Mini plán podpory chování 1. Záznam problémového chování: Datum: Antecedent Chování Následek Délka Funkce Když….. Dítě… Potom se stane…. Jak dlouho… Dělá to proto, aby…. Vypnutí pohádky v TV Křik, pláč, lehání na zem, útěk Trvala na splnění požadavku (úklid), poté bez PCH -> zapnutí TV 3minuty Ukončení aktivity - pokračování v aktivitě 2. Popis problémového chování (Popište chování, na které se chcete zaměřit. Chování musí být pozorovatelné a měřitelné.) Křik = hlasité výkřiky nad úroveň běžné mluvy, mohou být doprovázené pláčem Utíkání = vzdálení se od dospělého na více než 2 metry, mimo místnost bez svolení Lehání si na zem = pokládá se na zem celým tělem, odhání druhé rukama nebo kopáním a to bez instrukce dospělého k lehnutí si, mimo přirozené situace, ve kterých si lehá (spánek, odpočinek) Pláč, občas škrábání Nepatří: křik, kdy na někoho volá / křik/pláč z radosti ze hry, křik/pláč jako následek bolesti Patří: hlasité výkřiky doprovázené pláčem, křik s verbálním odmítáním 3. V jaké situaci k problémovému chování nejčastěji dochází (aktivita/situace/místo/doba) Vypnutí TV, odebrání tabletu, když se má jít ven, když má hlad/je přetažený (může být častější) 4. Popis kýženého chování (Co chceme, aby dítě udělalo místo problémového chování? Dovednost, která je pozorovatelná a měřitelná.) Akceptace ukončení aktivity = přijetí ukončení aktivity a bez dalšího naléhání na její pokračování, bez problémové chování, případně nalezení/nebo přijetí alternativy, která je mu nabízená 5. Proaktivní (antecedentní) strategie (Napište, co a jak budete dělat, abyste vzniku problémového chování popsaného výše, předešli. Zaměřte se na jednu strategii.) Oznamujeme, kdy/za jak dlouho bude aktivita končit S promisem trénink ukončování Nabídnutí alternativy (ze začátku alternativa hodnotnější) Posilovat akceptaci ukončení (odměňovat přijetí) 6. Reaktivní strategie (Napište, jak budete řešit situaci, kdy se problémové chování objeví.) Odebrání posílení (ukončovaného), odebrání promisu, nenabízení alternativy, nesmlouvat (když to uděláš, bude...), původně zamítnuté už nepoužíváte jako posílení 7. Posílení žáka (Napište, jak budete reagovat v případě, že se dítě zachová kýženým způsobem.) Encyklopedie, knihy, tablet (Google Earth) 8. Záznam dat (popište, co a jak budete zaznamenávat, abyste věděli, zda intervence funguje) Frekvence a trvání PCH podle antecedentu 9. Poznámky k průběhu sezení