Co nás dnes čeká • Ohlédnutí za minulým týdnem • Další emoce Emoce II Polarita PŘÍJEMNÉ - NEPŘÍJEMNÉ AKTIVIZUJÍCÍ - TLUMÍCÍ Dvoudimenzionální model PříjemnéNepříjemné Aktivizující Tlumící Spokojený Smutný Nervózní Vzrušený Šťastný Unavený Vyčerpaný Naštvaný Rozzuřený Znechucený Obavy Klidný Vyrovnaný Čilý Očekávání Vděčný Úleva intenzita Dvoudimenzionální model PříjemnéNepříjemné Aktivizující Tlumící Spokojený Smutný Nervózní Vzrušený Šťastný Unavený Vyčerpaný Naštvaný Rozzuřený Znechucený Obavy Klidný Vyrovnaný Čilý Očekávání Vděčný Úleva Dělení emocí podle času Pocit City + Temperament Exprese Afekt Nálada ČAS Průběh emoce v čase ČAS INTENZITA Průběh emocí v čase ČAS INTENZITA Co s námi dělají Změna behaviorální a kognitivní hierarchie (tunelové vidění) Motivují Paměť a učení Refrakterní fáze (smrt) Fyziologie Expresivita Vražda v afektu Teorie emocí Fyziologické Evoluční Kognitivní Psychodynamické a další Fyziologické teorie emocí • James-Lang • Cannon-Bard • Hypotéza obličejové zpětné vazby • Dvoufaktorová teorie – Schater-Singer Dvoufaktorová teorie – Schachter-Singer „Ke vzniku citového prožitku pouze fyziologická excitace nestačí, nutné je i kognitivní zhodnocení.“ Podnět (Pavouk) Fyziologická odpověď (Zrychlený tep) Kognitivní zhodnocení (Je to hrozba) Subjektivní prožitek (Strach) *Bistabilita Teorie emocí Fyziologické Evoluční Kognitivní Psychodynamické a další Evoluční teorie emocí • Základní a vyšší emoce • Evoluční význam jednotlivých emocí • Izard / Ekman / Darwin • Plutchik Základní (primární) emoce • Geneticky dané - univerzalita • Typické projevy 6 základních emocí HNĚVODPOR STRACH SPOKOJENOSTSMUTEK PŘEKVAPENÍ • STRACH • PŘEKVAPENÍ • ODPOR • HNĚV • SMUTEK • SPOKOJENOST Strach • Kdy: hrozba ztráty či ohrožení • Funkce: vyhnutí se hrozně nebo příprava na ni • Rozsah: mírné obavy až panická hrůza • Sociálně: varování druhým • Další: má objekt X úzkost • Agency – můžeme v tom něco dělat? • Časovost: • Bezprostřední újma = útěk/útok/freeze/ = řeší hrozbu + analgetické účinky • Hrozící = napětí svalů, ostražitost + všímavost na bolest Strach Úzkost • Kdy: nejasné potencionálně ohrožující situace • Funkce: příprava na (a identifikace) neznámé (hrozící) hrozby, mobilizace zdrojů • Rozsah: lehké obavy až panická ataka • Sociálně: přenos („Tak co to je? Je to nebezpečné?“) • Další: zcitlivuje, (zvýšená ostražitost a svalové napětí, zesiluje bolest) • Časovost: hrozící nebezpečí, v budoucnu • ?Nálada? Hněv • Kdy: překážka bránící v dosažení cíle, frustrující situace + při porušení smluv a dohod • Funkce: odstranění překážky + ochrana a zachování integrity • Rozsah: podrážděnost až zuřivost • Sociálně: nutné pochopení situace (atribuce) • Další: možnost přesunu objektu hněvu • Důležitá atribuce příčin • útočné, agresivní projevy Překvapení • Kdy: reakce na něco nečekaného • Funkce: zorientování se • Rozsah: mírné překvapení – úlek • Sociálně: vzbouzí ostražitost, zvědavost • Další: neutrální – bez hodnotícího charakteru • Někdy zaměňován se strachem • Trvá pár sekund Smutek • Kdy: situace ztráty (o které si myslím, že je dočasná), odloučení, neúspěchu • Funkce: reflexe, reorganizace, pomoc druhých, • Rozsah: mírný smutek až utrpení • Sociálně: vzbuzuje péči • Další: evoluční význam pláče Odpor (znechucení) • Kdy: situace znečištění, zkaženosti + sociálně cizí, nemocný (postižený), ubohý, morálně špatný • Funkce: odmítnutí objektu, ochranná funkce • Rozsah: mírný odpor až silný hnus, averze • Sociálně: ochranná funkce skupiny • Další: spojeno s viděním, cítěním, chutí, dotykem • Posun se vztahem (potlačení (přijetí) x transformace) • Plivanec a sklenička, výměšky Radost • Kdy: při dosažení úspěchu či cíle, při projevech uznání a náklonosti (dotek) • Funkce: „toto je dobré“ (motivace k opakování) • Rozsah: lehká spokojenost až extáze • Sociálně: utužování vztahů, reciprocita • Další: počet pozitivních emocí 6 základních emocí HNĚVODPOR STRACH SPOKOJENOSTSMUTEK PŘEKVAPENÍ • STRACH • PŘEKVAPENÍ • ODPOR • HNĚV • SMUTEK • SPOKOJENOST Vyšší sociální komplexní etické emoce Vztažnost sociální: k vztahům, partnerům, přátelům, sobě samému, Vztažnost k abstraktnu: pravidlům a normám Nutné sebeuvědomění Často návazné na kognitivní představy Vyšší • Důvěra (přesvědčení, že mě druzí přijímají a berou + se mohu spolehnout) • Naděje (důvěra v budoucnost RxE) • Bezmocnost (nemohu se situací nic dělat) • Beznaděj (bezmocnost směřující do budoucna) • Lítost (smutek za trvalou ztrátou, možnost, která je pryč) • Nejistota (obavy o to, zda mě druzí přijímají a berou) Sociální • Hrdost (něco ze mě je dobré a dostalo uznání) / (hodnocení něčeho pozitivně + chápání sebe jako strůjce těchto věcí) • Pýcha(hrdost s příměsí devalvace druhého / hrdost + pohrdání) • Žárlivost (pocit ohrožení, možné ztráty a chuť chránit to, co je mé, patří ke mně + hněv, nenávist ke 3.) • Závist (bolestivá tužba za něčím, co má někdo jiný + chuť ponížit, zničit) • Vděčnost (při přijetí „daru“, u kterého očekáváme, že odesílatel nic nechce) • Závazek (při přijetí „daru“ u kterého očekáváme, že bychom měli dát nazpět) • Soucit (pocit spoluúčasti na bolesti a trápení druhých) • Osamělost (nemám se na koho obrátit x samota) Etické • Hanba (při přistižení porušování socioetických norem) • Stud (za intimní nedostatky či slabosti) • Rozpaky (byla naše reakce / je to všechno adekvátní?) • Pocit viny (při porušení norem – měli jsme nad tím moc, selhali jsme) • Pocit křivdy (druzí se k nám chovali nespravedlivě – astenická (sebelítost) a stenická (pomsta) odezva) Intelektuální • Úžas (vnímání něčeho vzácného nebo nečekaného, co není hrozba) • Zaujetí • Fascinace • Zvědavost (touha prozkoumat) • Awe • Existenciální hrůza Dělení emocí podle času Pocit City + Temperament Exprese Afekt Nálada ČAS + Citové vztahy • Přátelství (realistické složky sebepojetí) • Láska (Stenberg: důvěrnost, vášeň, závazek) • Nenávist (přetrvávající hostilita, negativní obraz druhého) • Pohrdání (pocit vlastní nadřazenosti) Láska (Stenberg) Důvěrnost Vášeň ZávazekPartnerská OsudováRomantická Teorie emocí Fyziologické Evoluční Kognitivní Psychodynamické a další Kognitivní teorie emocí • Zhodnocení situace • Zhodnocení vědomé i nevědomé Dvoufaktorová teorie – Schachter-Singer „Ke vzniku citového prožitku pouze fyziologická excitace nestačí, nutné je i kognitivní zhodnocení.“ Podnět (Pavouk) Fyziologická odpověď (Zrychlený tep) Kognitivní zhodnocení (Je to hrozba) Subjektivní prožitek (Strach) *Bistabilita Atribuční teorie- Weiner „atribuce kauzality modifikuje emoční prožitek“ Podnět Počáteční bezděčná reakce (Dobré x Špatné) Kognitivní zhodnocení (Hledání příčiny) Jednoduchá podmíněná emocionální odezva zpřesnění / přehodnocení Subjektivní prožitek Událost Kognitivní zhodnocení Subjektivní prožitek Behaviorální reakce Funkce Získání něčeho hodnotného „Moje (vlastnit)“ Radost Udržet nebo zopakovat Získávat zdroje Členy (mojí) skupiny „Přítel“ Důvěra Pečovat Oboustranná podpora Hrozba „Nebezpečí“ Strach Únik Bezpečí / ochrana Překvapivá událost „Co to je?“ Překvapení Zastavení se Získat čas k orientaci Ztráta hodnotného objektu „Opuštění“ Smutek Brek (Reorganizace) znovusjednocení Překážka „Nepřítel“ Hněv Útok Odstranění překážky Nové teritorium „Prozkoumej“ Očekávání Zmapuj Poznávání teritoria Nepoživatelný objekt „Jed / otrava“ Odpor Zvracení Zbavit se otráveného „Lidé nejsou zneklidňováni věcmi, nýbrž svými vlastními názory o věcech.“ Epiktetos A Albert Ellis – ABC teorie Podnět (Activating event) Přesvědčení (Beliefs about activating event) Emoce (Emotional consequences) B C CVIČENÍ II. Anotace Emoce či pocit Automatická negativní myšlenka Důkaz(y) podporující tuto myšlenku Důkaz(y) nepodporující tuto myšlenku Alternativní myšlenka Emoce či pocit Kde jsi byl(a)? Co jsi dělal(a) S kým jsi byl(a)? Emoce jako na kartičkách – popsatelné jedním slovem (ZLOST, SMUTEK, RADOST…) Co ti běželo hlavou? Jaké vzpomínky, představy anebo myšlenky tě napadaly? Jaká fakta nasvědčují pravdivosti těchto myšlenek či představ? Jaká fakta anebo zkušenosti nasvědčují tomu, že myšlenky či představy nejsou pravdivé? Pokud by tyto myšlenky měl tvůj nejlepší kamarád(ka), co bys mu řekl(a)? Napiš novou myšlenku, která bere v potaz důkazy pro/proti té originální. Když se teď zpětně díváš na situaci, jak se cítíš? Anotace Emoce či pocit Automatická negativní myšlenka Důkaz(y) podporující tuto myšlenku Důkaz(y) nepodporující tuto myšlenku Alternativní myšlenka Emoce či pocit Spolubydlící se baví v kuchyni a slyším je až do pokoje. Dělám na prezentaci. Naštvání, otrávenost, frustrace, smutek , lítost  Panebože, ona je hrozný člověk. Řve jako pavián. Já večer musím hrát FIFU potichu. Je to nespravedlivý a pokrytecký. Je bezohledná. Slyším ji přes zavřený dveře.  Chce abych se zklidnil, ale pak je sama nahlas. Zpívá v kuchyni na celej byt. Vždy mě poprosí, jestli bych se mohl ztišit. Když dělá palačinky, nabídne všem. Je ochotná se o věcech bavit.  Když jí poprosím, ztiší se.  Neví, kdy já potřebuju klid, když jí to neřeknu / nepřipomenu nemůže to vědět. Je rádá, že se vidí s kamarádem. Na spolubydlení jsem starý. Úleva, Frustrace, Lítost  Kde jsi byl(a)? Co jsi dělal(a) S kým jsi byl(a)? Emoce jako na kartičkách – popsatelné jedním slovem (ZLOST, SMUTEK, RADOST…) Co ti běželo hlavou? Jaké vzpomínky, představy anebo myšlenky tě napadaly? Jaká fakta nasvědčují pravdivosti těchto myšlenek či představ? Jaká fakta anebo zkušenosti nasvědčují tomu, že myšlenky či představy nejsou pravdivé? Pokud by tyto myšlenky měl tvůj nejlepší kamarád(ka), co bys mu řekl(a)? Napiš novou myšlenku, která bere v potaz důkazy pro/proti té originální. Když se teď zpětně díváš na situaci, jak se cítíš? Anotace Emoce či pocit Automatická negativní myšlenka Důkaz(y) podporující tuto myšlenku Důkaz(y) nepodporující tuto myšlenku Alternativní myšlenka Emoce či pocit Přicházím pozdě na schůzku. Kolegyně na mě čeká. Slyším: „AAA,už zase.“ Stud, Lítost, Naštvání To se mi stává pořád. Chudák kolegyně, semnou spolupracovat. Naštve se a nebude semnou už chtít dělat. Jsem hrozný. V lednu jsem také přišel později. Říká, že se to děje zase. V únoru jsem na ni čekal já. (A nevadilo mi to). Říká to a směje se. Během schůzky řekla, že je ráda, že spolu děláme. Na schůzky nosím koláčky, nákup mi pár minut vzal. Pohoda a péče je pro mě důležitější než časová přesnost. Pokud jí to vadí, můžu s tím něco dělat. Úleva, Pobavení, zvědavost, Kde jsi byl(a)? Co jsi dělal(a) S kým jsi byl(a)? Emoce jako na kartičkách – popsatelné jedním slovem (ZLOST, SMUTEK, RADOST…) Co ti běželo hlavou? Jaké vzpomínky, představy anebo myšlenky tě napadaly? Jaká fakta nasvědčují pravdivosti těchto myšlenek či představ? Jaká fakta anebo zkušenosti nasvědčují tomu, že myšlenky či představy nejsou pravdivé? Pokud by tyto myšlenky měl tvůj nejlepší kamarád(ka), co bys mu řekl(a)? Napiš novou myšlenku, která bere v potaz důkazy pro/proti té originální. Když se teď zpětně díváš na situaci, jak se cítíš? CVIČENÍ II. 10 minut na vyplnění tabulky každý sám 4 + 4 minuty na představení situace parťákovi Dotazy