický p., výroba skla) ¨Tendence ve spotřeby energie: ¤Růst celkové spotřeby energie ¤Strukturální změny ve využívání energetických zdrojů (dřevo – uhlí – ropa, zemní plyn – jaderná energetika – alternativní zdroje) ¤Nerovnoměrnost rozmístění zásob a spotřeby (exportní oblast – Perský záliv (ropa), Austrálie (uhlí, uran), Kanada (uran)… x oblasti deficitu – dovozci – Z Evropa, USA, Japonsko) ¤Intenzifikace využívání energetických zdrojů – snižování energetické náročnosti po ropné krizi, racionálnější využívání ¤Zavádění alternativních zdrojů energie – vodní, geotermální, větrná, sluneční, přílivová energie, biomasa… ¤ SOCIOEKONOMICKÉ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¡Doprava ¡Jeden z prvních lokalizačních faktorů, význam však klesá ¡ Náklady na dopravu závisí na vzdálenosti, druhu přepravy, množství a druhu přepravovaného materiálu ¡Stálé (fixní) náklady – čím větší vzdálenost, tím menší náklady na přepravu jednotkového množství ¡Nestálé (provozní) náklady – závislé na vzdálenosti, diferencované podle jednotlivých druhů dopravy ¡ ¡Lokalizační implikace prostorové diferenciace dop. nákladů: ¡A) Průmyslová výroba může být vázaná na oblast odbytu – velká hmotnost a objem (např. výroba nápojů) nebo rychle se kazící produkty (pekárny) ¡B) Na oblast s jinou lokalizační výhodou (výskyt surovin) – objem zpracovávaných surovin – hutnictví, cukrovarnictví ¡C) Lokalizace v přechodné oblasti – významné dopravní uzly, např. přístavy – petrochemie, zpracování ryb SOCIOEKONOMICKÉ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¡Pracovní síla ¡Kvantita pracovní síly ¡Kvalita pracovní síly ¡Náklady na pracovní sílu ¡Kvalifikovaná x nekvalifikovaná pracovní síla (montáž x hi-tech) ¡ ¡Infrastruktura ¡Soubor technických a stavebních zařízení, která jsou potřebná pro technické zabezpečení výroby ¡Investice do území, která vytváří podmínky pro jeho rozvoj ¡Technická infrastruktura – dopravní síť a dopravní zařízení, (dopravní infrastruktura), energetická síť a zařízení (energetická infrastruktura), informační síť a zařízení (informační infrastruktura) ¡Sociální infrastruktura – soubor zařízení, které poskytuje služby pracovníkům resp. obyvatelstvu (školy, zdrav. , sport. a kult. zařízení) SOCIOEKONOMICKÉ LOKALIZAČNÍ FAKTORY ¡Informace ¡Zesilující tendence faktoru ¡Návaznost na informační infrastrukturu = technická základna pro difúzi inovací ¡1) Informace pro strategické řízení podniku ¡Inputové – vstupují zvenku (průzkum trhu, chování spotřebitelů, informace o konkurenci…) ¡Outputové – směřují ze subjektu ven (reklama, účast na veletrhu…) ¡2) informace vědecko-technického charakteru ¡Vynálezy ¡Inovace – zavádění nových technologií a procesů do výroby ¡ ¡Životní prostředí ¡Stále větší význam faktoru ¡Každá větší stavba musí projít procesem EIA (posuzování vlivů na ŽP) – zhodnocení předpokládaných vlivu záměrů na ŽP a formulace opatření ke zmírnění negativních vlivů VLIV PRŮMYSLU NA ŽP hlukova mapa brna.png ¡Průmysl je jedním z největších znečišťovatelů ŽP ¡Často spojováno s narušováním klimatického systému, vznikem skleníkových plynů, zvyšování koncentrace toxických látek, hluk, atd. (zejména v nově industrializovaných státech je devastace ŽP vysoká – např. Čína ad.) ¡V energetice – zvyšující se zájem o ŽP ¡Prognózy o vyčerpání zdrojů – strukturální změny ve využívání energetických zdrojů + zpomalení růstu spotřeby energií – posilování pozice alternativních zdrojů energie – alternativní paliva, solární, větrné…elektrárny Odvětví (obory) surovina energie primární a sekundární zdroje pracovní síla trh Těžba a úprava nerostných surovin XXXXX — — — Zpracování ropy v rafinériích X — — XXXX Tepelné elektrárny — XXX — XX Vodní elektrárny — XXXXX — — Černá metalurgie plného cyklu X XX — XX Černá metalurgie neúplného cyklu XX — X XX Výroba hliníku X XXXX — — Výroba mědi XXX — — XX Těžké strojírenství XXX — X X Střední strojírenství — — XXX XX Lehké strojírenství — — XXX XX Přesné strojírenství — — XXXX X Výroba dusíku a dusíkatých hnojiv XX XXX — — Výroba fosforečných hnojiv X — — XXXX Výroba draselných hnojiv XXXXX — — — Výroba kyseliny sírové X — — XXXX Výroba plastů XX XX — X Výroba papíru a celulózy XXX X — X Výroba syntetického kaučuku XX XX — X Výroba cementu XXXX X — — Výroba příze a tkanin X — XX XX Výroba konfekce — — XX XXX Výroba cukru XXXX — — X Masný průmysl XX — — XXX Výroba pečiva — — X XXXX Stupeň vlivu surovin, energie, pracovní sily a trhu na rozmístění vybraných odvětví průmyslové výroby X je přibližně 20 % lokalizačního vlivu (váhy)