MÍSTNĚ ZAKOTVENÉ UČENÍ Kateřina Gorčíková Katedra geografie | gorcikova@ped.muni.cz Proč je důležitý vztah k místu? •Místo je určitá část prostoru, do níž jsem schopni se dostat a s níž máme intenzivní, často opakovanou, bezprostřední zkušenost, na jejímž základě pak vzniká i silný emocionální vztah. Zdroj: Hájková, E., Hušková, B., & Kulich, J. (2023). Učíme (se) místem. Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. Historický vývoj akčního rádia dítěte • Zdroj Místně zakotvené učení [USEMAP] • Místně zakotvené učení •Učení vázané na místo se zdůrazněním propojenosti ekologických, sociálních a ekonomických témat, občanského zapojení a budování místních partnerství. •Propagátoři místně zakotveného učení, SEVER • • Místně zakotvené učení •Učení vázané na místo se zdůrazněním propojenosti ekologických, sociálních a ekonomických témat, občanského zapojení a budování místních partnerství. •Propagátoři místně zakotveného učení, SEVER • •… je když propojíme své hlavy, ruce a srdce s místy, kde žijeme tak, abychom v nich mohli spočinout vědomě a s láskou, vyplývající z jejich hluboké znalosti. •David Sobel • Cíle místně zakotveného učení •roste motivace a angažovanost žáků, rozvíjejí se kompetence, •přispívá k řešení místních problémů a ochraně kvality životního prostředí, •spojuje místní obyvatele, organizace, spolky, podniky, a školu. Místně zakotvené učení [USEMAP] • Principy místně zakotveného učení Princip Popis Učení o místě Pro učení se využívá místních fenoménů, prvků, jevů; učení se organizuje kolem zcela konkrétní věci. Učení v místě Učení se přesouvá mimo třídu, učebnou se stává obec a její okolí. Učení pro místo Téma, kterým se zabývají, je opravdové a vážné, výsledek jejich práce je hmatatelný, a užitečným příspěvkem ke kvalitě života v obci. Učení skrze místo Místní téma slouží jako základ pro porozumění širším souvislostem a pro účast na řešení regionálních a globálních problémů. Vztah k místu Učení staví na osobním vztahu ke svému místu a rozvíjí jej. Přizpůsobení místní situaci Učení je přizpůsobeno specifickým místním potřebám a podmínkám. Osobní relevance Učení je pro žáka osobně relevantní, vidí souvislost s vlastním životem. Aktivní účast, participace žáků Žáci se podílejí na rozhodování o vlastním učení a o řešení místních i globálních problémů. Partnerství s komunitou Podporou pro učení jsou partnerství s dalšími lidmi a subjekty v obci – místní spolky, organizace, podniky, vedení obce, znalci, pamětníci a další. Mezioborovost Učení je mezioborové, mezipředmětové, buduje se porozumění vzájemné propojenosti společenských a přírodních, lokálních a globálních minulých i budoucích procesů. Plnohodnotný nástroj výuky MZU je plnohodnotným nástrojem vzdělávání žáků. Spolupráce Učení probíhá formou skupinové práce, zadání je zaměřeno na spolupráci v týmu. Jak postupně zavádět principy MZU do výuky? •Žebřík místně zakotveného učení Zdroj: https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/ První stupeň žebříku • Zdroj: https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/ Druhý stupeň žebříku • Zdroj: https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/ Třetí stupeň žebříku • Zdroj: https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/ Připravujeme učební celek s využitím místně zakotveného učení 1.Výběr tématu: Co je pokladem našeho místa? O čem se chceme dozvědět více? 2.Cílová skupina 3.Vzdělávací cíle: Čeho chceme realizací MZU u žáků dosáhnout? Co by měli žáci znát a umět po jeho absolvování? 4.Přemýšlejte nad aktivitami a prostředky. 5.Jak ověříte cíle a výstupy? 6. 6. Připravujeme učební celek s využitím místně zakotveného učení 6.Do jakých vyučovací předmětů bychom celek zařadili? 7.Co by mělo předcházet a co by mělo navazovat. 8.Jaké principy MZU naplňujete? 9.Jaké pomůcky a zdroje informací budete potřebovat? 10.Jak využíváte místo, obec, odborníky, komunitu…? Doporučené zdroje •Hájková, E., Hušková, B., & Kulich, J. (2023). Učíme (se) místem. Středisko ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. •Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. •Škola pro udržitelný život. (2024, 4. března). Místně zakotvené učení. https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/ • • Questing jako nástroj Místně zakotveného učení Dobrodružství a zážitek je nejlepším začátkem jak pro vzdělávání, tak pro to, aby se lidé stali dobrými občany. John Elder Co je questing? •Nástroj místně zakotveného učení •Příležitost pro místně zakotvené učení •Přiblíží žákům různá místa či historická období •Hledačka •Cílem není poklad, ale cesta • Není k dispozici žádný popis fotky. Tvoříme hledačku 1.Pracujte ve čtveřicích dle seminárních skupin. 2.Vytvořte hledačku (quest) pro děti 1. stupně a pro vaše spolužáky a spolužačky. 3.Vaším místem bude Brno. 4.Hledačka bude vytvořena jen elektronicky a na místě není třena instalovat skutečný poklad. Pokud to však dovedete k dokonalosti, hráče to potěší. 5.Inspirujte se v historii, současnosti nebo vymyslete příběh, který s místem souvisí. Jak na tvorbu questu (hledačky)? 1.Úvod - o obci - práce se sekundárními zdroji a mapou 2.Průzkum obce - práce v terénu 3.Fotodokumentace, případně kreslení 4.Průzkum primárních zdrojů 5.Psaní obsahových a pohybových veršů 6.Tvorba mapy questu vč. povinných prvků, návrh designu 7.Testování questu Výběr místa •Místo, které nás zajímá •Místo, kde bydlím (přes týden) •Místo, ke kterému mám vztah •Místo, kde leží škola, kam půjdu na praxi •Místo, kde jsem ještě nikdy nebyl(a) •Místo, které je spojené s významnou událostí či osobou • •Pomoci nám můžou mapy.cz mapa-brno Výběr místa – s čím pomůže internet •Jaká je historie vašeho místa? (Proč se vaše místo takto jmenuje? ) •Čím je vaše místo významné? •Jaké postavy, příběhy či historky jsou spojeny s vaším místem? •Co zajímavého ukazuje mapa? •Co zajímavého ukazuje turistická mapa? •Jaké instituce jsou v daném místě (s kým bychom mohli teoreticky spolupracovat): spolky, kavárny, knihovny, muzea, ekocentra, hřbitov, …? •Kam byste vzali sestřenici, která nikdy nebyla v Brně a přijede za Vámi? Výběr místa - internet nebo terénní průzkum? •Jaké průmyslové památky se zde nachází? •Jaké stromy a keře zde rostou? •Je toto místo významné pro nějaké živočichy? •Jací ptáci tu hnízdí? •Najdeme zde naučnou stezku? Infotabuli? Pomník? • Jak na tvorbu questu (hledačky)? 1.Úvod - o obci - práce se sekundárními zdroji a mapou 2.Průzkum obce - práce v terénu 3.Fotodokumentace, případně kreslení 4.Průzkum primárních zdrojů 5.Psaní obsahových a pohybových veršů 6.Tvorba mapy questu vč. povinných prvků, návrh designu 7.Testování questu - proběhne 22. a 23. dubna 2024 do 28. března 2024 Terénní průzkum – vybíráme trasu questu •Mějte na paměti: •Tvoříte trasu pro své spolužáky/spolužačky a zároveň žáky 1. stupně •Trasa bude mít 5 zastavení vč. cíle - minimum, můžete klidně víc J •Jako první vyberte začátek a konec questu. •Pokladem by mělo být místo samotné a zážitek z trasy •Není nutné instalovat opravdový poklad. • • Kde brát inspiraci při tvorbě questu? •Písemné historické prameny •Současné mapy •Staré mapy •Místní muzea •Sousedé •Střediska ochrany přírody Co by měla hledačka obsahovat? Obsah obrázku text, snímek obrazovky, strom, Písmo Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku text, snímek obrazovky, diagram, Tisk Popis se vygeneroval automaticky. NÁZEV INSTRUKCE pro hledače TIRÁŽ - autoři, logo TAJENKU MAPU zobrazující stanoviště nebo trasu INFORMACE: obtížnost, délka, nutné vybavení... TEXT hledačky a úkoly k tajence Zdroj Questy pro inspiraci: Obsah obrázku text, osoba, Lidská tvář, oblečení Popis byl vytvořen automaticky •Weby s questy: •https://jdeteven.cz/cz/questy •https://www.questing.cz/QST2/Uvod.aspx •https://pohadkove.krkonose.eu/questing • •Publikace: •Hušková, B. (2014). Questing: Tvoříme hledačky pro lidi a s lidmi. Actaea – společnost pro přírodu a krajinu •