Sociální psychologie O čem to bude Schémata • Naučené / vytvořené vzorce chování a myšlení • Pro zacházení s objekty a událostmi (vnímání i exekuce) • Různé úrovně složitosti (mávání x protokol setkání s britským panovníkem) Behaviorální Kognitivní Behaviorální Behaviorální Behaviorální • Jak byste se napili? Kognitivní • Mentální kategorie • Pravidla • Atributy Kognitivní • Jaké atributy má kategorie pes? Kognitivní atributy nutné x dostačující Sociální schémata Prototyp Schémata sociálních rolí Scénáře Stereotypy Schémata sebesama Prototypy Mají (typické) atributy Jaké atributy mají studenti univerzity obrany? (studenti obrany v brně X rybáři) Prototyp Scénáře (Garfinkel) Breaking the rules Jak probíhají určité interakce. Mají (typickou) posloupnost (Návštěva restaurace) Scénáře Scénáře (Garfinkel) Breaking the rules Jak probíhají určité interakce. Mají (typickou) posloupnost (Návštěva restaurace) Scénáře Schémata sociálních rolí Jak se chovají lidé různých rolí v určité situaci. Čím se liším od typického učitele na VŠ? Schémata sociálních rolí Schémata sebe sama Schémata sebe sama Atribuce • Základní atribuční chyba (aktér X pozorovatel) • Egocentrická atribuce (skupinové projekty – úspěch X neúspěch) • Tendence nápadnosti Stereotypy Zobecnění vlastností skupiny na jednotlivce Autostereotypy x Heterostereotypy Stereotypy Stereotypy • SBĚR AUTO I HETERO Význam schémat • Orientace ve světě • Autostereotypy – pomáhají utvářet (národní) identitu IN-group x OUT-group • Lidé v mé skupině jsou od sebe více odliší • Lidé v cizích skupinách jsou si více podobní Pauza Dvojice • Dvojice s neznámým člověkem • Pojďte se pozdravit + 3 minuty spolu (pozorovat se, bavit se o počasí, Velikonocích) • Napište, jaký ten člověk je + na základ čeho na to usuzujete • (Spojení pozorování a interpretace) • Pojďte si to představit, vyjasnit Dojem • Náš myšlenkový konstrukt o někom / něčem – interpretace • Jak já něčemu rozumím • Jaký já si myslím, že někdo je Utváření dojmu o osobě • Integrace informací o druhém do jednoho koherentního celku • Výsledkem může být i zařazení člověka do kategorie (schématu) Utváření na základě: • Informacích poskytovaných osobou • Mých vlastních charakteristikách a jedinečnostech (fyzioterapeut) • Okolnosti a kontext Determinanty procesu formování dojmu • Centrální a periferní rysy • Primárnost • Novost • Rozptýlení • Nápadnost chování a fyzická nápadnost Centrální a periferní rysy • Centrální rys Charakteristika(y), kterou považujeme za klíčovou Skrze ní nahlížíme na člověka, máme tendenci si je potvrzovat • Periferní rys Charakteristika(y), které považujeme za druhořadé Pokud nejsou v souladu s centrálním rysem, tendence je ignorovat Primárnost • Tendence považovat charakteristiky, které zaregistrujeme jako první jako ty důležitější a o člověku vypovídající Novost • Tendence považovat charakteristiky, které zaregistrujeme jako poslední jako ty důležitější a o člověku vypovídající – vyskytuje se méně často Rozptýlení • Vliv určitého chování na formování dojmu je slabší, pokud je informace v kontextu dalších (s ní nesouvisejících informací) X když je podaná samostatně, má pro formování dojmu větší vliv Nápadnost chování a fyzická nápadnost • Tendence považovat fyzicky výrazné jedince i za jedince výrazné charakterově / v chování