Motivace II. Motivy - hypotézy Homeostatic ké Pobídkové Poznávací Humanistické Motivy pobídkové (stimulační) • Lidé aktivní bytosti – snaha o dosažení ideální úrovně aktivace + proměny podnětů • Stimulační motivy se projevují hravostí, zvídavostí, vyhledáváním zážitků Cvičení Vyberte si jednu oblast vašeho bytí (práce / škola/ koníček..) a sepište si všechny aktivity, které vás v té oblasti nudí, frustrují a baví Cvičení Nudí Baví Frustruje Výběrka na věci Vymýšlení nových kurzů Vybavování laboratoře Čekat na hodiny Příprava prezentací Žádat o peníze Výuka samotná Domluvy s ostatními Teorie optimální úrovně aktivace • Příliš vysoká – frustrace • Příliš nízká – nuda • Frustraci doplnit o / naučit se • Nuda – jak z toho udělat challenge / přidat si aktivaci? Flow fenomén • Intenzivní a soustředěná koncentrace na přítomný okamžik • Rozplynutí se v činnosti • Ztráta pojmu o čase a subjektivní vnímání času. • Zkušenost z práce je vnitřně obohacující (mnohdy je zkušenost samoúčelná) • Výzva • Okamžitá zpětná vazba Yerkes-Dodsonův zákon Výko n Míra nabuzení Nuda / komfort Flow / optimální nabuzení Frustrace / panika Kolaps Výkonová motivace • Dacid C. McCleland • Heinz Heckhausen • Aspirace • Atribuční model David C. McCleland • Dva vrozené motivy: +slast+ / -nelibost• Přibližování se a vzdalování • 3 oblasti: • Výkon • Afiliace • Moc Potřeba úspěšného výkonu • Tendence k dosažení úspěšného výkonu • Tendence k vyhnutí se neúspěchu • Tendence k vyhnutí se úspěchu Tendence k dosažení úspěšného výkonu • Úměrná výchově k nezávislosti a soběstačnosti • Výběr výzev, touha být první, vyhrávat, ne ovládat • Touha po uznání – své i druhých • Středně těžké cíle (splnitelná výzva) • Při úspěchu radost – jsem dobrý/á, zážitek kompetence Tendence k vyhnutí se neúspěchu • V dětství malá podpora nebo tresty za neúspěch + rodičovská očekávání úspěchu • Výběr výzev příliš velkých nebo triviálních, touha neprohrát, nezklamat, zachovat si hodnotu • Strach a úzkost z neúspěchu • Dva způsoby zvládání – vyhnutí se situaci X extrémně se připravit • Při úspěchu úleva, ne radost – neudělal jsem si ostudu, to je samozřejmost Tendence k vyhnutí se úspěchu • Touha být přijímán kolektivem, tendence nevyčnívat • Konflikt potřeby afiliace a úspěchu • Při úspěchu hanba a strach z vyloučení Potřeba úspěšného výkonu • Tendence k dosažení úspěšného výkonu • Tendence k vyhnutí se neúspěchu • Tendence k vyhnutí se úspěchu Potřeba afiliace • Být s druhými • Nebýt sám • Intimita x Afiliace • Being x Doing Potřeba moci • Moc osobní • Moc sociální +empatie a zodpovědnost Sociální moc - Horneyová (bazální úzkost) • Pohyb k Lidem • Proti Lidem • Od lidí • Mix Výkonová motivace a aspirace • Aspirace = očekávání úrovně našeho výkonu na základě zkušenosti (co si myslíme, že zvládneme) • Pomáhá určit snahu (Naděje na úspěch X Strach z neúspěchu) • Aktivita • Diskrepance (rozdíl aspirace a skutečného výkonu) • Úprava snahy X úprava cíle • Když diskrepance v + (zvednutí cíle X podhodnocení sebe) • Když diskrepance v – (snížení cíle X úprava snahy) Aspirace • Prožívání úspěchu / neúspěchu je vázáno na moje subjektivní vnímání obtížnosti, ne na objektivní znaky úlohy ( „D“ z těžké zkoušky) • Úspěchy a neúspěchy zažívané na +- střední vnímání obtížnosti • Vnímání obtížnosti se mění (běžte znovu k maturitě / test v 9.) • Individuální úroveň aspirace má vztah k míře tolerování rizika • Aspiraci určují i situační faktory – důležitost úkolu, čas do splnění cíle, reálnost úkolu, úspěšnost dalších lidí… Atribuční model – Bernard Weiner • Atribuce = hledání příčiny jevu, věci většinou nejsou náhodné někdo za ně může – Jedinec X Okolnosti • Internalistická (vnitřní) dispozice X Externalistická (vnější) dispozice • Stálost X Proměnnost dispozice Fotbalový gól Dispozice Vnitřní Vnější Stálost Stálá „Umím vystřelit i na mokrý trávě.“ „Gól jsem sice dal, ale tomu golmanovi to tak propadlo." Proměnlivá „No, to já to nikdy pořádně neuměl.“ „Udělal jsem všechno co šlo, ale byla mokrá Dotazy ?