Dana se prochází po školní budově a všímá si výrazně barevných dveří, barevných schodů a výrazných popisků tříd. Vše působí veselým dojmem. Když se potká s ředitelem školy a ten se jí zeptá, jak se jí ve škole líbí, nezapomene tento pocit z prostoru sdílet. Ředitel Daně vysvětlí, že takto upravený prostor má ještě jeden význam. Do 9. třídy chodí dívka, která hůře vidí a tyto úpravy jí pomáhají při orientaci ve škole.
Seznámení s budovou školy
Na začátku je dobré seznámit se se všemi součástmi školy a získat schopnost orientace. Důležité je všímat si různých detailů, neboť je můžeme využít k mnohdy nečekaným věcem.
Co pomáhá žákům, kteří hůře vidí?
- Pracovní místo s dostatkem prostoru pro speciální pomůcky.
- Možnost zabránit oslnění sluncem a nasvícení pracovní plochy lampičkou.
- Barva dveří kontrastní vůči okolí.
- Barva kliky kontrastní vůči dveřím.
- Výrazné popisy dveří.
- Kontrastní hrany schodů.
- Na toaletě kontrast umyvadlo vs. pozadí, záchodová mísa vs. pozadí.
Dana si vzpomene na svého kamaráda Šimona, který po automobilové nehodě využívá k pohybu vozík a zeptá se ředitele, zda mají školu přístupnou i pro žáky s tělesným postižením. Ředitel zmíní, že částečně ano. Na každém patře budovy je bezbariérová toaleta, a vstupy do tříd nemají prahy, které by pohyb vozíku komplikovaly. Jedinou nevýhodou je absence výtahu. Do školy chodil v minulosti žák, který vozík používal a mezi podlažími se pohyboval pomocí schodolezu. Nevýhodou schodolezu je, že je velmi pomalý. Ředitel proto v současné době komunikuje s obcí, která zřizuje školu a společně připravují výstavbu výtahu. Už se na něj těší, protože pomůže i učitelů a žákům s vymknutými kotníky.
Co pomáhá žákům, kteří používají vozík?
- Bezbariérový vstup, pokud jsou u hlavního vstupu schody.
- Dostupná šatní skříňka.
- Schodolez, nebo výtah.
- Vstup do třídy bez prahu.
- Výškově nastavitelný pracovní stůl.
- Bezbariérová toaleta.
Co pomáhá žákům, kteří hůře slyší?
- Na stěnách třídy je dobré umístit nástěnky a obrazy, které zlepšují akustické vlastnosti místnosti
- Dobrá zvuková izolace od ruchu na ulici
- Posadit žáka do předních lavic
- Možnost zabránit oslnění sluncem
Co pomáhá žákům s poruchami chování
- Tiché místo, kde by se mohl žák v případě potřeby zklidnit
Projděte se po budově fakulty a zamyslete se nad tím, zda je budova přístupná pro studenty se zdravotním postižením.
Užitečné odkazy