POJĎME SI HRÁT DO ŠKOLY Základní škola Eduarda Nápravníka v Býšti se rozhodla vyřešit nedostatek míst pro volnočasové aktivity dětí i dospělých a pustila se do budování dětského hřiště. Kromě praktické pomoci při plánování a realizaci se děti zapojily i účastí v soutěži o nejlepší výtvarné a literární ztvárnění nové zahrady. Obrázky, které při soutěži vznikly, posloužily po jejím skončení k propagaci projektu. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. ZAHRADA POZNÁNÍ Zarostlé a nevyužívané prostranství u dětenické školy bylo jejími žáky spolu s místními rybáři, sportovci, horolezci, hasiči a myslivci proměněno v Zahradu poznání. V ní se nachází jezírko pro obojživelníky, skalka pro plazy, kompost na listy a kompostovatelný odpad ze školní jídelny, hřbitov odpadků a bylinková zahrádka. Vysazeno bylo 10 stromů keltského stromového kalendáře, žáci spolu se členy místního turistického oddílu vyrobili a umístili ptačí budky, krmítka pro ptáky, krmítka pro motýly a totem. S odbornými pracemi dětem poradili řemeslníci z okolí. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. HISTORIE A SOUČASNOST OBCE HAVLOVICE Z výtvarné soutěže s názvem „Co ještě v obci nemáme“ vzešel návrh vytvořit v Havlovicích naučnou stezku. U všech zajímavých míst v obci stojí teď informační tabule pojednávající některé související vlastivědně-historické téma. K práci na jejich vzniku se spojili obyvatelé vesnice se základní a mateřskou školou, TJ Sokol, Mysliveckým sdružením, Sdružením pro Vizmburk a Sborem dobrovolných hasičů. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. Z NÁMĚSTÍ PO VLASTIVĚDNÉ STEZCE Spolu s žáky místní školy se zapojila do budování vlastivědné stezky Jaroslava Petra celá obec Machov napříč generacemi i povoláními, Připomněla si tak nejen tohoto významného, avšak pozapomenutého rodáka, ale také další střípky svého kulturního a přírodního dědictví. Pomocí ankety, diskuzí a společenských setkání se žáci a místní občané dohodli na výběru aktivity a způsobu její realizace. Společnými silami pak nejen vytvořili tabule, ale vysadili při nich i několik stromů a vybudovali příjemné odpočívadlo. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. BEZPEČNĚJI NA CESTÁCH V Holetíně řešili dopravní problém s nedodržováním povolené rychlosti a nebezpečným chováním řidičů. Děti ze zdejší školy s pomocí pedagogů zorganizovaly pro ostatní obyvatele obce plánovací odpoledne, na kterém občané obce přišli s myšlenkou instalovat podél silnice dopravně-preventivní tabule. Děti nakreslily návrhy na jejich podobu a na výstavě spojené s hlasováním návštěvníků se vybralo několik z nich ke konečné realizaci. Kromě toho bylo téma bezpečné dopravy dlouhodobě rozvíjeno ve výuce a při práci s dětmi ve škole. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. GEOPARK BROUMOVSKO S originálním nápadem přišli žáci a učitelé základní školy v Meziměstí. Ve svém projektu spojili ke spolupráci okolní spolky, podnikatele a dobrovolníky a při cyklistické stezce vybudovali geopark – naučný prostor s velkoformátovými vzorky místních hornin a informacemi o geologické situaci oblasti. Žáci se podíleli na úpravách terénu, vyhledávání informací pro vzdělávací panely, vytváření jejich grafických návrhů a opracování materiálu. Při hodinách českého jazyka byl koncipován dopis partnerům s žádostí o materiální pomoc. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. REGIONÁLNÍ HISTORIE V ARBORETU Střední lesnická škola a Střední odborná škola sociální ve Šluknově se pustila do projektu, kterým chtěla navázat na přerušenou historickou kontinuitu regionu, zvýšit atraktivitu školního arboreta a zároveň spojit ke společnému dílu studenty odlišných oborů. Společně pak dali v arboretu vzniknout pamětním deskám o místních rodácích a k nim příslušejícím pracovním listům. Studenti uspořádali plánovací odpoledne a den pro žáky základních škol, kde jim připravili vědomostní soutěž. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s. KRTKOVA ZAHRADA V Bělé nad Sázavou dokázali, že i děti navštěvující mateřskou školu mohou přispět svým dílem ku prospěchu celé obce a okolí. Spolu se svými rodiči, pedagogy školy a dalšími dobrovolníky vytvořili na pozemku školy příjemné místo k odpočinku dospělých a ke hrám dětí. V zahradě jsou nyní nové herní prvky, altánek, stromky a keře, ptačí budky a krmítka. Kromě toho je zahrada využívána pro výstavy, přednášky s odborníky, dílny, zahradní slavnosti a další aktivity. Zdroj: Hušková, B., Kulich, J., & Ptáček, L. (2010). Učíme se dobře rozhodovat pro budoucnost. Středisko ekologické výchovy SEVER a PARTNERSTVÍ, o. p. s.