Problémové chování Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA a Mgr. Lucie Vozáková, BCBA ABC chování •Žádné chování se neděje samo od sebe, vždy mu něco předchází a něco následuje •Opakuje se Antecedent (A) •To, co chování bezprostředně předchází - spouštěč •Zvuk klaksonu Chování (B) •To, co jedinec udělá. •Otočím se za zvukem. Následek (C) •To, co chování bezprostředně následuje. •Vidím auto, zastavím se na krajnici. Funkce chování •Chování má zpravidla jednu z těchto tří funkcí: •Získání přístupu k nějaké věci, aktivitě nebo pozornosti. •Únik nebo vyhnutí se situaci, osobě, požadavku. •Přístup k senzorické stimulaci. •https://www.youtube.com/watch?v=JP3K-2RbQKE Jakékoliv chování může být naposilované (problémové i neproblémové), vždy záleží na historii posílení Doplňte do archu, která funkce by to byla…….. Problémové chování Nejedná se primárně o chování, které vadí nám Jedná se o sociálně nežádoucí chování, chování které mu ubližuje, limituje ho ve společnosti či při učení Vždy nám jde o klienta a jeho bezpečí, jednáme na základě etického kódu a s respektem. Je to komunikace! Parametry chování, které nás zajímají: -četnost, intervalová četnost, trvání, intenzita/vážnost, situace/místo/čas Funkční analýza chování (FA) •Pokud chceme chování ovlivnit/změnit, musíme změnit KONTEXT: Hodnotící nástroje: FAST, MAS, ABC data, PFA (Hanley) Antecedenty Následky Antecedentní a konsekventní strategie ►záleží, kde působíme (před nebo po chování) ►chování bychom měli řešit vždy jako celek (tzn. NE jen mu předcházet, NE jen hasit oheň) - antecedentní a konsekventní strategie fungují v tandemu ►důraz na etiku ►alternativy k chování ►je potřeba mít vždy plán, neexistuje žádná kuchařka “co udělat, když” ►učení nových dovedností, včetně zvládání obtížných situací se musí dít ve chvílích, kdy se problematické chování nevyskytuje Problémové chování a jejich alternativy Křik, aby dostal oblíbenou hračku Utíkání od stolu/od jídla Bouchání druhého, když telefonuje Odmítání splnění těžkého úkolu - odhazování materiálů na zem Vykřikování odpovědi ve třídě Kousání trička (senzorika) ? Jak by měla vypadat správná alternativa? Může jich být víc? Antecedent (spouštěč chování) •To, co bezprostředně předchází chování •Snižuje a zvyšuje pravděpodobnost výskytu PCH a je pozorovatelné •Ostré světlo, hlasité zvuky, příchod osoby do místnosti •Pokyn na přesun mezi činnostmi •Zadání cvičení v učebnici •Zadání samostatné/skupinové práce •Odchod učitele ze třídy Může to být situace/pokyn/prostředí/lidé Antecedentní strategie/intervence -nezávislé na chování -generické (defaultní) nebo funkční -nejčastěji momentální a tranzitorní efekt -vždy nutné kombinovat s posílením Generické: strategie kontroly diskriminačního stimulu, obohacení prostředí, antecedentní cvičení, relaxační cvičení, usměrnění prekurzorů chování, verbální strategie, lékařské intervence, protektivní náčiní a zábrany Funkční: časové rozvrhy (doručení posílení, trvání posílení), NCR (non-contingent reinforcement), na reakci nezávislé rozvrhy posílení (doručení a trvání), NCE (non-contingent escape) Antecedentní strategie dle funkcí Únik: proč? (nízká motivace, těžké úkoly, senzorická averze) časované rozvrhy posílení (doručení pozornosti), změna kontrolního stimulu https://www.youtube.com/watch?v=T3oj0zorNvE Získání posílení: časované rozvrhy posílení - přístup k posílením, časté doručování posílení Pozornost: https://www.youtube.com/watch?v=8DLDuM3C4Zg Senzorické/automatické: časované rozvrhy posílení - přístup k posílením, časté doručování posílení (na vhodných místech), časované doručování stimulů, které zabraňují výkonu PCH, medikace (časovaná), postupné odstraňování restrikcí (pokud jsou apetitivní) Antecedentní strategie ►Např. přesuny přes posílení ►Např. výměna ►Např. bezchybné učení ►Např. obtížnost úkolu (škola) ►Např. výběr studenta z aktivit ►Např.: časté doručování posílení ►Např.: vyhnutí se situaci ►Např.: budování motivace a zábava ►Např.: jasné instrukce/očekávání (realistická) ►Např.: prostředí pod kontrolou Další: vizuální podpora, Nejdřív-potom (Babiččino pravidlo), učení mandu o pauzu, využití behaviorálního momenta, změna prostředí Konkrétní antecedent: Přesuny přes posílení Příslib (promise)-zaslíbená odměna, která se používá k přesunu dítěte z aktivity do aktivity Je to prevence problémového chování Ukázka přesunu: https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/IVk101/index.qwarp?prejit=6390059 Měření chování ABC data Frekvence Délka Intervalové měření chování Cvičení Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Pokud bychom se vrátili k Horáčkovi, pozorováním zjistíme, kdy vykřikuje – je to během samostatné práce? Během skupinového opakování? Na začátku nebo na konci hodiny/dne? V některých předmětech nebo u některých vyučujících? Vyhasínání •Změna v prostředí, která následuje okamžitě po chování. •Druhá osoba nereaguje na chování jedince tak, aby přerušila řetězec chování > posílení •Např. Maminka přišla a řekla Petrovi, aby si uklidil hračky. Petr hodil hračkou. Maminka na to nereaguje a opakuje pokyn. (čeho chce Petr dosáhnout) •Vyhasínání snižuje pravděpodobnost, že se člověk v podobné situaci v budoucnu opět zachová podobným způsobem. •Člověk se určitým způsobem chová z nějakého důvodu - chcete nahradit nevhodné chování funkční alternativou Negativní efekty vyhasínání? Negativní efekty vyhasínání -výbuch po vyhasínání (okamžitý a dočasný) - většinou jiná topografie či emoční reakce -vyhasínáním indukovaná agrese (vůči osobě, věci, místu, nebo nesouvisející) -behaviorální kontrast (nejčastěji když je krátký časový úsek mezi) -spontánní obnovení (50% předchozí četnosti, krátké) Procedury na bázi trestu (punishment procedures) -kárání, zablokování reakce (RIRD, někdy s time-outem), na chování závislé cvičení, které nesouvisí s PCH, nadměrná náprava (navrácení do původního stavu a pozitivní procvičení x-krát), prezentace averzivního stimulu -dále sem patří restrikce (manuální, mechanické, chemické) a blokování (pouze PCH, ne jiného pohybu!) -procedury na bázi negativního trestu: time-out (od posílení) - plánované ignorování, odebrání posílení/vyloučení z činností (time-out), důtky a penalizace, odevzdání tokeny, opoždění doručení posílení Plánované ignorování Plánované ignorování se používá u takového chování vašeho dítěte, jehož cílem je získat pozornost druhé osoby. V takových situacích můžeme své chování upravit tak, abychom pozornost dítěti neposkytnuli, což povede k tomu, že frekvence nevhodného chování dítěte se bude snižovat. Pokud využijete postupy plánovaného ignorování, mějte na paměti následující pravidla: ● Vyhneme se očnímu kontaktu, nedíváme se na dítě. ● Nedotýkáme se dítěte, poodejdeme bokem, pokud je to nutné. ● Používáme neutrální chování a výraz ve tváři, na dítě nereagujeme. ● Nemluvíme ani neodpovídáme na jeho požadavky nebo otázky. ● Ujistíme se, že je naše ignorování okamžité, očividné a důrazné. Podíváme se tedy na popis situace se Zuzanou. Po přečtení situace zkuste popsat, jak byste reagovali, pokud byste využívali postup plánovaného ignorování. Zuzana byla drzá a maminka ji proto poslala do jejího pokoje. V pokoji Zuzana začíná pobíhat a nahlas křičet a doufá, že tím vyprovokuje reakci od svého bratra a sestry. Jak byste na tuto situaci reagovali? https://www.youtube.com/watch?v=iKmj4qgjK68 Hanley - PBA / SBT (Gregory Hanley, Ph.D., BCBA-D) https://practicalfunctionalassessment.com/ IISCA (interview-informed, synthesized contingency analysis) -dva stupně chování: závažná chování (R1) a méně závažná chování nebo prekurzory chování (R2) -hledání syntetizovaných posílení, která ovlivňují problémové chování -záleží na kontextu (ne obecné kategorizace) -politika “otevřených dveří” -HRE (happy, relaxed, engaged) -postupná progrese v tom, co dělá klientovi problém (mand o posílení, slušné požádání, tolerování ne, jednoduché instrukce/požadavky, komplexní požadavky) Rozdíl FA (funkční analýza) a PFA (Hanley) FA PFA Vícečetné testovací situace Jedna testovací situace (čas) Jedno posílení pro chování (max kombinace) Mnohočetná posílení Generické EO a posílení Idiosynkratické EO/posílení Posílení cílového chování Posílení prekurzorů a cílového chování Každá reakce jednotlivě zkoumána Spolu se vyskytující reakce jako třída reakcí Prováděna klinikem, často ve specifické místnosti Prostředí ekologicky relevantní, s napárovaným člověkem Funkční klasifikace Funkční vztahy Časovaná analýza Analýza závislá na výkonu Cíl: funkční klasifikace Cíl: bezpečné prozkoumání funkčních vztahů mezi chování a všech idiosynkratických posílení Ne vždy bezpečná (vyvoláváme chování) Bezpečné, publikovatelné, s respektem a budováním vztahu BIP -=behaviorálně-intervenční plán -zkrácená/plná verze -Obsahuje: -iniciály -data -analýzu funkce -definici chování -alternativu k PCH -spouštěče/prekurzory -antecedentní strategie -konsekventní strategie -sběr dat Vždy se musí shodnout rodina/klient/analytik Krátké BIP - klient BS - vyberte si 1 chování z videa a napište k nim: 1) Antecedenty (funkce chování) 2) Popište dané problémové chování 3) Prostředí, ve kterém se vyskytuje 4) Proaktivní a reaktivní strategie řešení těchto chování (co byste mohla dělat, aby se chování v dané situaci vůbec neobjevilo- proaktivně, a co dělat, když už k chování dojde-reaktivně) 5) Jaká by byla funkční alternativa těchto chování? Co bychom mohli klienta BS učit, aby nemusel dělat, co dělá na videích? Co mu pomůže se zvládáním těchto chování? 6) Napište, zda se vyskytlo i nějaké přidružené chování zároveň s problémovým Následek •To, co po chování následuje je: •Posílení Chování upevňuje, četnost výskytu zvyšuje •Trest Chování neupevňuje, •Vyhasínání četnost výskytu snižuje. Následek •To, co bezprostředně následuje po chování. •Zavření okna. •Odvolání požadavku na přesun do jiné místnosti. •Hození učebnic, odstrčení lavice. •Vytažení tužky z pouzdra a plnění úkolu. •Opuštění lavice a běh po třídě. •Přístup k oblíbené hračce, sladkosti Následek -co jej ovlivňuje? -okamžitost, množství (viz škola) a četnost (lepší každý blbě, než každý jinak), některé děti potřebují Sr častěji než jiné Následek Co si pamatujte u řešení problémového chování -klid -dát čas dítěti na správnou reakci -mít plán -konzistentní reakce -KOMUNIKACE S RODINOU A TERAPEUTY -nebát se zeptat o pomoc -přepsání plánu, pokud nefunguje Praktický nácvik