Školní pedagogika 2 úvodní informace Petr Najvar, Jiří Havel Katedra primární pedagogiky Rámec • IPPp06 Školní pedagogika 1 – teorie výchovy (3 kr) – Přednáška 50 – Seminář 100 • IPPp07 Asistentská pedagogická praxe 1 (3 kr) – Seminář 50 • Petr Najvar, Petra Vystrčilová PS JS • IPPp08 Školní pedagogika 2 – problémy vyučování a učení (6 kr) • IPPk10 Asistentská pedagogická praxe 2 (3 kr) – Přednáška 50 – Seminář 50+50 • Petr Najvar, Jiří Havel test zkouška test Školní pedagogika 1 1. Filosofie výchovy („velká“ a „malá“) 2. Škola jako instituce 3. Kurikulum 4. Učitel jako příslušník profese 5. Žák jako dítě (mladšího školního věku) Školní pedagogika 2 6. Současné trendy a proudy ve vzdělávání 7. Učitel jako aktér školní výuky 8. Výuka jako utváření učebního prostředí 9. Žák jako aktér edukace 10. Příprava učitele na výuku Zkouška: - okruhy v základním rozsahu - 1 okruh dle vlastní volby podrobně - příprava ve dvojicích, realizace 2+2 - kritéria: individuální zpracování hloubka záběru přehled v kontextu interaktivni_osnova_- _skolni_pedagogika/skolni- pedagogika.qwarp Propojení s Asistentskou praxí: reflexe, portfolio po út st 19. 2. 20. 2. 21. 2. Úvodní semináře, propojení s as. praxí reflexe testů 26. 2. 27. 2. 28. 2. 6. Současné proudy a trendy ve vzdělávání skupinové činnosti reflexe praxe 4. 3. 5. 3. 6. 3. diskuse k opoře reflexe praxe 11. 3. 12. 3. 13. 3. 7. Učitel jako aktér školní výuky skupinové činnosti reflexe praxe 18. 3. 19. 3. 20. 3. diskuse k opoře reflexe praxe 25. 3. 26. 3. 27. 3. 8. Výuka jako utváření učebního prostředí skupinové činnosti reflexe praxe 1. 4. 2. 4. 3. 4. 8. 4. 9. 4. 10. 4. 8. Výuka jako utváření učebního prostředí diskuse k opoře reflexe praxe 15. 4. 16. 4. 17. 4. 9. Žák jako aktér školní výuky skupinové činnosti reflexe praxe 22. 4. 23. 4. 24. 4. diskuse k opoře reflexe praxe 29. 4. 30. 4. 1. 5. 10. Příprava učitele na výuku skupinové činnosti reflexe praxe 6. 5. 7. 5. 8. 5. diskuse k opoře reflexe praxe 13. 5. 14. 5. 15. 5. Závěrečné semináře, domluva na zakončení Učebny 39 a 70 ! Plánovaný harmonogram seminářů Po 19. 2. Po 26. 2. Po 4. 3. Montessori pedagogika Po 11. 3. Montessori pedagogika Po 18. 3. Začít spolu (Step by step) Po 25. 3. MINT (Montessori institut): inovativní škola a školka v Brně Po 1. 4. Po 8. 4. Waldorfská pedagogika Po 15. 4. Waldorfská pedagogika Po 22. 4. International School of Brno Po 29. 4. Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování Po 6. 5. Matematika Hejného Po 13. 5. ? Plánovaný harmonogram přednášek (Po, 14.00, uč. 35) Vztah ŠP (1+2) a SZZ https://www.ped.muni.cz/primped/pro-studenty/ucitelstvi-pro-prvni-stupen-zs Okruh č. 1: Filozofie výchovy („velká“ a „malá“), moje vlastní cesta k učitelství a moje inspirační zdroje Okruh č. 2: Škola jako instituce, vzdělávací systém v souvislostech Okruh č. 3: Škola a společnost, škola a komunita, škola a spolupráce Okruh č. 4: Kurikulum (teorie kurikula a současná realita v ČR), RVP a ŠVP z pohledu učitele Okruh č. 5: Žák jako dítě (mladšího školního věku) Okruh č. 6: Učitel jako příslušník profese, já jako příslušník učitelské profese Okruh č. 7: Učitel jako aktér edukace, práce učitele ve třídě i se třídou a její reflexe Okruh č. 8: Žák jako aktér edukace, práce s dítětem ve školní třídě Okruh č. 9: Současné proudy a trendy ve vzdělávání, můj pohled na alternativy a inovace ve školství Okruh č. 10: Výuka jako vytváření rozmanitého, bezpečného a podpůrného učebního prostředí Okruh č. 11: Interakce uvnitř a vně školní třídy Okruh č. 12: Příprava učitele na výuku Literatura Základní (+ doporučená) k jednotlivým okruhům Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál. Horká, H. a kol. (2009). Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU. Janík, T., Maňák, J. & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Janíková, M., & Lukas, J. (2009). Učitel – kvalifikace a profesní vývoj. In Janíková, M. et al. Základy školní pedagogiky (s. 71–82). Brno: Paido. Kalhous, Z. (2002). Výukové cíle a jejich taxonomie. In Z. Kalhous & O. Obst a kol., Školní didaktika (s. 273–292). Praha: Portál. Kalhous, Z., & Obst, O. a kol. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál. Kasíková, H. (2011). Cíle vyučování. In A. Vališová & H. Kasíková (eds.), Pedagogika pro učitele (s. 135–142). Praha: Grada. Kozlík, J. a kol. (1998). Směřování k základní škole zítřka. Praha: Fortuna. Montessori, M. (2017). Objevování dítěte. Praha: PedF UK. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha). (2001). Praha: MŠMT. Pasch, M. a kol. (1998) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál. Patočka, J. (1997). Filosofie výchovy. Praha: PedF UK. Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: MU. Potužníková, E., Lokajíčková, V., & Janík, T. (2014). Mezinárodní srovnávací výzkumy školního vzdělávání v České republice: zjištění a výzvy. Pedagogická orientace, 24(2), 185–221. Průcha, J. (2002). Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál . Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (aktuální verze). Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. Vališová, A. & Kasíková H. (eds.) (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. www.csicr.cz