Functional Assessment Screening Tool (FAST) Screeningový nástroj funkčního hodnocení Jméno:________________________________________ Věk:__________________ Datum:_______________ Problémové chování:_______________________________________________________________________________ Dotazovaný:____________________________________ Dotazující:______________________________________ Dotazujícímu: Screeningový nástroj funkčního hodnocení (The Functional Analysis Screening Tool = FAST) je navržen pro identifikaci množství faktorů, které mohou ovlivňovat výskyt problémového chování. Měl by být používán pouze jako vstupní screeningový nástroj a jako část komplexního funkčního hodnocení (comprehensive functional assessment) nebo analýzy problémového chování (analysis of problem behavior). FAST by měl být předložen několika jedincům, kteří přicházejí s danou osobou běžně do styku. Výsledky by následně měly být použity jako základ při provádění přímého pozorování v několika různých kontextech pro ověření možných funkcí chování, vyjasnění nejednoznačných funkcí a identifikaci dalších relevantních faktorů, které nemusely být zahrnuty v tomto nástroji. Dotazovanému: Vyplňte všechny níže uvedené části. Poté si pečlivě přečtěte každou otázku a odpovězte zakroužkováním ANO/NE/NEVÍM. Vztah mezi danou osobou a dotazovaným Označte, v jakém jste vztahu k dané osobě: _____ rodič _____ učitel/instruktor _____ terapeut _____ jiné Jak dlouho znáte dnaou osobu? _____ roky _____ měsíce Přicházíte s danou osobou denně do styku? _____ ano _____ ne V jakých situacích s ní obvykle přicházíte do styku? (Označte všechny relavantní možnosti.) _____Sebeobslužné aktivity _____Vzdělávání _____Stravování _____Volnočasové aktivity _____Práce/odborná příprava Jiné:___________________ Informace o problémovém chování 1. Problémové chování (označte relevantní položku a popište ji): - Agrese: - Sebe-zraňování: - Stereotypie: - Ničení majetku (předmětů): - Jiné: 2. Frekvence: ____Každou hodinu _____Denně ____Týdně _____Méně často 3. Intenzita (závažnost): ____Mírná: Chování je rušivé, ale je minimální riziko poškození sebe sama nebo majektu ____Střední: Ničení majetku nebo menší zranění ____Závažná: Vážné ohrožení zdraví nebo bezpečnosti 4. Situace, ve kterých je nejvíce pravděpodobné, že problémové chování nastane: Dny/části dne (hodiny): Prostředí/aktivity: Přítomné osoby: 5. Situace, ve kterých je nejméně pravděpoboné, že problémové chování nastane: Dny/části dne (hodiny): Prostředí/aktivity: Přítomné osoby: 6. Co se obvykle osobě děje bezprostředně předtím, než nastane problémové chování? 7. Co se obvykle osobě děje bezprostředně poté, co nastane problémové chování? 8. Současné intervence: 1. Nastává problémové chování tehdy, když není člověku věnována pozornost, nebo je věnována někomu jinému? ANO NE NEVÍM 2. Nastává problémové chování tehdy, když je osobě zamítnutý přístup k požadované oblíbené věci či aktivitě, nebo je mu jedno z toho odebráno? ANO NE NEVÍM 3. Když problémové chování nastane, snaží se osoby kolem člověka uklidnit nebo jej přesunout do oblíbené aktivity? ANO NE NEVÍM 4. Když je člověku věnována dostatečná pozornost a má přístup ke svým oblíbeným aktivitám, chová se obvykle bezproblémově? ANO NE NEVÍM 5. Vzpírá se obvykle daná osoba, když je po ní požadováno, aby splnila úkol nebo se účastnila (některých) aktivit? ANO NE NEVÍM 6. Nastává problémové chování tehdy, když je po člověku požadováno, aby splnil úkol nebo se účastnil aktivit? ANO NE NEVÍM 7. Pokud nastane problémové chování ve chvíli, kdy jsou dané osobě představeny nějaké úkoly, je jí povoleno, aby si vzala pauzu od těchto úkolů? ANO NE NEVÍM 8. Chová se zpravidla daná osoba bezproblémově, pokud po ní není nic požadováno? ANO NE NEVÍM 9. Nastává problémové chování v případě, že nikdo není osobě nablízku nebo se na ni nedívá? ANO NE NEVÍM 10. Nastává problémové chování i tehdy, pokud se daná osoba zabývá volnočasovými aktivitami? ANO NE NEVÍM 11. Zdá se, že by mohlo být problémové chování formou sebe-stimulace? ANO NE NEVÍM 12. Je méně pravděpodobné, že problémové chování nastane, pokud jsou přítomny smyslově stimulující aktivity? ANO NE NEVÍM 13. Objevuje se problémové chování v cyklech (nastává po několik dní a poté ustane)? ANO NE NEVÍM 14. Má daná osoba chronické onemocnění, nebo znovu se objevující nepříjemné zdravotní obtíže (jako např. Ušní záněty, alergie)? ANO NE NEVÍM 15. Je pravděpodobnější, že problémové chování nastane, když je daná osoba nemocná? ANO NE NEVÍM 16. Když daná osoba zažívá fyzické potíže a tyto jsou léčeny, odeznívá obvykle problémové chování? ANO NE NEVÍM Skóre Zakroužkujte každou položku, na kterou jste odpověděli “ANO” a zapište celkové číslo položek do kolonky ,,Tot.” Tot. Možný zdroj posílení 1 2 3 4 Sociální (pozornost/oblíbené předměty) 5 6 7 8 Sociální (únik z aktivity/úkolu) 9 10 11 12 Automatické (smyslová stimulace) 13 14 15 16 Automatické (úleva od bolesti)