Motivace III. Motivy - hypotézy Homeostatic ké Pobídkové Poznávací Humanistické Motivy poznávací • Poznávací procesy mají motivační potencionál (vlastní vnitřní motivaci) Efekt Zeigarnikoé • Účinek nedokončené úlohy • SPLNĚNÍ úkolu je třeba definovat jako pocit vlastní spokojenosti osoby se splněním úkolu, tedy musí být posuzováno vzhledem k cílům toho kterého konkrétní člověka TEZE • „Tváří tvář nesouladu mezi svým přesvědčením a jednáním většina lidí změní své přesvědčení, aby je s jednáním uvedla do souladu.“ Cumminsová, Denise, D., Záhady experimentální psychologie, Portál, Praha 1998, str.28. KOREA • Mnoho bývalých vězňů se stalo komunisty a kolaboranty • Zajatecké tábory řízené čínskými komunisty Kognitivní disonance – Leon Festinger • Člověk chce vnímat, poznávat anebo hodnotit různé aspekty svého okolí i sama sebe tek, aby závěry nebyly vzájemně v rozporu • V mysli různé kognitivní elementy – věci co vím o sobě, svém chování a druhých (například proces výroby čokolády, babička, svoboda, univerzita, můj sebeobraz, Pokémon GO..) • Tyto elementy spolu mohou být v různých vztazích • Disonantní x Konsonantní x Irelevantní Experimet Experiment II. • rozdělení do skupin dle postojů, různé výše odměn za účast v experimentu • “napište esej s argumenty ve prospěch opačného názoru” • později jsou opět dotazováni na svůj skutečný názor... • ... pouze málo placené osoby, utvrzené ve víře že jejich esej budou další lidé číst, vykazovaly změny ve svých postojích ... • Ti, kteří byly placeni dobře nebo kteří se domnívali že jejich esej nebude nikdo číst vykazovali málo změn Kognitivní disonance • Lidé mění své přesvědčení, pokud jejich chování není s jejich původním přesvědčením v souladu a nemají pro tento nesoulad žádný dostatečně dobrý (ospravedlnitelný) důvod • Významný vliv možnosti, že tento rozpor bude veřejný Kognitivní disonance • Vztahy elementů mohou být konsonantní, disonantní nebo irelevantní • Disonance vyvolává tlak k její redukci + prevenci jejího zvyšování (obezřetnost - vyhýbání informacím a situacím, které by ji způsobovaly či zvyšovaly) Způsoby redukce disonance • Změnou jednoho nebo více elementů (ono to není tak dobré..) • Připojením konsonantních elementů k stávajícím (posílení jednoho z nich) • Snížení závažnosti elementů, obsažených v disonantním vztahu • Vyhledávání skupin a lidí, kteří podporují a souhlasí s Způsoby redukce disonance: Snížení závažnosti elementu Ještě jednu Předpokládaná chuť zmrzliny Já Způsoby redukce disonance: Snížení závažnosti elementu Ještě jednu Skutečná chuť zmrzliny Já Způsoby redukce disonance: Snížení závažnosti elementu Ještě jednu Skutečná chuť zmrzliny Já Způsoby redukce disonance: Změna elementu Kamarád Jeho přítelkyně Jeho mamka „Zubatá jak veverka.“ Způsoby redukce disonance: Změna elementu Kamarád Jeho přítelkyně Jeho mamka „Ona je fakt chytrá, rozumí si.“ Způsoby redukce disonance: Připojením konsonantních elementů + vyhledávání lidí Oficiální informace o účinnosti vakcín Alternativní informace o účinnosti vakcín Člověk, odmítající očkování Vztah k médiím Důvěra v politiky Počty úmrtí Neočkovaný politik Švédská cesta Úmrtí očkovaných lidí Vedlejší účinky očkování Způsoby redukce disonance • Změnou jednoho nebo více elementů (ono to není tak dobré..) • Připojením konsonantních elementů k stávajícím (posílení jednoho z nich) • Snížení závažnosti elementů, obsažených v disonantním vztahu • Vyhledávání skupin a lidí, kteří podporují a souhlasí s kognicí, kterou si člověk chce udržet Motivy - hypotézy Homeostatic ké Pobídkové Poznávací Humanistické Motivy humanistické • Specificky lidské motivace • Hodnoty, sebeaktualizace, pozitivní sebepojetí • Touha se k něčemu přibližovat (x homeostatické „postrkování“) • Nevynechává nevědomí Abraham Maslow p. p. bezpečí p. afiliační p. uznání p. seberealizace dechu, jídla, vody, sexu, spánku, homeostázy ochrana, bezpečí, místo, tělesná integrita sounáležitost, láska, sdílení, přátelství respekt, uznání, úspěch kreativita, otevřenost, sebenaplnění, sebevyjádření Nedostatkov é Růstov é + Vnitřní i vnější pobídky Impulzy k činnosti Kognitivní procesy Osobnost Individuální schopnosti Viktor Frankl • Člověk a smysl • Vykonáním činu • Prožitím hodnoty – zážitku • Utrpením (svoboda) CVIČENÍ Influential and admirable Lidé co vás: • Ovlivnili Vás • Považujete je v nějakém smyslu za obdivuhodné • Vypsat jejich klíčové vlastnosti, co je to, co zaslouží Váš obdiv. • Co mají společného? • Identifikace a pojmenování • Co si pod tím představuješ? • Proč je to pro tebe důležité? • Jak to žiješ / naplňuješ? • Jak ji ještě / jinak můžeš naplňovat / zažívat? Dotazy ? KOTEL - Cvičení III.