NET – Plán aktivity Pro jednotlivé aktivity, si alespoň ze začátku můžeme psát jednoduché plány aktivit. V těchto plánech si vypíšeme jednotlivé operanty / programové cíle a jak konkrétně je budeme plnit (jaké budou konkrétní cíle). Tyto plány nám pomohou v organizaci aktivit, na co se v nich zaměřit, co by mělo proběhnout. Ve zbylém čase, kdy se nesoustředíme na dané cíle, posilujeme hru, sociální chování apod. > děláme zábavu. Plán si můžeme upravovat podle našich potřeb, přidat si informace, například jaké materiály budu potřebovat k aktivitě, kolik času zhruba aktivita zabere, jaká použiji posílení. Vždy se snažte v aktivitě „vidět“ to, co chcete dítě učit (neděláme aktivitu jen proto, abychom něco dělali). Aktivita Co budeme dítě učit (PLÁN PRO RANÉHO STUDENTA) Pairing / Párování / Hra s kostkami Mandy (požadavky dětí) - „Kostku“ / Znakuje „kostka“ (podle toho, zda dítě znakuje/mluví) - „Nahoru“ (dát kostku na komín / zvednout dítě nahoru, aby mohlo samo umístit kostku) > podle toho, co ho baví Reakce posluchače (požadavky na děti) - „Postav kostku.“ - „Dej kostku nahoru.“ Motorická imitace s předměty - Stavení kostek vedle sebe / na sebe - Bourání kostek - Naložit kostky do auta + vysypat Intraverbály - „Tři, dva, jedna…“ (říká terapeut) … „Teď.“ (doplní dítě) (částečný mand, posílením je zbourání kostek / narazíme do komína autem apod. Aktivita Co budeme dítě učit (PLÁN PRO RANÉHO STUDENTA) Pairing / Párování / Točení se Mandy (požadavky dětí) - „Točit.“ / Znakuje „točit“ - „Nahoru.“ / „Dolu.“ Reakce posluchače (požadavky na děti) - „Ruce nahoru.“ Aktivita Co budeme dítě učit (PLÁN PRO RANÉHO STUDENTA) Pairing / Párování / Zvuková hračka Mandy (požadavky dětí) - říká si o jednotlivé postavičky zvířátek na zvukovou hračku („pejska“ / „kočku“, apod.) - „Zapni.“ / „Zmáčkni.“ Reakce posluchače (požadavky na děti) - „Tleskej.“ - „Vyskoč.“ - „Zatoč se.“ - „Tancuj.“ Motorická imitace s předměty - Dupání - Třást hlavou - Ruce nahoru a mávat Takty (popisy) - pojmenuje „pejska“ / „kočku“ (na otázku: „Co je to?“) Aktivita Co budeme dítě učit (PLÁN PRO POKROČILÉHO STUDENTA) Pairing / Párování / Výtvarný projekt - vybarvování a lepení vánočního stromku Mandy (požadavky dětí) - „Barvu“ - „Štětec“ - „Nůžky“ - „Lepidlo“ - „Papír“ Reakce posluchače (požadavky na děti) - „Stříhej.“ - „Namoč štětec.“ - „Umyj štětec.“ Takty - „vánoční stromek“ - „baňky“ - „dárky“ - „hvězda“ Intraverbály - Pouštíme si koledy a zpíváme. Dítě doplňuje do písniček: ¨Rolničky, rolničky, kdopak Vám dal… hlas.“ - Na špičku stromku dáváme… hvězdu.“ Aktivita Co budeme dítě učit (PLÁN PRO POKROČILÉHO STUDENTA) Pairing / Párování / Čtení obrázkové knížky Mandy (požadavky dětí) - „Otoč stránku“ - „Čti“ Reakce posluchače (požadavky na děti) - „Ukaž, kde je na obrázku...“ - „Otoč stránku.“ Motorická imitace s předměty - Vzít stránky a pomalu pouštět přes prsty Takty - cokoliv co v knížce může pojmenovat: strom / motýl / bouda / okna / cesta… (i různé části) Intraverbály - Pes dělá… haf haf. / Hodiny tikají… tik tak. / Mašinka jede… šiši. / Zpívat a doplňovat písničku skákal pes / úvodní znělku z Mašinka Tomáš Aktivita Co budeme dítě učit (PLÁN PRO VELMI POKROČILÉHO STUDENTA) Pairing / Párování / Čtení obrázkové knížky / Jak se co dělá Mandy (požadavky dětí) - „Otoč stránku“ - „Přečti mi o...“ - „Co je tu napsané?“ - „Vyzkoušíme to?“ Reakce posluchače (požadavky na děti) - „Ukaž, jak se hněte těsto.“ Motorická imitace s předměty - Vzít stránky a pomalu pouštět přes prsty Takty - cokoliv co v knížce může pojmenovat: mouka, mléko, kuchař, pekař, vidlička, hrnec, trouba, pec - různé části – poklička, prsty, víčko - Ano / Ne - Zájmena (jeho / její) Intraverbály - „Čím mícháme v hrnci?“ - „Vařečkou.“ - „Polévku jíme…“ - „Lžičkou.“ - „Kdo nám dává mléko?“ - „Kráva.“