Geografie Česka Kateřina Gorčíková Proč je důležité věkové složení obyvatelstva? • Jaká věková skupina je v současnosti u nás nejpočetnější? • Jak se změnilo věkové složení obyvatelstva Česka za posledních 40 let? • Jak se změnil počet narozených dětí ve sledovaném období? Proč tomu tak je? • Přiřaďte na věkovou pyramidu současnosti příčiny, které vedly ke změnám v počtu obyvatelstva v Česku. • Navrhněte, jak bude vypadat věková pyramida v roce 2054 – tedy za 30 let. Věková pyramida pro práci ve výuce Demografický vývoj Česka 1. Hospodářská krize (1933) 2. Zvýšená plodnost v důsledku konce 2.SV (1945) 3. Legalizace umělého přerušení těhotenství (1956) 4. Větší bytová výstavba (1963) 5. Politická opatření podporující vyšší plodnost (1974) 6. Změna (nejen) reprodukčního režimu – odklad rodičovství do vyššího věku (1993) 7. Vyšší porodnost u žen z populačně silných ročníků (2008) VONDRÁŠEK, Martin. Možnosti implementace demografie do výuky na středoškolské úrovni. Zdroj grafu: https://www.czso.cz/staticke/animgraf/cz/index.html?lang=cz 77 66 55 44 33 22 11 Typy věkových pyramid – podle přirozené reprodukce Kam zařadíme Česko a co to pro nás znamená? Jak bude vypadat věková pyramida v roce 2054? • Věkové složení obyvatelstva Česka od roku 1950: https://www.populationpyramid.net/czech-republic/1950/ • Český statistický úřad: projekce obytelstva do roku 2101: https://www.czso.cz/staticke/animgraf/projekce_2023_2101/index.ht ml?lang=cz Jak se změnila rodina? Co ovlivňuje rozmístění obyvatelstva Česka? • Najděte, který kraj je (a) největší, (b) nejmenší. Který kraj má (c) největší počet obyvatel a (d) nejmenší počet obyvatel a u počtu obyvatel vysvětlete příčinu. • Popište, které kraje či oblasti jsou (a) nejhustěji obydlené, (b) nejméně hustě obydlené a vysvětlete, čím je to způsobeno. • Vysvětlete, co je urbanizace a zdůvodněte její rozložení. • Vysvětlete, kde je nejvyšší a kde nejnižší míra vzdělaných lidí a proč právě tam. • Vyhledejte, ve kterých oblastech je (a) největší a ve kterých (b) nejmenší podíl věřících ve společnosti a vysvětlete, proč tomu tak obecně je. Co to ovlivňuje? Popište, které kraje či oblasti jsou (a) nejhustěji obydlené, (b) nejméně hustě obydlené a vysvětlete, čím je to způsobeno. Šídlo, L. & Hanus, M. (2015) Školní atlas dnešního Česka. Terra Náboženství v Česku v roce 1935 Zdroj: https://cha.fsv.cvut.cz/mapp.php?map=5Ba Náboženství v Česku Zdroj: https://cha.fsv.cvut.cz/mapp.php?map=4De Náboženství v Česku v roce 2011 Zdroj: https://cha.fsv.cvut.cz/mapp.php?map=5Bb Náboženství v Česku Proč počet obyvatel v Česku roste? Zdroj: Česko v číslech 2021 Proč počet obyvatel v Česku roste? Zdroj: https://1url.cz/Et8Rb Další doporučené zdroje a infografiky • Cizinci u nás • Senioři v Česku • Maminky v Česku • Počet dětí, žáků a studentů • Minisčítání 2020 • Sčítání 2021 • Století statistiky • K zamyšlení…