Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Cíle vyučovacího procesu Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Pedagogický cíl ̶= ideální představa toho, čeho se má dosáhnout vých. vzděl. čin. ̶1. Na zákl. jasně a konkr. stanovených cílů 2. sestavuje učitel obsah učiva 3. vlastní realizaci obsahu pak uskutečňuje volbou vhodných didaktických prostředků ̶cíle determinují výběr obsahu, metod, forem i materiálních prostředků výchovy a vzdělávání Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Členění vých. vzděl. cílů ̶podle míry obecnosti ̶obecné – vycházejí z celkové koncepce školství ve společnosti (např.: vychovat vzdělaného kvalifikovaného pracovníka pro výkon povolání) >odvozují se z nich dílčí cíle pro jednotlivé typy škol ̶ ̶zvláštní (specifické) – vycházejí z cílů obecných, jejich prostřednictvím lze realizovat cíle obecné >cíle vyučovacího předmětu, odborného výcviku, … ̶cíle etapové ̶stanovují čeho má žák dosáhnout za určité časové období (za 1., 2., 3, ročník …) ̶velký význam pro rovnoměrné rozdělení učiva po celou dobu vzdělávání a pro kontrolu jejich plnění Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Hierarchie cílů ̶od koncepce vzdělávacích programů (RVP, ŠVP) na jednotlivých stupních kurikula až k přímé kontaktní výuce v sytému vyučovacích hodin 1.Všeobecné cíle výchovy a vzdělávání 2.Cíle jednotlivých typů škol 3.Cíle studijních a učebních oborů 4.Cíle vyučovacích předmětů 5.Cíle tematických celků 6.Cíle vyučovacích hodin (vyučovacích dní) 7.Cíle jednotlivých částí vyučovacích hodin/dni Všeobecný cíl Dílčí cíle Specifické cíle Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Obecné cíle •evropská a národní úroveň Adobe Systems Jednotný trh čj.png Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 Jednotný evropský trh ̶volný pohyb zboží, služeb, kapitálu a lidí ̶členské země Evropského hospodářského prostoru (EHP), tzn. na Island, Lichtenštejnsko a Norsko a podle bilaterálních dohod s EU i na Švýcarsko ̶občané EU mají právo pracovat v kterékoli výše zmíněné zemi ̶mechanismus uznávání odborných kvalifikací ̶uznání odborné kvalifikace je nutné získat pouze v případě, že povolání nebo činnost je v hostitelské zemi regulována (viz databáze regulovaných pro fesí) ̶pokud regulace není, o zaměstnání je možné se ucházet přímo ̶Směrnice 2005/36/ES ̶upravuje uznávání odborných kvalifikací členskými státy získaných v jiných členských státech. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Regulovaná povolání nebo činnost ̶„takové povolání nebo činnost, pro jejichž výkon jsou právními předpisy členského státu EU předepsány určité požadavky, bez jejichž splnění nemůže osoba toto povolání či činnost vykonávat (např. stupeň a obor vzdělání, praxe, bezúhonnost, zdravotní způsobilost, pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou výkonem předmětné činnosti atp.)“ ̶K uznání kvalifikace je potřeba různými způsoby posoudit znalosti a schopnosti konkrétní osoby, děje se tak prostřednictvím: ̶doložení dokladu o dosažené kvalifikaci (vzdělání a přípravě), ̶doložení dokladu o faktickém výkonu dané činnosti nebo jiným dokladem. ̶ ̶Proces profesního uznávání je dokončen rozhodnutím, zda dotyčná osoba má dostatečné znalosti a schopnosti, aby mohla vykonávat konkrétní povolání nebo činnost ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Společný obsah a profil kvalifikací pro Evropu ̶snaha vytvořit společný formát pro popis kvalifikací ̶vytvořit společnou šablonu pro výsledky učení -> společné osnovy ̶zvýšit transparentnost kvalifikací ̶usnadnit studentům, zaměstnancům i zaměstnavatelům úplné pochopení obsahu a profilu kvalifikací ̶ESCO ̶v současnosti nejvhodnější referenční systém pro analýzu a porovnání kvalifikací OV ̶„slovník“, který popisuje, identifikuje a klasifikuje profesní povolání a dovednosti relevantní pro trh práce EU a vzdělávání a odbornou přípravu ̶„společný jazyk“ o povoláních a dovednostech, který mohou různé zúčastněné strany používat v oblasti zaměstnanosti a vzdělávání a odborné přípravy ̶popisy 2942 povolání a 13 485 dovedností souvisejících s těmito povoláními, přeložené do 27 jazyků (všechny úřední jazyky EU plus islandština, norština a arabština) Adobe Systems 9 Seznamy regulovaných povolání Členský stát EU Počet regulovaných profesí Česká republika 365 Polsko 352 Slovensko 297 Rakousko 203 Německo 169 Databáze regulovaných profesí Nejvíce regulovaných povolání činností spadá do oblastí: •průmysl a obchod, •zdravotnictví, •báňský průmysl, jaderná energie, •zemědělství,doprava, •školství. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 Úkol: Regulace povolání z vašeho oboru ̶Je povolání z vašeho oboru regulováno českou legislativou? ̶Je povolání z vašeho oboru regulováno legislativou sousedních zemí (Německo, Rakousko, Polsko, Slovensko)? ̶Pokud ano, co je potřeba doložit pro výkon povolání? ̶odborná praxe (kolik let? -> Směrnice 2005/36/ES -> Kapitola II, článek 16, 17, 18) ̶doklady o dosaženém vzdělání (vysvědčení, certifikáty, diplomy, …) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 OV podle EU ̶Proč je potřeba modernizovat OV? ̶eliminace nepříznivých dopadů způsobených pandemie COVID-19 – snížení HDP EU, růst nezaměstnanosti, odhalení nedostatečné úrovně digitálních dovedností ̶demografické změny v podobě stárnutí obyvatelstva ̶digitální inovace (digitalizace) rozvojem moderních informačních a komunikačních technologií (umělá inteligence, virtuální realita, robotika) ̶udržitelné/klimaticky neutrální přístupy (klimatické změny) ̶rostoucí poptávka po dovednostech v oblasti STEM (přírodní věd, technologie, inženýrství a matematika) ̶potřeba neustále prohlubovat dovednosti, což usnadní možnost měnit kvalifikaci v průběhu celého pracovního života ̶ Oběhové, digitalizované a klimaticky neutrálnímu hospodářství uplatňovat AI včetně robotiky celoživotní učení Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 Spolupráce na evropské úrovni v oblasti OV Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 CEDEFOP ̶Rok zřízení: 1975 ̶od roku 1995 sídlí v Řecku v Soluni ̶organizace EU, která sdružuje tvůrce politik, organizace zaměstnavatelů a odborové svazy, vzdělávací instituce, učitele, školitele a studenty všech věkových skupin – zkrátka všechny, co mají co do činění s odborným vzděláváním a přípravou ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Hlavní cíle činnosti CEDEFOP ̶pomáhá mladým lidem začít profesní dráhu po dokončení studia ̶pomáhá osobám předčasně opouštějícím vzdělávací systém znovu se zapojit do vzdělávání a odborné přípravy ̶pomáhá nezaměstnaným nebo nedostatečně zaměstnaným dospělým osobám získat nové dovednosti a rekvalifikovat se ̶zajišťuje poradenské pracovníky, kteří mají zkušenosti s trhem práce v celé EU ̶pomáhá občanům EU přesouvat se mezi jednotlivými zeměmi a systémy i se svými dovednostmi ̶pomáhá zemím EU reformovat jejich učňovské vzdělávání ̶pomáhá evropským, národním a regionálním tvůrcům politiky se kvalifikovaně rozhodovat, pokud jde o oblast poskytování odborného vzdělávání a odborné přípravy ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Evropská nadace odborného vzdělávání (ETF) ̶vznik: 1994 ̶sídlo Itálie (Turín) ̶Vznikla v rámci snahy EU o posílení spolupráce se zeměmi střední a východní Evropy po pádu železné opony. ̶Cílem bylo podpořit rozvoj lidských zdrojů a odborného vzdělávání v této oblasti. ̶V kontextu vnějších vztahů EU pomáhá ETF partnerským zemím reformovat jejich systémy vzdělávání a odborné přípravy i pracovní trhy, aby tyto země dokázaly co nejlépe rozvinout schopnosti a dovednosti svých obyvatel. ̶ Adobe Systems Kodaňský proces 2002 ̶platforma EU pro dobrovolnou spolupráci mezi členskými státy v odborném vzdělávání a přípravě (OVP) ̶byly stanoveny společné evropské nástroje a principy, jejichž uplatnění ̶zvýší transparentnost kvalifikací, ̶podpoří studijní a pracovní mobilitu ̶a občanům poskytne systematický způsob ověření a dokumentace jejich znalostí, dovedností a kompetencí ̶-> jsou založeny na výsledcích učení, které usnadňují pochopení toho, co držitel certifikátu zná, čemu rozumí a co je schopen dělat. ̶podstatné partnerství mezi světem vzdělávání a trhem práce (včetně sociálních partnerů a hospodářského sektoru) na evropské i národní úrovni ̶cíle hlavních činností spočívají v konzultacích a spolupráci, nikoliv v dodržování evropských směrnic Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Kodaňský proces 2002 ̶orgány pro podporu spolupráce byly v Kodani stanoveny Cedefop a Evropská nadace odborného vzdělávání ̶nástroje pro spolupráci ̶Europass: celoevropský soubor dokladů o vzdělání, odborné kvalifikaci, pracovních zkušenostech, jazykových dovednostech a osobních kompetencích jejich držitele. ̶ECVET: systém přenosu kreditů v odborném vzdělávání, podobný tomu, který existuje ve vysokoškolském vzdělávání (ECTS). Jeho účelem je umožnit uznávání výsledků, kterých žáci dosáhnou během studia v zahraničí. ̶EQF a EQAVET ̶priority a strategie kodaňského procesu byly následně rozvíjeny, hodnoceny a přezkoumávány ̶komuniké z Maastrichtu (2004), z Helsinek (2006), z Bordeaux (2008), z Brugg (2010) a závěry z Rigy (2015) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Doporučení Rady o odborném vzdělávání a přípravě pro udržitelnou konkurenceschopnost, sociální spravedlnost a odolnost (10/2020) ̶součást širšího strategického rámce EU nazvaného Evropa 2020 ̶Tento rámec si klade za cíl posílit konkurenceschopnost EU a podpořit udržitelný ekonomický růst. ̶Zaměřuje se na propojení inovací, digitalizace a odolnosti, aby evropské ekonomiky byly lépe vybaveny pro současné i budoucí výzvy. ̶reakce na potřeby trhu práce a snaha poskytovat kvalitní vzdělání mladým lidem i dospělým. ̶Hlavním cílem je dosáhnout do roku 2030: ̶rovného přístupu k dostupnému a kvalitnímu technickému, odbornému a terciárnímu vzdělávání, včetně univerzitního, pro všechny ženy a muže a výrazného navýšení počtu mladých a dospělých, kteří mají příslušné dovednosti, včetně technických a odborných, pro zajištění zaměstnanosti, důstojných pracovních míst a podnikání. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Doporučení Rady ̶vybízí členské stát EU k tomu, aby usilovaly v oblasti odborného vzdělávání a přípravy o: ̶osvojování takových znalostí, dovedností a kompetencí potřebných pro dosažení úspěchu na trhu práce, ve společnosti, zvládnutí hospodářského oživení a pro spravedlivou transformaci na ekologickou a digitální ekonomiku, ̶podporu inkluze a rovných příležitostí pro všechny, ̶podporu evropských systémů odborné přípravy a vzdělávání, ̶dosažení následujících cílů na úrovni EU: podíl zaměstnaných absolventů odborného vzdělávání a přípravy by měl činit alespoň 82 %, 60 % čerstvých absolventů odborného vzdělávání a přípravy využívá během svého odborného vzdělávání a přípravy učení se prací, 8 % studentů odborného vzdělávání a přípravy využívá mobility ve vzdělávání v zahraničí. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Osnabrücká deklarace 11/2020 ̶prohlášení ministrů členských států, kandidátských zemí EU a zemí EHP odpovědných za OVP ̶byla dohodnuta strategie a nový soubor politických opatření v oblastní odborného vzdělávání pro období 2021-2025 ̶Cílem bylo přispět k oživení Evropského prostoru pro vzdělávání po pandemii COVID ̶Hlavní cíle činnosti: ̶odborná příprava orientovaná na budoucnost s cílem podpořit digitální a ekologickou transformaci a zlepšit zaměstnatelnost a konkurenceschopnosti, a tím stimulovat hospodářský růst ̶Vynikající a inkluzivní evropské odborné vzdělávání a příprava jako reakce na vývoj a výzvy, kterým čelí jednotlivci a organizace; Odborné vzdělávání a příprava sloužící jako hybná sila s inovací a nezbytným základem ekologického, digitálního a udržitelného růstu ̶ ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Dovednosti jako ústřední bod odborného vzdělávání a přípravy ̶Evropská agenda dovedností pro udržitelnou konkurenceschopnost, sociální spravedlnost a odolnost ̶ ̶Iniciativa EU zaměřená na podporu rozvoje schopností a kompetencí občanů EU ̶ ̶Ústředním bodem úsilí EU je rozvoj lepších dovedností a budování odolných a perspektivních systémů vzdělávání a odborné přípravy, které jsou vhodné pro digitální éru prohlubovat dovednosti a kvalifikace celoživotním učením získávání dovedností pro pracovní místo (zmapování souboru dovedností, cílená odborná příprava, prohlubování dovedností) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Nedostatečné využívání dovedností v zaměstnání podle sektorů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Nevyužívání dovedností v zaměstnání podle země Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25 Požadavky na pracovní dovednosti na pracovních místech v EU Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 26 Dovednosti, které budou do roku 2025 podle zaměstnavatelů klíčové Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 27 Strategické dokumenty vypracované MŠMT ̶určují směřování vzdělávací politiky ve vzdělávacím systému ČR ̶v dlouhodobém horizontu na základě strategických cílů pro řešení identifikovaných problémů ̶ 1.Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ 2.Dlouhodobý záměr ČR 2023-2027 ̶připravován pro celý systém regionálního školství, určí rámec dlouhodobých záměrů krajů a obecně sjednocuje přístup státu a jednotlivých krajů zejména v oblasti nastavení parametrů vzdělávací soustavy a cílů vzdělávací politiky ČR 3.Krajské dlouhodobé záměry 2020-2024 4. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - edu.cz Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 28 Strategie 2030 + ̶Implementace Strategie 2030+ povede k vytvoření a rozvoji otevřeného vzdělávacího systému, který reaguje na měnící se vnější prostředí a poskytuje relevantní obsah vzdělávání v celoživotní perspektivě. ̶Cílem vzdělávání v následující dekádě je základními a nepostradatelnými kompetencemi vybavený a motivovaný jedinec, který dokáže v co nejvyšší míře využít svůj potenciál v dynamicky se měnícím světě ve prospěch jak svého vlastního rozvoje, tak s ohledem na druhé a ve prospěch rozvoje celé společnosti. ̶Strategické cíle: 1.Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život. 2.Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů. ̶rozhovor s ministrem školství Petrem Gazdíkem z 1/2022 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 29 Vzdělávací programy středního vzdělávání ČR ̶RVP (281) ̶celostátní úroveň ̶popisují a stanovují především výsledky učení a klíčové kompetence, jichž by účastníci vzdělávání měli dosáhnout ̶ŠVP ̶školní úroveň ̶vycházejí z RVP ̶Cílem = zavést flexibilitu při navrhování ŠVP => lépe je sladit s potřebami regionálního trhu práce, nejnovějším vývojem v příslušné oblasti a zájmy a kapacitami účastníků vzdělávání Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 30 Úkol: Obecné cíle pro váš obor 1.Vyhledejte si RVP pro váš obor a vypište: ̶klíčové kompetence ̶odborné kompetence 2. Porovnejte kompetence se spolužákem z jiného oboru a vypište: ̶společné klíčové a odborné kompetence ̶rozdílné klíčové a odborné kompetence 3. Vyhledejte si ŠVP z vybrané školy z vašeho oboru a vypište: ̶formulace obecných cílů v profilu absolventa ̶odborné kompetence vztahující se k oboru vzdělání ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 31 Specifické cíle •úroveň jednotlivých předmětů •vycházejí z cílů obecných •jejich prostřednictvím lze realizovat cíle obecné •cíle vyučovacího předmětu, odborného výcviku, … • Adobe Systems 32 Specifické cíle ̶Jednoznačně definují stav osobnosti žáka, chování žáka, kterého chceme dosáhnout na konci vyučovacího procesu ̶Co konkrétně se má žák naučit ̶Co konkrétně má vědět: ̶které konkrétní vědomosti, ̶ dovednosti, ̶návyky, postoje, schopnosti, kompetence si má osvojit, ̶do jaké hlouby a za jakých podmínek Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 33 Rozdělení specifických cílů dle psychických proces učících se žáků/studentů ̶ Kognitivní cíle ̶oblast vědomostí, intelektových dovedností, poznávacích schopností (vnímání, paměť, myšlení, …) ̶Výukové cíle (převažují při teoretickém vzdělávání) ̶ Psychomotorické ̶oblast motorických, praktických dovedností za účasti psychických procesů (rozvoj pohybových dovedností při TV, obsluha strojů, práce s přístroji...) ̶Výcvikové cíle (převažují v praktickém vzdělávání) ̶ Afektivní ̶oblast rozvoje osobnosti (oblast výchovného působení učitele, citová oblast, oblast postojů, hodnotová orientace, sociální a komunikační dovednosti, …) ̶Výchovné cíle ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 34 Chybně definované cíle Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 35 ̶„Žák si má osvojit logické myšlení.“ ̶„Žák má získat základní vědomosti, dovednosti a návyky z …“ ̶„Žák se má naučit řešit technické problémy tvořivým způsobem.“ ̶„Žák má získat základní dovednosti z montáže domovních rozvodů.“ = všeobecné, neurčitě formulované cíle ̶Je potřeba je dále specifikovat soustavou konkrétních cílů nižší úrovně. Mají pro učitele i pro žáky takový význam jako mají pro turistu ve Vysokých tatrách mapy zemských polokoulí. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 36 ̶„4P marketingového mixu“ ̶„SWOT analýza“ ̶„výroba kyseliny sírové“ ̶„Montáž vodovodních rozvodů“ = cíle zredukované na stručné vyjádření obsahu/tématu výuky = nahrazení cílů obsahem učiva ̶Není jasné v jakém rozsahu a na jaké úrovni má být učivo osvojeno Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 37 ̶„Žák se má naučit postup vypracování SWOT analýzy vybrané organizace.“ ̶„Žák si má důkladně osvojit definici marketingového mixu.“ ̶ ̶Takto vymezené cíle připouštějí různé interpretace ̶Nevyplývá z nich jasná návod na studium a jeho kontrolu Naučit se na zpamět? Umět vytvořit? Popsat na příkladech? Originálně zpracovat? S využitím jakých analýz vnějšího a vnitřního prostředí? Ziskové/neziskové organizace? Včetně návrhů strategií? Na základě jakých podkladů? Samostatně nebo ve skupině? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 38 ̶„Seznámit žáky se smyslem tvorby SWOT analýzy.“ ̶„Poukázat na užitečnost SWOT analýzy pro úspěšný chod organizace.“ ̶„Ukázat žákům montáž vodovodních rozvodů.“ ̶ ̶Místo cílů je popsána zamýšlená činnost učitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 39 Požadavky na správně formulované specifické cíle ̶Přiměřenost ̶soulad cíle s reálnými podmínkami (aktuální stav žáků). ̶Jednoznačnost ̶formulace cíle nepřipouští různý výklad. ̶Kontrolovatelnost ̶možnost kontroly dosažení cíle. ̶Vyjádření v pojmech výkonů žáků ̶Např.: nevhodně stanovený cíl: Seznámit žáky s …, Poukázat na funkci …, => při kontrole výsledků výuky nebudeme kontrolovat jestli učitel žáky s něčím seznámil/poukázal na funkci, ale zda žáci dokáží vysvětlit funkci apod. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 40 Kognitivní cíle ̶oblast vědomostí a intelektových dovedností ̶Příklady ̶Žák uvede příklady aplikace jednočipových mikrokontrolérů v praxi. ̶Žák popíše rozdíly mezi smrkovým a jasanovým dřevem. ̶Žák vyhledá na Internetu dostupné informace o tepelné izolací stropů. ̶Žák vysvětlí podstatu předběžné úpravy pokrmů. ̶Žák popíše technologický postup přípravy svíčkové na smetaně. ̶Žák navrhne jídelní lístek pro strávníky se žlučníkovou dietou. ̶Žák s využitím receptury správně spočítá množství surovin na přípravu daného počtu pokrmu. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 41 Stanovování výcvikových cílů v praktickém vyučování ̶Žákův výkon se vymezuje činností (operací), kterou má žák zvládnout. Tyto cíle nazýváme operacionalizované. ̶Operacionalizovaný cíl obsahuje: 1.požadovanou činnosti (druh a předmět činnosti), 2.podmínky činnosti (mohou se týkat pomůcek, pracovního místa, formy spolupráce, …) 3.a normu činnosti (kvalita, výkon). Správný cíl je vyjádřen aktivními slovesy: předvést, seřídit, smontovat, zhotovit, vyhledat, stanovit, změřit, nastavit, zregulovat, sestavit, opravit…atd. Naopak by cíl neměl obsahovat nejednoznačné vazby jako: porozumět, vyjasnit si, mít přehled, žák dobře pochopí, žák se naučí apod. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 42 1. požadovaná činnost ̶vyjádřena formou pozorovatelné činnosti ̶tou, kterou má žák prokázat, že splnil zamýšlený cíl ̶vyjadřuje se druhem činnosti a předmětem činnosti ̶ušít kalhoty ̶opravit domácí elektrospotřebič ̶smontovat rozvod studené vody ̶opravit vodovodní rozvod studené vody ̶opravit odpadní potrubí ̶vyčistit odpadní potrubí ̶pro zdůrazněn cíle je vhodné použít sloveso umět ̶ Používat pokud možno aktivní slovesa NE pozorovat, vyjasnit si, mít přehled, … Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 43 2. podmínky činnosti ̶upřesňují požadovaný výkon ̶vymezují rozsah ̶určují pracovní postup ̶specifikují pomůcky, pracovní místo, formy spolupráce, … ̶Umět řezat ostrý závit na trubkách závitovou hlavou. ̶Umět vykonat předběžnou tlakovou zkoušku a vyplnit předepsaný protokol. ̶Umět ušít sako z nastrihaných dílů s konečnou úpravou. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 44 3. norma činnosti ̶určuje požadovanou kvalitu a rychlost výkonu ̶minimální požadavky na úroveň činnosti ̶např.: minimální počet správných řešení, tolerovaná nepřesnost, časový limit při dodržení požadované přesnosti, dodržení technické a výkonové normy Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 45 Příklady operacionalizovaných cílů ̶Žák umí ušít sako z předem nastřihaných dílů s konečnou úpravou za 60 minut. ̶Žák umí obsloužit zákazníka v pultovém prodeji s uplatněním základních pravidel správné obsluhy. ̶Žák umí osadit topná tělesa podle dokumentace za dodržení stanovené tolerance nastavení a pokynů výrobce. ̶Žák umí připravit polotovary na výrobu skříně podle výrobní dokumentace a v požadované toleranci. ̶Žák s využitím měřícího přístroje (multimetru) změří elektrické napětí na svorkách spotřebiče a elektrický proud, který protéká spotřebičem. ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 46 4 základní otázky pro určení specifických cílů umět = znát, naučit se, osvojit si 1.Co má žák umět? à výkon 2.Co to znamená umět? à kvalita výkonu 3.Za jakých podmínek to má žák umět? à podmínky výkonu 4.Do jaké míry to má žák umět? à norma výkonu Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 47 Příklad určení specifických cílů 1.Výkon: ̶Určení vhodné tepelné úpravy u jednotlivých částí vepřového masa. 2.Kvalita výkonu: a)Rozdělení jednotlivých částí vepřového masa. à bůček, kýta, krkovice, panenka, … b)Vyjmenování různých variant tepelné úpravy masa. à vaření, pečení, smažení, dušení, … c)Zvolení vhodné úpravy masa pro různé části vepřového masa. à tuhost, chutnost,finance, hygiena, … d)Výběr vhodných surovin a popis pracovního postupu pro uvaření segedínského guláše. 3.Podmínky výkonu: ̶zpaměti, s použitím literatury/učebnice/sešitu, s pomocí učitele/spolužáků 4.Norma výkonu: a)Zaznačit do obrázku prasete názvy částí vepřového masa, přiřadit fotografie částí masa k názvům, … b)Vyjmenovat 4 možnosti tepelných úprav vepřového masa. c)V pracovním listu přiřadit charakteristiky druhů vepřového masa k jednotlivým částem vepřového masa (charakteristiky = charakteristický pokrm, tuhost, chuť, cena, délka úpravy, …). Správnost vyplnění pracovního listu zkontrolovat ve dvojicích a následně s učitelem. d)Vypsat potřebné ingredience a jejich množství pro uvaření segedínského guláše pro 4člennou rodinu. a) a) ̶ ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 48 Výchovné cíle ̶představy o rozvoji osobnosti ̶formování charakterových vlastnosti žáků, vztah k danému povolání (oboru) a vztah i ke světu, společnosti a přírodě ̶jsou dlouhodobější a zpravidla přesahují do dalších předmětů ̶mohou být vyjádřeny i formou výchovného působení učitele ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 49 Příklady výchovných cílů ̶Žák dodržuje pravidla bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. ̶ Žák udržuje pořádek na pracovišti. ̶ Žák vždy vykoná precizní kvalitní práci podle požadavků na danou činnost. ̶Obecnější: ̶formování vztahu ke světu, ke společnosti a přírodě (ŽP) ̶formování charakterových vlastností ̶formování vztahu ke kultuře, umění a kráse ̶formování vztahu ke zvolenému povolání, práci a jejím výsledkům ̶Vztahující se ke specifickým schopnostem a vlastnostem ̶kontrolně pozorovací schopnosti (rozlišování a určování jevů podle smyslů) ̶odolnost proti zatížení ̶odpovědnost ̶organizační schopnosti ̶samostatnost ̶kreativita ̶kritické myšlení Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 50 Taxonomie cílů vyučovacího procesu ̶Existuje více úrovní osvojení si učiva než jen zapamatování ̶Taxonomie cílů pro: ̶Kognitivní oblast – Bloomova ̶Psychomotorickou oblast – Simpsonova ̶Afektivní oblast - Krathwohl Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 51 Revidovaná Bloomova taxonomie cílů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 52 Adobe Systems Znalostní dimenze 1. Zapamatování 2. Porozumění 3. Aplikace 4. Analýza 5. Hodnocení 6. Tvorba A. Znalost faktů A1 B. Konceptuální znalost B2 C. Procedurální znalost C3 D. Metakognitivní znalost D4 D5 D6 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 53 ̶D4: Žák vysvětlí funkci chlazení vrtáku při vrtání do kovu. Žák objasní zásadní děj, který se při flambování odehrává. ̶D5. Žák zhodnotí kvalitu a přesnost vyvrtaných otvorů. Žák zhodnotí správnost provedeného flambování. ̶D6. Žák navrhne různé příklady aplikace vrtání do různých materiálů s ohledem na přesnost provedení. Žák navrhne vybavení a uspořádání pracoviště pro flambování. ̶ A1: Žák vyjmenuje typy vrtáků do dřeva. Žák si pamatuje postup flambování. B2: Žák svými slovy popíše správný postup vrtání. Vysvětlí význam počtu otáček vrtáků ve vazbě na vrtaný průměr v daném materiálu. Žák svými slovy objasní význam jednotlivých kroků při flambování. C3: Žák určí podle tabulek vhodné otáčky vrtáku určitého průměru při vrtání konkrétního materiálu. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 54 Specifické cíle TÚ vepřového masa (RBT) ̶Vyjmenovat a rozpoznat jednotlivé části vepřového masa. (1. a 2.) ̶Vysvětlit, k čemu se v gastronomii používají jednotlivé části vepřového masa. (2.) ̶Vysvětlit základní rozdíly v tepelné úpravě bůčku a panenky. (2.) ̶Pro konkrétní část vepřového masa vybrat alespoň 2 vhodné hlavní jídla. (3.) ̶Určit seznam ingrediencí, jejich množství a cenu pro 1recept. (4.) ̶Sestavit pracovní postup přípravy receptu. (3.) ̶Připravit pokrm z nachystaných surovin podle správného pracovního postupu. (3.) ̶Zhodnotit, zda byl dodržen pracovní postup přípravy receptu u spolužáka. (5.) ̶Vymyslet zdokonalení tradičního receptu podle trendů moderní gastronomie. (6.) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 55 Taxonomie cílů M. Simpsonové v psychomotorické rovině Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 56 Adobe Systems 57 Příklady psychomotorických cílů v jednotlivých úrovních podle Simpsonové ̶Vnímání činnosti: ̶Žák zvolí vhodnou ruční pilu pro provedení precizního řezu. Žák si připraví pomůcky pro přípravu konkrétního pokrmu. ̶Připravenost na činnost: ̶Žák je připraven provést precizní řez podle orýsování. Žák je připraven začít vařit pokrm. ̶Napodobování činnosti: ̶Žák zkouší provést správný řez podle ukázky učitele. Žák připravuje pokrm a koriguje chyby podle pokynů učitele. ̶Mechanická činnost, zručnost: ̶Žák provádí přesný řez s jistotou. Žák připravuje pokrm s jistotou a správně. ̶Komplexní automatická činnost: ̶Žák provádí správně a přesně bez chyb. Žák zhotoví pokrm správně a bez chyb podle technologického postupu. ̶Přizpůsobování motorické činnosti žáka: ̶Žák vybere vhodné pily pro provedení příslušných různých řezů a řezy provede. Žák si připraví suroviny na přípravu pokrmu podle zadání, nanormuje suroviny a pokrm připraví. ̶Tvořivá motorická činnost: ̶Žák navrhne vhodné nástroje pro řezání různých řezů a v různých aplikacích. Řezy provede přesně a správně. Žák navrhne pokrm a je schopen ho kvalitně připravit. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 58 Specifické cíle TÚ vepřového masa (Simpsonová) 1.vnímání činnosti ̶Určit pro jaký hlavní pokrm/recept se hodí konkrétní druh masa. ̶Určit pro jaký pokrm se hodí vepřový bůček. ̶Podle vůně a chuti určit potřebu okořenění segedínského guláše. 2.Připravenost na činnost ̶Znát potřebné suroviny pro přípravu segedínského guláše. ̶Znát správní postup přípravy segedínského guláše. 3.Napodobování činnosti ̶Nakrájet vepřový bůček podle instrukcí učitele. ̶Odvážit potřebné množství veškerých surovin pro přípravu segedínského guláše pro 4 osoby do vhodných nádob. ̶Uvařit segedínský guláš podle instrukcí učitele. 4.Mechanická činnost ̶Uvařit segedínský guláš samostatně podle receptu/správného pracovního postupu. 5.Automatická činnost ̶Uvařit segedínský guláš zcela samostatně a efektivně a chutně. 6.Adaptace činnosti ̶Přizpůsobit přípravu segedínského guláše v „polních“ podmínkách (jeden vařič, jeden hrnec, omezený prostor, …) 7.Tvořivá činnost ̶Navrhnout bezmasou alternativu segedínského guláše. ̶Navrhnout originální způsob servírování segedínského guláše. ̶Vytvořit nejlevnější a nejdražší variantu segedínského guláše. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 59 Taxonomie cílů D. B. Kratwohla v afektivné oblasti 1. Přijímání Žák si uvědomí, že barva pokožky nemá nic společného s hodnotou člověka jako jedince. Žák si uvědomí, že třídění odpadu má pozitivní vliv na životní prostředí. 2. Reagování Žák se dobrovolně zúčastní besedy o životě černochův Africe. Žák se dobrovolně podívá na dokument o recyklaci tříděného odpadu. 3. Oceňování hodnoty Žák věří, že je důležité stýkat se s lidmi z jiných zemí. Žák věří, že třídění odpadu má smysl. 4. Integrování hodnoty Žák dokáže obhájit, zdůvodnit výrok Všichni lidé jsou potřební. Žák dokáže vysvětlit, proč je třídění odpadu přínosné pro životní prostředí. 5. Začlenění hodnoty do charakterové struktur osobnosti. Chování žáka vůči lidem jiných ras a národů, jeho přesvědčení je v souladu s jeho slovy. Žák sám začne aktivně třídit odpad. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 60 Příklady taxonomie výchovných cílů Kratwohla ̶Vnímání podnětu (přijímání, citlivost). ̶Žák poslouchá, sleduje, rozlišuje. Žák poslouchá výklad učitele o potřebě respektovat jiný názor druhého člověka. ̶Reagování na podněty (žákova spolupráce ve výuce). ̶Žák s učitelem vede dialog, diskutuje o respektování jiného názoru. ̶Organizace (integrace hodnot) v charakteru. ̶Žák se ztotožňuje s názorem, přijímá postoj, že je třeba respektovat jiný názor. ̶Zvnitřnění hodnot v charakteru, internalizace. ̶Žák je přesvědčen o tom, že je třeba respektovat jiný názor a jedná v souladu s tímto přesvědčením. (Vaněček et al., 2016) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 61 Postup při určování specifických cílů 1.Seznámit se s obecnými cíly ̶profil absolventa, učební osnovy, tematické plány, metodické příručky pro daný předmět 2.Vymezit cíle v terminologii výkonů žáků ̶Co má žák znát? 3.Analyzovat obsah učiva = rozložit obsah učiva na základní prvky ̶fakta, pojmy, fyzikální veličiny, vztahy, vzorce, poučky, principy, schémata, diagramy, obrázky, zákony, teorie, postupy práce, … 4.SMART + úrovně osvojení ̶splnění požadavků jednoznačnosti, kontrolovatelnosti a přiměřenosti ̶aktivní slovesa ̶různé úrovně osvojení à taxonomie 5.Vymezení podmínek ̶Za jakých podmínek to má žák vykonat? à pomocí tabulek, učebnice, zpaměti, … 6.Určení míry/normy očekávaného výkonu ̶minimální výkon ̶Do jaké míry to má žák umět? à čas, počet úloh, povolená odchylka, přesnost, typové úlohy Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 62 Úkol: Specifické cíle - Podrobná příprava na učební den ̶pro zvolené téma/tematický celek navrhněte alespoň: ̶5 kognitivních cílů z různých úrovní Bloomovy taxonomie ̶5 senzomotorických cílů z různých úrovní taxonomie od Simpsonové a podle pravidel správně stanoveného operacionalizovaného cíle ̶3 afektivní cíle z různých úrovní Krathwohlovy taxonomie ̶ ̶u cílů vždy uveďte o jakou úroveň z příslušné taxonomie se jedná Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 63 Zdroje ̶Cedefop (2021). European inventory on NQF 2020: Czechia (Evropský přehled národního rámce kvalifikací za rok 2020: Česko). https://www.cedefop.europa.eu/files/czechia_-_european_inventory_on_nqf_2020.pdf ̶ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERN, S.R.O. 2003. ̶ČADÍLEK, M. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: CERN, S.R.O. 2003. ̶STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb: Určeno pro studenty učitelství praktického vyučování. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6456-0. ̶Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. ttps://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf ̶Ministerstvo průmyslu a obchodu (2021). Národní plán obnovy. https://www.planobnovycr.cz/dokumenty ̶TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. ̶ ̶ ̶ ̶