Pedagogická komunikace

Požadavky předmětu a úkoly

Milé studentky/milí studenti, 

požadavky k tomuto předmětu jsou následující:

  • aktivní účast na seminářích
  • splnění 3 úkolů
  • dostavení se k závěrečnému setkání (skupinový zápočet s reflexí úkolů), kde zhodnoťte své profesní pokroky spojené s pedagogickou komunikací.

Cílem tohoto předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.

Po absolvování tohoto předmětu budete schopni: 

  • rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, 

  • vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, 

  • využít zpětnou vazbu k podpoře rozvoje žáka, 

  • naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, 

  • kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace a přemýšlet a plánovat svůj další rozvoj.

Úkoly, které by měly pomoci dojít k cíli: 

1. Vést si a odevzdat reflektivní deník ze seminářů k probíraným tématům (forma záleží na vás - www stránky, sešit, aj.) do 24.5.2024.

Důležité je si odpovědět na tyto otázky: 

1) Co jsem o dnešním tématu již věděl/a, z jakých zdrojů? 

2) Co mě na dnešním semináři překvapilo?

3) Co bych se ještě k dnešním tématu chtěla dozvědět, nebo lépe pochopit?

4) Co jsem měla možnost vidět v praxi? Uveďte konkrétní příklad.

2. Kreativní ztvárnění tématu Má cesta k profesi - reflexe mé vlastní historie, kam směřuji – co mě formovalo, z čeho (z koho) vycházím, jaké knihy, filmy atd. Připravit, vložit do odevzdávárny a mít k dispozici na seminář s L. Grůzovou 15.3.2024.


3. Natočte video sebe v interakci s dítětem (jakkoliv starým) a analyzujte ho do 24.5.2024.


K natáčení vyberte situaci, kdy jste spolu v kontaktu. Může jít o společnou hru, prohlížení knížky, vyrábění, učení se něčemu novému, povídání. Dávejte však pozor, aby vás aktivita příliš nepohltila, stále myslete na to, že jde o interakci s dítětem – ne o aktivitu samotnou. Dvě hlavy skloněné nad puzzle nejsou pro analýzu interakce příliš vhodné :)

Na videu byste měli být vidět oba – vy i dítě, nezaměřovat kameru pouze na dítě, či na hru/výtvor. Video natáčíte pro trénink vašich komunikační dovednosti a budete sledovat vzájemné reakce. Natočte max 10 minut. Netočte víc, trvala by vám dlouho analýza.

Technické pokyny

Je potřeba natočit nahrávku tak, aby se na ní daly sledovat i detaily ve tváři apod. Dbejte tedy na to, aby bylo v místnosti dost světla, abyste měli v záběru ideálně celé lidi, ne polovinu hlavy a aby bylo oba dobře slyšet. Oběma by mělo být ideálně vidět do obličeje (netočit je zezadu) alespoň po většinu nahrávky. Netočte proti oknu či světlu. Zajistěte, aby ten, kdo interakci natáčí nehýbal rychle kamerou a měl ruku opřenou, aby se záběr netřásl. Případně můžete kameru na něco položit či využít stativ.

ANALÝZA INTERAKCE NA VIDEU

1. Nahrávku prohlédněte nejprve celou od počátku až do konce. Zvykněte si na to, jak vypadáte, jak zní váš hlas. Poté již neřešte své vlasy či vzhled a zaměřte se na komunikaci „okem vědce“.

2. Vyberte úseky (budeme jim říkat klipy), kde vám přijde, že věnujete pozornost dítěti, kde jste na něj naladění, kdy přijímáte jeho iniciativy. Zapište si čas klipu (např.: 3.25-4.18). S těmito klipy budete dále pracovat. Nepouštějte si pak již nahrávku celou. Při koukání na dlouhé úseky má člověk totiž tendenci vnímat pouze dění „na povrchu“ a detaily mu unikají.

3. Vybrané klipy detailně prozkoumejte:

◦ pusťte si je opakovaně,

◦ zkuste si vypnout zvuk a sledovat neverbální interakci,

◦ zkuste klipy zpomalit a sledovat, jak na sebe vzájemně reagujete,

◦ zkuste se zaměřit jednou jen na sebe, podruhé jen na dítě.

◦ Poté si pojmenujte jednotlivé komunikační prvky, které jsou v daném klipu

viditelné a zapište je do tabulky Zápis analýzy interakce (viz příloha v IS). Pro představu zde máte vypsané prvky z roviny věnování pozornosti, naladění a přijetí iniciativ na které se při této analýze zaměřujeme především:


Prvky věnování pozornosti:

✔ navážu oční kontakt s dítětem

✔ udržuji oční kontakt

✔ vnitřně se soustředím na dítě

✔ naslouchám dítěti

✔ mám přátelský výraz tváře

✔ projevuji opravdový zájem o dítě, či o to, co dělá (mimikou tváře,

postavením těla)


Prvky naladění:

✔ upravuji tempo, dynamiku a náladu řeči vzhledem k dítěti

✔ měním pozici v reakci na pozici těla dítěte

✔ zrcadlím pozici, mimiku

✔ opětuji oční kontakt

✔ mám adekvátní výraz tváře (úsměv či vážnost...)


Prvky přijetí iniciativ:

✔ čekám, sleduji a dávám prostor iniciativám dítěte

✔ dávám druhému najevo, že jsem zaznamenal jeho iniciativu

✔ opakuji po dítěti slova, která použilo

✔ parafrázuji to, co dítě řeklo (řeknu to svými slovy)

✔ říkám s účastí „ano“, „hm“

✔ neverbálně přijímám iniciativy dítěte: přátelským mrknutím, úsměvem v

reakci na druhého, kývnutím ...

✔ rozvíjím jeho návrhy a myšlenky