SD-PanelTitle-GrommetsCombined.png Čítanky pro 1. stupeň ZŠ Přehled produkce od roku 1990 po současnost SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Alter (Všeň) •Původní řada:1994 (2. ročník, autorská čítanky Z. Novákové) – 1996; 3. – 5. ročník – antologie doprovázené pracovními sešity (H. Rezutková a kol.) •Nová, rozšířená řada: 2006-2007 – dvoudílná čítanka (původní + druhý díl – 2. a 3. ročník) provázená PS SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Dialog (Liberec) •Autor: L. Štěpán •Antologie textů bez didaktického aparátu •1999 - 2000 SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Didaktis (Brno) •Různé kolektivy autorů •2003 – 2007 •Antologie textů s otázkami a úkoly (ve vyšších ročnících slovníčky autorů a pojmů) SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Fortuna (Praha) •Řada Jiřího Žáčka •1995 – 1998 •Antologie s řídícím aparátem (otázkami a úkoly) SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Fortuna (Praha) •Řada Jaroslava Tomana •1993-1995 •Reedice (upravené vydání) po roce 2000 •Antologie textů a metodická příručka SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Fragment (Praha) •Vydáno po roce 2004 (5. a 4. ročník) •Marie Hanzová, Ivana Hutařová •Antologie s řídícím aparátem SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Fraus (Plzeň) • •Karel Šebesta, Kateřina Váňová •2008 – 2011 •Antologie s řídícím aparátem – v nižších ročnících s PS s písankou, příručka pro učitele, CD, interaktivní elektronická učebnice SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Jinan (Úvaly u Prahy) • •Nejstarší doplňkové čítanky=sešity •1994-1995 •Dejmalová – Pácalová •1. – 4. ročník (+ 5.-9. ročník) SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Moby Dick (Praha) •Zuzana Fialová – Jiří Podzimek •1997 •Čítanka s literární výchovou (včetně důsledného výkladu literárních pojmů) •4. a 5. ročník SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Nová škola (Brno) •Původní řada: •Zita Janáčková a kolektiv •2002 – 2004 •Antologie textů s řídícím aparátem, MP pro 2. a 3. ročník •Inovovaná řada – „duhová řada“ : 2012-2013 (edice Čtení s porozuměním, Janáčková a kolektiv) •Postupně vznikající nová řada (Nová škola, s.r.o.; nns.cz, Marie Kozlová) •včetně varianty vhodné pro žáky se SVP SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Prodos – 1 (Olomouc) •Nejstarší ucelené čítanky •1992, resp. 1994 •2. – 4. ročník •Baťková – Mikulenková •Antologie textů s pracovními sešity SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Prodos - 2 • •Dagmar Dorovská – Vlasta Řeřichová •4. a 5. ročník •1997 - 2000 •Antologie + pracovní sešit + metodická příručka • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Prodos - 3 •Hana Mikulenková – Radek Malý („modrá řada“) •2. – 5. ročník •2004 - 2007 •Antologie + pracovní sešit + metodická příručka SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Scientia / SPN (Praha) • •Různé autorské kolektivy (řada spisovatelů: J. Brukner, H. Doskočilová, J. Havel, S. Hrnčíř, P. Šrut) •1993 - 1998 •Antologie textů, pouze 5. ročník s řídícím aparátem • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png SPN – pedagogické nakladatelství (Praha) - 1 •Josef Brukner a kolektiv •1996 – 1997 •Pozdější reedice •Antologie textů s řídícím aparátem • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png SPN – 2 (Praha) •Jana Čeňková a kolektiv •2010 •Antologie textů s řídícím aparátem a metodická příručka • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Taktik (Praha) •Hravá čítanka 2, 3, 4, 5 (pro 2. … 5. ročník) •2017 •Zpracovaly různé autorské kolektivy •Zejm. v nižších ročnících vzhled PS SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Dále např.: •Čítanky Studia 1 + 1 •Pracovní materiály nakladatelství Šafrán (grafické organizéry, práce s předčtenáři) • •Využívání literárních textů z internetu je možné, ale je třeba posuzovat jejich kvalitu. Ne vše je vhodné pro využití v estetické výchově. •Podobně kriticky je třeba přistupovat k pracovním listům a dalším metodickým materiálům do výuky na různých webových stránkách. • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Základní kritéria hodnocení čítanek •Makroúroveň hodnocení: •1. Základní parametry – celkový rozsah, počet ukázek, rozsah ukázek, zastoupení poezie a prózy, množství ilustrací. •2. Základní komponenty a subkomponenty (obsah a didaktická vybavenost): •a) aparát prezentace obsahu – •- verbální komponenty (ukázky /zastoupení literárních druhů a žánrů, české a světové literatury, starší, novější a současné literatury/, doplňkové texty, informativní prvky /název zdroje, informace o autorovi, výslovnost cizích slov, vysvětlení méně známých reálií, jméno překladatele apod.) •- obrazové komponenty – ilustrace původní nebo doplňkové apod. • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png •b) aparát řídící – otázky a úkoly pro žáky. •c) aparát orientační – obsah, rejstřík, struktura. • •Mikroúroveň hodnocení: •Charakter položek didakticko-metodického aparátu (= aparát řídící a metodické pokyny), základní typy otázek úkolů a pokynů. • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png Základní typy otázek a úkolů v čítankách: (základní orientační typologie) • •Otázky na věcné porozumění textu (odpověď je přímo v textu, lze jednoznačně posoudit správnost/nesprávnost odpovědi). • •Otázky interpretační (problémovějšího charakteru, pro jejichž zodpovězení je v textu vodítko, ne přímá odpověď, odpovědi se mohou mírně lišit, argumenty pro ně musí být zřejmé z textu). • •Otázky směřující k literárněhistorické (literární) realitě mimo text (týkají se např. autora, jeho života, širší tvorby, intertextových vztahů). • •Otázky týkající se literárněteoretické terminologie – primárně chtějí upevnit určité literární pojmy. • • SD-PanelContent-GrommetsCombined.png •Otázky vycházející z tématu textu, ale směřující k realitě mimo text (k faktům, která souvisejí např. s dobou, reáliemi – jde o otázky vytvářející mezipředmětové vztahy). • •Otázky týkající se individuálních prožitků, pocitů, dojmů žáků z daného textu. • •Otázky vytvářející vztah mezi tématy textu a přímou (životní) zkušeností žáků. • •Úkoly tvořivé – s výstupem slovesným •Úkoly tvořivé - s výstupem jiným než slovesným. • (Míra problémovosti tvořivých úkolů může být velmi různá. Záleží na podobě vztahu úkolu k výchozímu textu.) • •Úkoly JINÉ. •