Strukturovaný protokol přípravy na vyučovací hodinu Jméno studentky: Veronika Stehlíková Ročník: 9. Předmět: Chemie Učivo: Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie Zařazení dle RVP ZV Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Tematický okruh Organické sloučení – paliva Učivo Obnovitelné a neobnovitelné zdroje Mezipředmětové vztahy Předmět přírodopis Učivo Neživá příroda – nerosty a horniny, Ochrana přírody Předmět Fyzika Učivo Formy energie Místo realizace výuky Učebna chemie Časová dotace 45 minut Pojmy opěrné Zdoj, energie, ropa, zemní plyn, uhlí, sluneční energie, voda, vítr Pojmy nové Obnovitelné, neobnovitelné, geotermální energie, biomasa, časová proměnlivost, ekologická šetrnost, Družba, fosilní, koks, dehet, oktanové číslo Pomůcky Žák – psací pomůcky, sešit, učebnice Učitel – psací pomůcky, učebnice, pracovní listy, dataprojekt, POKUS: 10 cm^3 technického benzínu, 20 cm^3 rostlinného oleje, 5 g aktivního uhlí, voda, kádinka 150 cm^3, kádinka 600 cm^3, laboratorní váhy; ptačí peří, zápalky, chemická lžička, špejle Vzdělávací cíle Kognitivní Žák bude schopen zhodnotit užívání fosilních paliv. Žák bude schopen uvést příklady obnovitelných a neobnovitelných zdrojů. Psychomotorické Žák bude schopen dle instrukcí provést jednoduchý pokus. Afektivní Žák bude schopen si uvědomit fatální důsledky ropné havárie a dopad na životní prostředí. Rozvíjené kompetence k učení Žák bude schopen vyhledávat a třídit informace na základě jejich pochopení, propojení a systematicky je efektně využívat v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. Žák bude schopen operovat s obecně užívanými termíny, znaky, a symboly, bude schopen je uvádět do souvislostí, bude schopen propojovat do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si bude vytvářet komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy. k řešení problémů Žák bude schopen vyhledávat informace vhodné k řešení problému, nacházet jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívat získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému. Žák bude schopen samostatně řešit problémy; volit vhodné způsoby řešení; užívat při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy komunikativní Žák bude schopen formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, bude schopen se vyjadřovat výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu. Žák bude schopen naslouchat promluvám druhých lidí, bude schopen porozumět jim, vhodně na ně reagovat, účinně se zapojovat do diskuse, obhajovat svůj názor a vhodně argumentovat. Žák bude schopen rozumět různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, bude schopen přemýšlet o nich, reagovat na ně a tvořivě je využívat ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění. sociální a pers. Žák bude schopen přispívat k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, bude schopen chápat potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, bude schopen oceňovat zkušenosti druhých lidí, bude schopen respektovat různá hlediska a čerpat poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají. pracovní Žák bude schopen používat bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, bude schopen dodržovat vymezená pravidla, bude schopen plnit povinnosti a závazky, bude schopen adaptovat se na změněné nebo nové pracovní podmínky. Žák bude schopen přistupovat k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot. Průřezová témata Osobnostní a sociální výchova - sociální rozvoj Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Environmentální výchova Multikulturní výchova Výchova demokratického občana Mediální výchova Typ vyučovací hodiny Kombinovaná vyučovací hodina. Organizační formy Hromadná frontální, samostatná práce. Výukové metody Slovní, Názorně-demonstrační. Struktura vyučovací hodiny Úvod pozdrav Fáze fixační Učitel rozdá papírky s pojmy, které se týkají obnovitelných a neobnovitelných zrojů. Na tabuli nakresli Venův diagram a nechá žáky doplnit pojmy na tabuli. Fáze motivační Učitel kontroluje tabuli a chválí a debatuje o správných i nesprávných odpovědích. Případně doplňuje o zajímavá videa či fotografie. Fáze expoziční Učitel rozdělí žáky do skupinek, které pracují s pracovním listem. Každá skupinka má přidělen jeden zdroj energie, ke kterému si čte příslušný text a vyplňuje dané pojmy do pracovního listu. Poté si všechny skupinky nadiktují správné odpovědi. Fáze expoziční + aplikační Učitel předvede demonstrační pokus, který simuluje ropnou havárii. Poté rozvede debatu ohledně tohoto pokusu. Žáci mají k tomuto pokusu pracovní list, který si společně po předvedení pokusu doplní. Závěr Shrnutí hodiny, rozloučení Sebereflexe Tento scénář hodiny je podle mého dobře zvolen k danému tématu. Jedná se o hodinu lehce opakující, takže žáci by už nějaké informace měli znát z minulé hodiny. Dle mého je hodina pestrá. Nalezneme zde spolupráci, samostatnou práci, ale i pokus. Tato hodina se zaměřuje hodně na propojení s přírodopisem a hlavním cílem je si odnést důležité zamyšlení nad životním prostředím.