Průvodce začínajícího učitele

Spolupráce s asistentem pedagoga (AP)

Dana během svých praxí zažila asistenta pedagoga ve třídě, ale nikdy s asistentem nespolupracovala dlouhodobě. Teď bude potkávat asistenty pedagoga pravidelně ve svých třídách. Se všemi z nich se už seznámila (viz první kapitola) a vytvořila si s jednotlivci systém práce, který vyhovuje jak jí, tak i asistentovi.

Přestože jste věnovali dostatek času přípravě a seznámení se s AP, je možné, že budete v průběhu vašeho společného fungování potřebovat systém práce upravit nebo úplně změnit. Nebojte se dělat změny, i když mohou být náročné a můžete mít pocit selhání. Je možné, že některé metody fungují AP s jinými učiteli, ale vám s AP bude vyhovovat jiný systém, který budete muset najít.

Domluvte se s AP, že se budete pravidelně (1x za měsíc až čtvrt roku) scházet a proberete následující témata:

  • Jak fungujeme v nastaveném systému? Je nám oběma příjemně během hodin? Pokud ne, s čím souvisí onen nepříjemný pocit? Potřebujeme udělat nějaké změny? Potřebuje AP v něčem podporu - odbornou, lidskou?
  • Jakým způsobem reaguje třída na můj styl práce? Objevují se nějaké zádrhely, kterých jsem si nevšiml/a?
  • Komunikace s rodiči - co se nám za poslední dobu osvědčilo? Jací jsou rodiče? Jak reagují na naše informace? Můžeme udělat nějaká zlepšení? Máme dostatečnou odezvu?

Je možné, že během vaší práce zjistíte, že i další dítě by potřebovalo intenzivnější podporu. Nebojte se domluvit s AP, že vám pomůže při práci i s tímto dítětem. Jak již bylo zmíněno v první kapitole - nevnímejte AP jako asistenta k dítěti, ale jako pomocnou ruku při práci se třídou a podporu pro rozvoj potenciálu všech dětí.

Citace ze zákona č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovíncích ve znění novely z roku 2016

§ 20 odst. 1
(1) Asistent pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nebo ve škole zajišťující vzdělávání dětí a žáků formou individuální integrace, získává odbornou kvalifikaci...

§ 20 odst. 2
(2) Asistent pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích ve škole, ve školském zařízení pro zájmové vzdělávání, ve školském výchovném a ubytovacím zařízení, ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, získává odbornou kvalifikaci...