METODICKÝ LIST - ÚVOD AUTORKA: Bc. Soňa Kostková FORMA VÝUKY: individuální, skupinová ROČNÍK: 8.; 9. ročník PŘEDMĚT: integrace chemie, fyziky, přírodopisu MÍSTO REALIZACE: třída ČASOVÁ DOTACE: 20 min. MATERIÁLY: pre-test, výroky k diskuzi CÍL: Žák se seznámí s průběhem programu ITV. Žák získá prostřednictvím aktivit motivaci k daném tématu. FÁZE VYUČOVACÍ HODINY: Úvod PODROBNÝ SCÉNÁŘ: 1. Představení programu ITV 2. Pre – test 3. Rozdělení do skupin pomocí obrázků, přiřazení výroků žákům 4. Brainstorming nad výrokem (buď v papírové podobě/ Jamboard) 5. Společná diskuze nad výroky 6. Seznámení s časovým rozpisem a rozvržením skupin na jednotlivých předmětech Jméno: …………………………………………………………. Pretest 1. Jaké organismy jsou schopné fotosyntézy? 2. Jak se označuje membránová struktura uvnitř chloroplastu, kde probíhá fotosyntéza? 3. Jaká je spojitost mezi fotosyntézou a klimatickou změnou? 4. Co musí a nesmí obsahovat kvalitní palivo, aby nedocházelo ke znečišťování ovzduší? 5. Proč nejsme poleptaní kyselinou H[2]SO[4], když jsme vystaveni kyselým dešťům obsahujícím tuto kyselinu? 6. Jaké plyny se vlivem lidské činnosti dostávají do atmosféry? 7. Napiš co nejvíce zdrojů uhlíku v oceánech. 8. Který plyn má vyšší schopnost absorpce IR záření než vzduch? 9. Smog je jev, kdy je atmosféra obohacena o složky, které v ní normálně nejsou. O jaké složky se konkrétně jedná? VÝROKY K BRAINSTORMINGU „ Život ve skleníku je jako život v uzavřeném systému, kde každý dech je předen určen a každý pohyb regulován. “ „ Mnozí z nás jsou jako rostliny ve skleníku, závislé na umělém teple a ochraně, aniž bychom čelili přírodním výzvám. “ „ Skleník může být bezpečným útočištěm, ale také místem, kde se skutečná krása a síla objeví jen zřídka. “ „ Žít ve skleníku znamená růst v kontrolovatelném prostředí, kde jsou všechny proměnné pečlivě nastaveny pro dosažení ideálního výsledku. “ „ Naše mysl může být jako skleník, plná tepla a bezpečí, ale také zranitelná vůči vnějším vlivům. “ „ Náš život je jako skleník – musíme pečlivě zasadit a udržovat to, co chceme, aby rostlo. “ OBRÁZKY K ROZDĚLENÍ ŽÁKŮ DO SKUPIN METODICKÝ LIST - ZÁVĚR AUTORKA: Bc. Soňa Kostková FORMA VÝUKY: individuální ROČNÍK: 8.; 9. ročník PŘEDMĚT: integrace chemie, fyziky, přírodopisu MÍSTO REALIZACE: třída ČASOVÁ DOTACE: 20 min. MATERIÁLY: posttest, rostliny, květináče + podmisky, substrát, CÍL: Žák aplikuje získané znalosti v praxi. (Zasazením a staráním se o rostlinu.) Žák reflektuje průběh programu. FÁZE VYUČOVACÍ HODINY: Závěr PODROBNÝ SCÉNÁŘ: 1. Post – test 2. Zhodnocení ITV pomocí Mentimetru (učitel poskytne žákům QR kód) 3. Zasazení květiny Jméno: …………………………………………………………. Posttest 1. Jaké organismy jsou schopné fotosyntézy? 2. Jak se označuje membránová struktura uvnitř chloroplastu, kde probíhá fotosyntéza? 3. Jaká je spojitost mezi fotosyntézou a klimatickou změnou? 4. Co musí a nesmí obsahovat kvalitní palivo, aby nedocházelo ke znečišťování ovzduší? 5. Proč nejsme poleptaní kyselinou H[2]SO[4], když jsme vystaveni kyselým dešťům obsahujícím tuto kyselinu? 6. Jaké plyny se vlivem lidské činnosti dostávají do atmosféry? 7. Napiš co nejvíce zdrojů uhlíku v oceánech. 8. Který plyn má vyšší schopnost absorpce IR záření než vzduch? 9. Smog je jev, kdy je atmosféra obohacena o složky, které v ní normálně nejsou. O jaké složky se konkrétně jedná?